Gå til innhold
Arkivverket

[#17535] Advokat Roll i Fredrikshald - finnes det arkiv etter han?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Johansen

Jeg var i kontakt med disse ifbm bakgrunsmateriell om mine aner og de var veldig hjelpsomme.HALDEN HISTORISKE SAMLINGER [hhs@halden.museum.no]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for tipset! Mail allerede avsendt! Hvis det er noen andre som har noen flere tips, vink råd, så blir jeg glad!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

jeg har nå fått hjelp fra halden museum, og fått det som står i Edvin Haug 800 haldenprofiler, Halden 1950. Det står en henvisning til en mer 'juridisk' bok :S.H. Finne-Grønn: Norges Prokuratorer, sakførere og advokater 1660-1905 bd. II (1940) s. 189-190. Og jeg lurer på hva som står på disse sidene?Er det noen som tilfeldigvis har denne boken?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Det ser ut for at de hadde den faktisk.. Takk for hjelpen, tenkte ikke på å sjekke det..Så får jeg håpe at jeg finner mer ut av denne advokaten..Jeg prøver å finne ut om han hadde noe eget privat arkiv. Dagbøker, notater om saker eller lignende.Han var forsvarer i en sak som jeg leter etter stoff til nemlig..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har denne boka. Er det Høyesterettsadvokat Kristian Fougstad Roll du ser etter er det nok ikke stort mer å hente der enn det er i 800-profiler. Det står ikke noe om noen spesielle saker han førte i boka.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for at du slo opp dette for meg, Liv! Da må jeg nok forsøke meg på statsarkivet/riksarkivet.. Kanskje jeg finner noe der...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes en relativt innholdsrik selvbiografi av Kristian Faugstad Roll i 'Studenterne fra 1880'. Det er satt til et lite tillegg til selvbiografien: 'Kristian Roll vendte døssyg tilbage fra den reise til Syden, som han havde glædet sig til, og døde 17/8 1904. Han kom saaledes ikke til at mødes med os ved jubilæet, hvor vi vil føle savnet af den gode og interesserede kammerat'.Spørsmålet om det finnes et arkiv etter ham kan man søke svar på i Riksarkivets samkatalog for privatarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.