Gå til innhold
Arkivverket

[#17512] Sadelmaker Hans Nilsen, f 1848 Nannestad og Elisabeth Nilsen (Ingebrigtsdtr)


Gjest Marit O. Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit O. Fagerheim

Jeg prøver igjen. Har forsøkt flere gagner å få hull på denne gåten, hvem var foreldrene til Hans og Elisabeth?. I folketellingen fra 1875 bodde Hans og Elisagbeth, f. 1847 i Kristiania, i Thv. Meyersgade 48. De hadde da tre barn, Nils, f. 1872, Karl Anton, f. 1873, og Hans Jacob, f. 1875. I 1900-tellingen er Hans Nilsen enkemann og bor sammen med datteren Sophie (ug. fabrikkpige hesteskosøm) i Feddersens Gade 3. Da jeg besøkte statarkivet i Oslo i sommer, fant jeg dåpen til sønnen Nils Christian, f. 3/5-1872, døpt 18/8 1872 i gamle Aker Kirke, og Karl Anton Nicolai, f. 28/6-1873, døpt 21/9-1873 samme kirke.Karl Anton er min oldefar, og han jobbet som veverimester i Nydalen. Han var gift to gagner, første gagn med Brita Kaisa Nilsdotter Rinnlund og andre gang med Sofie Nilsen. Begge konene var fra Sverige og jobbet på veveriet i Nydalen. Er det forresten noen som kan svare på hvorfor de ansatte veversker fra Sverige i en stor by som Oslo?Jeg vet lite om Elisabeth. Min bestefar har gjort noen notater som tyder på at Elisabeth sin mor het Lisbet, født Disen fra Aker og var gift med Hans Nilsen, f. 1825 i Bønsdalen.Jeg vet ikke mer om Sadelmaker Hans Nilsen heller, annet en at han er oppgitt født på Eidsvoll i 1875-tellingen, og Nannestad i 1900-tellingen. Jeg finner en Hans konfirmert i Eidsvoll i 18.10.1863 med foreldrene Nils Hansen og Sofie Guldbrandsdtr., bosted Humledahl. Hans er her oppført med bosted Fuglerudsmon, f. 21/7-1848 i Nannestad. Han bor altså ikke sammen med sine foreldre. Det rare er at jeg kan ikke finner hverken Hans eller foreldrene i 1865-tellingen. Jeg har søkt på både Eidsvoll, Nannestad, Oslo og hele landet.Jeg er meget takknemlig for den minste ledetråd, da jeg har forsøkt i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Kan det være at Hans er den Hans Nilsen f. 1848 Nannestad som er tjenestegutt på Rudholen på Nannestad i FT 1865.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er i alle fall en Hans født 21.07.1848, 'uekte' sønn av Sophie Guldbrandsdatter Aarstadeie og som barnefar var angitt ungkar Niels Hansen, også Aarstadeie. Døpt 10.09.1848 - det står noe over dåpsdato som er uleselig på mitt filmkort. Det er også en tilleggstekst som er svak, men det står i alle fall at det var begges 1ste leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !I følge FS, Niels Hansen og Sophie Gulbrandsdtr. Døpt 2 barn i Nannestad. 1. Hans Nilsen (din) 10 september 1848 og 2. Gulbrand 16 mai 1851.Her bør dåpen sjekkes, kan sjekke dåpen for deg neste gang jeg skal på Statsarkivet om det er ønskelig.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Ser jeg skrev samtigig som du la inn Geir. Det er vel ikke mer jeg får lest av kortene om de er utydelige. Det eneste jeg kan be om, er å få se orginalkilden ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, be om originalboken. Hvert filmkort er selvsagt filmet 'individuelt', så mitt kan være noe dårligere/bedre enn andres, men aldri bedre en master-filmen.Ofte er svak/utydelig skrift svært lett å lese i originalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

