Gå til innhold
Arkivverket

[#17529] Fedre til Otte Ruus og Martina Jonidatter viet 17 april 1722 i Nykirken


Gjest Katinka Sunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Katinka Sunde

Hei! Jeg har funnet at mine forfedre Otte Ruus og Martina Jonidatter er registrert (i DA) viet 17 april 1722 i Nykirken. Finnes det ytterligere informasjon i den aktuelle kirkeboken, feks. fedrenes navn? (Annen informasjon er selvfølgelig også av interesse) Otte Ruus er registrert i DA som far til tre barn døpt i Nykirken, men her figurerer moren som Martina/e Sørensdatter/Jonidatter og Mortensdatter, jeg er bl.a. derfor spent på evt. oppklaring. Har dere anledning til å gjøre et oppslag? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Får svare med det lille jeg har for hånden. Otte Thomassen Ruus født ca 1690 Fusa prestegaard død 1739 som skipper. Det ble holdt skifte etter Otte 1/7-1739. Tre barn.Han var gift med Martine Sørensdatter f.Bergen, død 1747 Bergen.Hun er datter av Søren Pedersen og Stine Thomasdatter Gad.Søren Pedersen fikk borgerskap 31/8-1683. død ca 1697, skifte 17/3-1697. Stine Gad død i Bergen 1733,begravet 28/4-1733 Nykirken . Hun kalles ofte med sin stefars navn Stine Frost. Hun var 2 ggr gift og hadde minst 10 barn. Fire overlevet henne og arvet ca 2050 rdl.Hennes annen mann var Joni Jørgensen Egelstorp. død 1714 Bergen. Jeg har notert 6 barn . Stine Thomasdatter Gad sine foreldre var:Thomas Jorisen Gad med borgerskap i BG 3/2-1669 og Birgitte Christophersdatter.(Birgitte ble som enke gift med skipper Morten Frost, begr. 6/2-1694. De hadde 2 døtre.)Thomas Gad var sønn av Joris Cornelisen d.1668 Bergen. og Mette Thomasdatter Gad. Joris sine foreldre var Cornelius Olsen død ca 1615 i Bergen og Anne Richardsdatter (Pet-Ane).Vi har her felles ane i Pet-Ane. Er da av hennes annet gifte med Claus Ratken død i Bergen før 1631.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katinka Sunde

Fra å vite litt om min nålevende mormor (Alette Marie Ruus Salbu)s farmors farfars farfar, kan jeg nå gå ytterligere fem generasjoner tilbake, da det er sannsynliggjort at 'min' Otte Ruus er identisk med Otto Thomassen Ruus også nevnt på Ruus.net :-). Stine Gads annen ektemann forklarer Jonidatter, så da gjenstår kun Mortensdatter som et mysterium. Tusen takk for informasjonen! mvh. Katinka Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Forstår ikke hva som skjer. La inn ett svar som ble borte. Prøver igjen. Regner med at Otte Ruus er sønn av Thomas Hansen Ruus som dør 1718 som res kap til Os. gift med Inger Margrethe Ottesdat Schrøder. Thomas Hansen Ruus er da sønn av Hans Thomasen Ruus og Kirsten Jonasdat Mecklenburg. Og Inger Ottesdat Schrøder er da datter av Otte Hansen Schrøder og Anne Jensdat Schieldrup. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katinka Sunde

Takk for ytterligere informasjon! Kjekt å ha fjerne slektninger med så god kjennskap til vår slekt! Kan jeg spørre hvilke kilder du har brukt for å komme så langt tilbake som til feks. Pet-Ane? mvh. Katinka Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

BHF(Bergen Historisk Forenings skrifter): Det er en stor fortelling om Pet Ane og hennes etterslekt av Sollie, trur det var 1936?.Har en kopi hvis jeg får en adresse å sende til. De har ett stort arbeid donert på Statsarkivet i Bergen.PetAne s etterslekt går inn i de fleste kjente Bergensslekter.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katinka Sunde

Takk, det hadde vært veldig interessant med en kopi. Jeg sender deg adressen på annen måte. Fikk forresten oversendt følgende fra min far (bergenser og hobbyslektsforsker), som mente navnet Petane var kjent og slo opp i Bergen byleksikon:Petanebryggen var en mindre brygge på vestsiden av Vågen ved Nykirken, rett sør for nåværende Søndre Nykirkekai. Et lagerhus som sto her ble brukt som administrasjonsbygning for Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane frem til 1944. Ifølge Ludvig Holberg hadde bryggen navn etter den hollandskfødte Anne Richardsdotter (død etter 1648), enke etter rådmann Klaus Ratken, som bodde på Nordnes og eide mange og store eiendommer der; hun ble kalt Pett Anne, dvs. tante (el. Gudmor) Anne. (En annen, mindre troverdig teori forklarer navnet som en forvanskning av Bretagne-bryggen, fordi det herfra visstnok ble utskipet rogn til franske sardinfiskere.)mvh. Katinka Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Du har så rett så rett. Og hun har, som sagt, stor etterslekt her i Bergen.Artikkelen har med en god del av de. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Kan jo ta med dette:Sitat:I Norges kirker, Bergen, under Nykirken side 196 står det: 4. Rektangulær klebersteins plate i to deler. Delvis beskadiget. Antakelig del av en større plate med to våpenskjold. På høyre side våpenskjold med kartusjer og innskriftene PIB over bumerke. Under bumerket bokstavene ARD og årstallet 1616. Forøvrig har steinen Jesu monogram og innskriften ANO 1616. Våpenskjoldet tilhører antagelig Anne Richardsdatter (Pet-Ane), gift for annen gang med Claus Ratken som tok borgerskap i Bergen i 1616. Hans skjold kan ha stått på venstre side, på en del av platen som nå er forsvunnet. Platen sto opprinnelig i en kjellermur i Strandgt. 116, like sør for Nykirkn hvor Claus Ratkens eiendom lå men ble i 1961 flyttet til Nykirken og innsatt i muren i underetasjen ved prestekontoret.Sitat slutt. Platen er fotografert av Tchudi Madsen, og jeg har kopi. Både Anne Richardsdatter og Claus Ratken ble gravlagt i Nykirken, men allt i kjelleren er borte.Forresten så kan nevnes at PetAne bryggen lå der 'BEFFEN' idag legger til. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.