Gå til innhold
Arkivverket

[#17524] Til USA i 1908, men hvor ble han av?


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Den 27.03.1908 reiste Marius Johansen Solend (19år fra Manger) med Cunard Line fra Bergen til USA. I emigrantprotokollen står det at han skulle til Billings i Montana og at han ønsket å ta jobb som jernbanearbeider. Han ankommer til Ellis Island med Lusitania den 10.04.1908. Jeg har forgjeves via ulike kilder forsøkt å finne ut hvor han ble av, og hva som skjedde med han i USA. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ankommer her:LenkeEtter hva jeg kan se skulle han til sin bror. Mr. Nils Johansen, Decks 8, Laurel, Montana. Han reiser forøvrig sammen med sin fetter Rasmus Hillemansen, som også skulle samme sted. Dette er kanskje noe å spinne videre på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I censusene fra 1920 og 1930 er det i Seattle (1120 W. Blaine St) en Marius Johansen som er født i Norge med rett alder (31 år i 1920, 41 i 1930). Han er gift med Olga A. (37 år i 1930), og de har i 1930 barna Helen O, 12 år, Marguerite I., 9 år og noen måneder (jeg klarer ikke lese hvor mange måneder), og Gloria E., 4 år og ? måneder. Marius jobber som 'Super Cargo' i shipping-bransjen. Ifølge opplysningene på denne censusen, kom denne Marius Johansen til USA i 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk for gode innspill. Det stemmer at han hadde en eldre bror som het Nils Johan (f. 1883, død 1963). Jeg var ikke klar over at han også hadde utvandret, men han vendte da trolig ganske tidlig tilbake til Norge. (Fikk barn på Manger i 1913). Beklager at jeg oppga feil fødselsår på Marius. Han var født i 1887. Finnes det noen med samme navn som er født i 1887 i censusene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.