Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Bodil  Brøgger

[#17530] Pinsemenighet i Langesund i 1900

Recommended Posts

Guest Bodil  Brøgger

Var det noen pinsemenighet i Langesund i 1900? Hvordan kan man finne det i folketellingen? Jeg har søkt på 'pinse', både med børjar på og inneheld, men ikke fått noen som tilhørte den menigheten. Har også forsøkt å gå gjennom hushold for hushold, og funnet 7 forskjellige menigheter utenom s = Statskirken.

Guest Jan Oldervoll

Nett no set eg i Salt Lake City, mormonbyen. Det er vel rette staden å diskutera dissentarar. Grunnen til at du ikkje finn pinsemenighet meiner eg er at bevegelsen i 1900 ikkje var komen til Norge. Men det kan gjerne vera t ein av dei andre dissentarmenighetane i Langesund seinare vart pinsevener.Elles finst det ein lewttare måte å finna dei alle. Gå inn på Langesund og vel Trossamfunn som variabel; ikkje Fornavn eller kva du elles måtte velja. Vel så Alle og trykk Hald fram. Då får du lista alle trossamfunna folk i Langesund har gjeve opp.

Guest Bodil  Brøgger

Det var en meget nyttig funksjon, nettopp det jeg forsøkte å finne. Trodde at hvis jeg satte alle, kom alle postene i den kommunen. Nå har jeg prøvd å sette Trossamfunn alle både i Langesund, Skien og Kristiania. Duverden så mange trossamfunn som dukket opp. Men de aller fleste er variasjoner av samme trossamfunn. Utrolig hvor mange måter mormonere, Frelsesarmen, katolikker, jøder/mosaiske osv er registrert på.Når det gjelder pinsebevegelsen fant jeg via Kvasir: 'Filadelfiamenigheten i Kristiansand er en del av pinsebevegelsen som skriver sin historie tilbake til årene 1907-1910. Da kom metodistpastor Thomas Ball Barrat tilbake fra et lengre opphold i USA. Der han hadde fått oppleve dåpen i Den Hellige Ånd med tunger som tegn. Dette vakte stor oppmerksomhet og nysgjerrighet Det første pinsemøtet på norsk jord ble holdt i Kristiania (Oslo)2.juledag . Og tilstrømmingen til møtene med nyåndsdøpt og tungetalende Barrat var meget stor.' Dette skulle jeg undersøkt tidligere.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.