Gå til innhold
Arkivverket

[#17532] Etternavn i emigrantlistene - alle får fars navn?


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Jeg har søkt etter Bertha Martha, datter av 'Andrew Christenson', som emigrerte til Amerika sist i 1880-årene. Regner med at 'Andrew' er Anders eller Andreas eller lignende, men har ikke funnet noen som jeg med sikkerhet kan si er henne. Det jeg imidlertid fant ut - tror jeg - var at hele familier plutselig er oppført med farens patronym. Det vil si at Anders Kristiansens kone og barn også får etternavnet Kristiansen, og at barna ikke er oppført som Andersen/Andersdatter osv slik det var vanlig i andre registre på den tiden. Er det riktig - har andre også sett dette i emigrantlistene? I så fall må jeg jo begynne å søke på et helt annet navn. (I tillegg har jeg funnet Bertha som Beret i amerikanske folketellinger, så hun begynner å bli nokså vanskelig å ha med å gjøre....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes dessverre ingen regel i det hele tatt, Marianne... Alle gjorde som de lystet, noen tok til og med morens navn....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, dette er heilt normalt. Dei amerikanske listeførarane hadde ikkje noko forhold til patronym, så det faren hadde til 'etternamn' fekk resten av familien óg. Av og til har eg funne at særleg vaksne born har brukt patronymet seinare, så du må holde auga opne for nær sagt alt - farsnamn, fars farsnamn, gardsnamn, gardsnamn der far emigrerte frå, gardsnamn der far var fødd, pluss alle dei forvanska skrivemåtane av alt dette. Eit lurt tips er å tenkje seg tilbake til registreringssituasjonen, uttale namnet slik den norske immigranten kan ha gjort det, hugs dialektuttalen! - og så skrive det slik den amerikanske kontoristen ville tru det skulle skrivast (som t.d. gardsnamnet Seime her i bygda, det måtte (sjølvsagt) bli Sime).Og tru ikkje at namnet får si endelege form straks! Kvar ny folketeljar, prest eller kontorist kan finne sin eigen vri på namnet. Også når det gjeld fornamn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg vet at folk endret navn etter eget forgodtbefinnende, men her virket det såpass gjennomført mht familiers etternavn - så jeg mistenker at de som har ført emigrantlistene har fulgt en standard - det var egentlig det jeg lurte på, om andre mistenkte det samme?De listene som ligger under 'Emigrantlister' er vel skrevet her i Norge, så her opptrer vel de samme variasjoner som i kirkebøker og andre kilder, antar jeg. Jeg får lete videre - utfordringen er å finne hvor Bertha/Beret egentlig kom fra i Norge - har lett etter henne i alle aktuelle folketellinger uten hell.... Takk for tipsene så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg ser no at eg har svart på noko litt anna enn det du spurde om. Men emigrantlistene er vel stort sett skrivne ved utreise utreise frå Bergen og andre 'store' norske byar, og der låg etternamnpraksisen nokre hakk føre bygdene, så du må forvente at resultatet blir slik du skriv, også om dei ikkje emigrerte. Flytta Hans Olsen frå Gloppen til Bergen, vil du finne borna hans (i dei fleste tilfelle) registrerte under etternamnet Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har du noe mer data på Bertha Martha ? Fødselsdato/år og hvorfra i landet? Emigrerte hele familien? Hva het mora og søsknene?Andrew Christenson er amerikanisert versjon av Anders Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hei Hans! Jeg vet ikke noe mer om henne, men jeg heller til at hun egentlig het Berit/Beret og ikke Bertha. Vel, kanskje! Faren het nok Anders/Andreas Christensen/Christiansen, ja.... Hun var født i april eller mai 1861 - men det er vel også et ca-tall, kjenner jeg kildene rett! :) Har disse opplysningene fra dødsattesten hennes, men jeg skal lete litt mer i folketellingene. Det er noe mystisk med ungeflokken til Bertha og mannen også - mistenker at hun hadde et par fra før hun traff ham - så det er mulig at hun emigrerte med minst ett barn i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bør vel begynne i USA, hvor bodde de? Hvor og når er hun død? Kirkebok derfra vil ofte gi korrekte navn.Har du navn på noen av barna? og mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Joda, jeg har en del opplysninger om dette, men jeg kommer til å lete litt selv først - når jeg får tid. Ellers tusen takk for tilbud om hjelp til å lete. Det blir spennende å se om jeg klarer å finne noen firmenninger der borte - lever fortsatt i håpet om at en av dem viser seg å være Bill Gates! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.