Gå til innhold
Arkivverket

[#17525] Tollef Nilsen Løseth-Strafarbeidsfange i Bergen


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Har funnet en slektning som satt fengslet i Bergen på 1865-tellingen:Lenke Er det mulig å finne ut hva han satt inne for og hvor lenge han satt inne? Det vi vet om han er at han fikk datteren Inger Johanne Tollefsdatter Trættevik (min tipp-oldemor) i 1863 med Ingeborg Lassesdatter. Barnet var født utenfor ekteskap og han har derfor vært et tabubelagt emne i familien.På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn han i registeret over innsette i slaveriet (sjå under 'Dåverande område' - Bergen). [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Slav1850&variabel=0&postnr=61&fulle=true&spraak=n>LenkeDer står det at han er dømd til 12 år etter Crl. kap. 11, pgf. 8, siste ledd. Den loven finn du under 'Nyttige lenker' (Kriminalhistoriske .... kjelder - Straffeloven av 1842).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Kanskje ikke så rart at dette har vært sensitive saker i familien tidligere :-)Tusen takk til Bjørn for god hjelp i saken!Var det virkelig så strenge straffer for falskmyntneri før? 12 år er ikke akkurat lite. Uansett, kjempekjekt å finne ut av dette!Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Fengselspresten ved anstalten gav i 1873 ein erklæring om denne Løseth (han oppførte seg tydlegvis bra, sjølv om han ikkje var så kristeleg som presten syntest passa seg): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Flotte greier!Trenger imidlertid noen til å lese litt korrektur for meg...jeg leser følgende ut av dette:1873, 13.marts. Initialer til den som har skrevet det?Straffange Tollev Nielsen er en meget forstandig mand, som under sit ophold i strafanstalten er kommen til bedre erkjendelse og har utvist et godt moralsk....?. Noget christeligt ....? ....? der imidlertid ikke er som håpet (?) hos ham.Noen som kan hjelpe meg litt med resten?Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Straffange Tollev Nielsen Løseth er en meget forstandig mand, som under sit ophold i Strafanstalten er kommen til bedre Erkjendelse og har udvist et godt moralsk Forhold. Noget christeligt Alvor synes der imidlertid ikke at være vaagnet hos ham.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Tusen takk til dere alle for glimrende hjelp i denne saken.Utrolig interessant å få lese om denne Tollef, som har vært familiens store 'hemmelighet'. En eldre slektning av oss prøvde en gang å spørre sin tante (Tollefs barnebarn) om denne mannen, og ble bryskt avvist. Historien om Tollef ble således aldri fortalt videre, og vi har jo en stund vært nysgjerrige på hvorfor...nå har vi jo fått et bra svar på det :-)Takk også til Yngve for hjelp til tydingen...jeg kom et stykke på vei, men ikke helt i mål..Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk for hjelp! Har prøvd å finne ut hvor det ble av ham etter endt soning, men kan ikke finne ham noen steder. Finner han heller ikke på 1900 tellingen, så regner med at han har dødd før den...Hadde også vært interessant å finne ut hvem han giftet seg med og når..Er vel godt mulig at han allerede var gift da han ble far til vår tipp-oldemor..Kan være enda en grunn til at ingen ville høre snakk om ham..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Tollef Nilsen Løseth var på Li i Arna sokn 1880/1881 og produserte der en datter Anne Marie, født 1881. Barnemoren var Marta Larsdatter Siglevik fra Tysnes. Hun var født i 1848. Bygdebokforfatteren omtaler Tollef som 'ein hendig kar, kunde laga både klokker og pengar'.Han bodde i Hausvik i Haus sokn da han døde i 1892 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Teglsteinbrennar Torleiv Nilsson Løsæter* og Anna Kristina Øvre Øvstedal fikk i 1856 en sønn Kristian Teodor. Foreldrene var ikke vigde og bodde på gården Votlo i Haus Sokn. Torleiv kom fra Jølster i 1855. *(Berg i innflytte).Dette er omtalt i bygdeboka for Haus Sokn.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Denne tipp-tipp-oldefar Tollef Nielsen Løseth var tydeligvis en rastløs sjel, og en oppfinnsom type.Han har tydeligvis fartet litt omkring, og produsert avkom både her og der.Med god hjelp av dere har vi altså funnet tre barn av Tollef:1. Kristian Teodor f. 1856 i Haus sokn 2. Inger Johanne f. 1863, trolig i Kinn prestegjeld. Hun er vår tippoldemor, og vokste opp som pleiedatter i Trettevik i Kinn prestegjeld. 3. Anne Marie f. 1881Dersom noen som leser dette er etterkommere eller har kjennskap til Kristian Teodor og Anne Marie, hadde det vært kjempefint om de tok kontakt på mail: humerus1976@yahoo.comPå familysearch finner jeg forøvrig en giftermål mellom en Tollef Nilsen og en Oline Knutsdatter den 09.10 1842. Brudgommen er da 22 år gammel, og bruden 19. Brudgommens far heter Nils Tollefsen. Jeg går ut ifra at dette kan være Tollefs ekteskap, som senere ble oppløst. Han kan jo også ha vært gift flere ganger, for alt jeg vet.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tollef Nilsen Løset, 22 1/2 år gammel, sønn av Nils Tollefs. Løset, giftet seg i Jølster 9. oktober 1842 med Oline Knudsdatter Aasen (Jølster), 19 år gammel, og datter av Knud Christensen Aasen.Tollef og Oline bodde på Berg i Jølster da de fikk sønnen Nils Johannes 18. januar 1844, og da de fikk Nils Tollef 15. april 1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Slekta blir bare større og større den :-). Nok en gang takk for all hjelp!Er det forresten noen av dere som har noen erfaring med Anders O. Klakeggs bygdebok fra Jølster? Vurderer å kjøpe den fra et antikvariat, men lurer litt på hva den inneholder, og hvor god/nøye den er.Har lånt Joleiks Soga Um Jølst på det lokale biblioteket tidligere, og den er interessant med noe uoversiktlig og tunglest.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Monica Brandsøy Lystad

Har lett over alt etter denne Kristian Teodor, men finner han ikke på noen av tellingene..Er det mulig å finne ut om han døde før 1865 tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch , vital records ble Christian Teodor født 10.01.1856 og døpt 03.03.1856 i Haus.Foreldrene var Tollef Nilsson og Anne Christine Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Dette har jeg også funnet ut, men finner ikke noe tegn til Kristian Teodor etter dette.. Verken på 1865 eller 1900 tellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.