Gå til innhold
Arkivverket

[#17521] Skifte etter Susanna Sivertsdatter Kråvik, Bergen


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Susanna Sivertsdatter Kråvik ble født på Askøy i 1877. Hun flyttet seinere til Bergen, og bodde de siste årene av sitt liv på Engen sykehjem. Jeg lurer på om det er mulig å få opplysninger om skifte etter henne? Hun døde etter 1945.Jeg tror også at hun fikk en sønn uten å være gift - ca. 1900? Er det mulig å finne om det stemmer, og hvem som i så fall var faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Meget mystisk. Hun KAN jo ha blitt 100 år, men det er ikke veldig sannsynlig. Kan hun ha fortsatt å tilhøre Askøy? Susanna var antagelig en litt tilbakestående kvinne, som ikke var særlig vel ansett noen steder, stakkar. Ingen ville egentlig vite av henne - før hun kom på sykehjem og fikk det godt. Jeg skal spørre noen flere folk og høre hva de vet. Takk så langt, Yngve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hun het visst Susanna Jørgine Sivertsen, og døde 13.2. 1969. Da bodde hun på Bergen indremisjons aldersheim (Welhavensgt 76 i Bergen). Går det an å finne noe skifte etter henne da? Mvh Signe Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Susanna Jørgine Siversten kom til Bergen 1890 eller 1894 (begge tidspunkt oppgitt til folkeregisteret). Hun er samme sted registrert med fødselsdato 16. juli 1883. Hun bodde på Minde i Fana 1916-1921, bare avbrutt av en kort periode i Bergen i 1919.Da hun døde etterlot hun seg en sønn Reinhardt Sivertsen, men med ukjent bosted, og alder ca. 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Hjertelig takk! At opplysningene varierer litt, kan kanskje forklares med at Susanne selv ikke var helt etterrettelig... Kanskje. Hun er å finne i FT 1900 for Askøy, men sånn som jeg har forstått det, så bodde hun i Bergen/Fana og kom 'hjem' til foreldre og søsken når ting ble for vanskelig. Sønnens navn er et kjent navn i familien, men han var jo født veldig seint, da. Og kan fortsatt være i live. Han var kanskje adoptert bort, men etter det jeg har hørt, så besøkte han familien på Askøy da han ble voksen for å bli kjent med dem. Helt overbevist om at det er rette Susanna er jeg ikke. Men fødselsdatoen 16/7 1883, kan vel ikke stemme overens med at hun kom til Fana alene i 1890? - uansett hvem denne Susanna er? (Hvis hun ikke ble plassert i foster/barnehjem) Jeg bare tenker 'høyt' her. Prøver å gå videre med at det er riktig dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.