Gå til innhold
Arkivverket

[#17537] Ingebrigt Pedersen og Elen Olsdatter, nord-trøndelag.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hallo. Noen som vet noe om disses aner? Barn: Lavina Ingebrigtsdatter, f. 1806, døpt 1806 i Overhalla. Hun var født uekte da foreldrene ikke var eller ble gift. Foreldre: Ingebrigt Pedersen, f. ca 1744, på Fuglår? han var bosatt der ved Lavinas dåp. Elen Olsdatter, f. På Øye i Overhalla, var bosatt der ved Lavinas dåp. D. 1845. Lavina ble gift 13.10.1833 i Vassås kirke i Bindal med Hans Kristian Olsen Stavøy, f. 1809 d. 19.09.1859. De var bosatt i Setran i Bindal. Elen var hos dattera i 1835. Elen ble gift med en fra Bindal. Er det noen som vet noe om Ingebrigt og Elens Aner, foreldre og søsken så ta kontakt.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på Family Search :Lavina INGEBRIGTSDATTER Christening: 15 Feb 1806 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway Father: Ingebrigt PEDERSEN Mother: Elen OLSDRSource Information: Batch Number: C426872 Source Dates: 1779 - 1816 Film or Fiche Number: 125392 Collection Details: Overhalla; Den Norske Kirke Elen OLESDATTER Christening: 20 Sep 1778 Place: Overhalla, Nord-Trondelag, Norway Father: Ole XSTENSEN (skal vel være Østensen)Source Information: Batch Number: C426871 Source Dates: 1748 - 1779 Film or Fiche Number: 125391 Collection Details: Overhalla; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingebrigt er vel kanskje født i 1774 og ikke 1744.Da finnes det på FS en Ingebrigt Pedersen Lysberre dpt. 28/2 1773 Overhalla, Peder Lysberre. Det finnes mange Ingebrigt f. N-trl-, men denne var fra Overhalla, og så fulgte attpå til med et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar. Berit hvor fant du oppl. om navnet lysberre?Kjellaug, jeg skjønner ikke det med batcnumber og det, kan man der søke vidre på hennes aner?Jeg er takknemlig for mer informasjon og hvor jeg kan lete for å finne mødrene og søsken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hvis Ingebrigt Pedersen Lysberre(Lysberg) Risvik er faren har jeg en god del på han. Vi bør vel nesten være sikre på at det er rett far. Moren er det noen flere muligheter på hvis det er rett mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Var denne Ingebrigt P.Lysberre i Fuglår ved Lavinas dåp i 1806? Og er det noen opplysninger om Elen fra Øye når hun flyttet fra Overhalla?---- til Bindal.Anne, har du mulighet for å finne de i Øye og fuglår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Anne, jeg lurer også på om du har vært borti noen svensker fra Jämtland med navn Olof, Anders og Lars Erik alle med etternavn Erikson, i noen av bøkene fra Nord-trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk på Familysearch, FS, sto det faktisk Lysberre etter barnets navn.Vanligvis skriver jeg barnets fulle navn, f.1774 +-2år (gikk ut fra 1744 var feil siden han står oppført som 27 år i 1801), og da ble svaret som skrevet før.Men det er jo ikke sikkert der er ham. Egentlig ville jeg trodd han var født i 1774/75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Den Ingebrigt Pedersen Lysberg/Lysberre Risvik jeg har er født i 1773 og tydeligvis den samme som Berith har funnet. Det står ingenting i bygdebøkene om at han hadde et barn før han ble gift, men det er en del av dem i Overhalla bygdebøker. Han ble gift i 1807 med Helene Olsdtr Fuglår. Kirkebøkene som er lagt ut på CD-rom fra LDS har ikke med faddere så det får jeg ikke sett. Fordi om Elen bodde på Øye da Lavbina ble født betyr ikke det nødvendigvis at hun var fra Øye. det er felre som kan være aktuelle fedre av de jeg har, men i så fall er hun født utenfor ekteskap. Man må nesten til dåpen for begge to her for å vite noe helt sikkert, selv om jeg er rimelig sikker på at Ingebrigt jeg har er faren.jeg har både en Anders og en Olof, men umulig å vite om det er de du er på jakt etter uten noen antagelig fødselsår.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Anne, du skriver at Ingebrigt ble gift i 1807 med Helene Olsdatter fra gården Fuglår, det var jo der han hadde tilhold da Lavina ble døpt. Så fant han seg kone der og ble gift året etter. Jeg tror at det er den rette Ingebrigt.Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Og ii så fall Ørjan er du også av Møkkelgårdslekt og vi må snakkes nærmere, men da er det lettere å ta det privat. Jeg har vel allerede mailadressen din fra tidligere tror jeg. Sender deg en privat mail.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.