God morgen !Fant i FS en Sofie Eugenie Hansdtr. født 12 april 1879, døpt 20 juli 1879 i Vestre Aker. Foreldre Hans Nilsen og Elisabeth Emilie Ingebretsen.I følge FT 1900, var Han Nilsen enkemann og bodde sammen med sin datter Sofie født i 1879 Kristiania. Skal få sjekket denne dåpen også.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Det har du nok rett i Tor, da ene fadderen heter Olaus Ingebretsen.Det er noe jeg ikke helt skjønner, men har du skrevet feil kirke på dåpen til Niels Christian i 1872? Tenkte kanskje foreldrene giftet seg i samme kirke som de hadde døpt barna, derfor sjekket jeg de døpte også.Marit du sier du finner Niels Christian født 3 mai døpt 18 august 1872 i Gamle Aker? Kan hende han bare er ført et annet sted som ikke jeg fant ?Eneste Niels Christian døpt 18 august født 3 november i Gamle Aker, og det var den eneste Niels Christian døpt i nærheten av datoen også. Foreldrene hans het Pige Karen Nielsen født 1849 og gift mand Can... Martin Andersen Rustad, bodde på Grünerløkka i Th. Meyersgt. 46.Når Karl Anton Nicolai ble døpt 1873 i Gamle Aker, står det Sandelmakersvend Sven Hans Nielsen, kan presten bare her ha skrevet Sven nettopp pga yrket ? Vi var to som fikk sjekket hva som sto også dåpen til Niels Christian. Hans Nielsen står det jo på de andre barna.Har funnet:I Kristiania:Sofie Eugenie født 12 april døpt 20 juli 1879 i Vestre Aker. Foreldre: Sadelmaker Hans Nilsen og hustru Elisabeth Emilie Ingebretsen Bjølsengjordet. Faddere: Elisabeth Johannesdtr.---Birgitte Ingebretsen---Adolf Ingebretsen---Olaus Ingebretsen(fadder tidligere). Nannestad:Hans født 21 juli døpt 10 september 1848 Nannestad. Pige Sophie Gulbrandsdatter Aarstadeie og Unkar Niels Hansen Aarstadeie. Faddere: Niels Aarflod---Marie Guldbrandsdtr.---Skomagersvend Lars Johnsen Aarstad---Ole Kristoffersen Hombledalen---Christian Borgersen Aarstadeie Merknader: Pigens 3 leiemål og hans 2 leiemål. Her ser det ut til at foreldrene har giftet seg.Gulbrand født 30 april døpt 16 mai 1851 Nannestad. Insider Niels Hansen og Sophie Gulbrandsdtr. Kopperud (Navarstad?) Faddere: Karen Olsdtr. Kopperud---Gudbior Hansdtr. Forstad?---Kristoffer J Kopperud---Niels Olsen Kopperud---Tollev Danielsen Kopperud.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Heisann! Jeg har vært 'fraværende' et par dager, og her har det skjedd mye i mellomtiden.Når det gjelder Hans Nilsen, her er mye nytt så fremt det er den rette Hans. Ved mitt besøk på Statsarkivet i sommer hadde jeg håpet å få tid til å sjekke giftemål i Aker, men tiden strakk desverre ikke til. Det er langt fra Bergen til Oslo, så det blir nok en stund til jeg får anledning til et besøk igjen. Hadde vært meget takknemlig om noen kunne sjekke om Hans og Elisabeth har giftet seg i Aker, da jeg regner med at foreldrene er oppgitt ved giftemålet.Spørsmål: Hva betyr leiemål?Så til barnedåpen til sønnen Nils, f. 1872 ifl. tolketellingen 1875. Mikrofilmen jeg leste var veldig vanskelig å tyde, så jeg har antagelig funnet feil Nils. Dette var den eneste Nils jeg fant. Det er jo mulig at de ikke bodde i Aker i 1872, og at Nilse er døpt i en annen kirke.Enig med deg Marie, jeg stusset også over navnet til Hans ved barnedåpen til Karl Anton Nicolai. Det må ha sammenheng med yrket.Det var flott å få bekreftet fødselsdato og dåp på datteren Sofie.Tor, jeg har vært inne på denne Elisabeth i 1865-tellingen tidligere, men hatt for lite å gå på til å kunne stadfeste om det var rett person. I tillegg var alderen feil. Elisabeth skal være født i 1847, og vil da være 18 år i 1865. Men jeg vet jo at det ble registrert mye feil i folketellingene. Med opplysningen som her er gitt om faddere, så er det vel ikke tvil om at dette er rett Elisabeth. Det er kjempeflott!Nå Elisabeth og familien bor i Vestre Aker i 1865, er det vel en god sjans for at hun har giftet seg i Vestre Aker Kirke?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Marit !Skal prøve å få sjekket for deg vielsen og dåpen til Nils Christian f.1872, men det får jeg ikke gjort før mandag ettermiddag, om det ikke skjer noe annet.Leiemål er barn født utenfor ekteskap.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Marit !Har hatt brudd på telekabel, så jeg har ikke kommet inn på nettet før nå !Har fått sjekket:Fødte: Vestre Aker fra 1870-1874 Gamle Aker fra 1870-1874 Østre Aker fra 1870-1874Viede : Vestre Aker fra 1870-1874 Gamle Aker fra 1870-1874 Østre Akrer fra 1870-1874Uten å finne noe som helst, så jeg sjekket etter Hans Jacob f. 1875 i Gamle Aker for å se om han var der, men fant heller ikke han.Det kan hende jeg overså noe, men mener jeg så godt etter.Hans og Elisabeth kan jo ha giftet seg et annet sted, siden Hans Nilsen var fra Nannestad??Jeg skal ha disse på kladdeblokka, så kan jeg se hva jeg kan få sett etter når jeg har en anledning.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Hei MarieTakk for hjelpen. Det er veldig snilt av deg å bruke tid på dette. Jeg har uansett flere ledetråder nå.Jeg håper etterhvert at mer av kildematerialet fra Oslo-området blir lagt ut på Digitalarkivet. Det er gjort en enorm innsats av DIS her i Hordaland når det gjelder registrering fra Vestlandet, og det er til stor hjelp for oss som ikke har mulighet til å gå på arkivet så ofte.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore Bjerkek

Hans Nilsen, Fuglerud, b: 21 Jul 1848 hadde en bror, Karl Johan Nilsen, b: 09 Sep 1854 Fuglerud, Eidsvold som reiste til USA. En Arleen har kontaktet meg om den familiegrenen. Jeg kan formidle deg videre om jeg får e-postadressen din. Min adresse er bjerkek@ican.net Mvh, Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.