Gå til innhold
Arkivverket

[#17540] Gift i Land, født hvor?


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er på desperat jakt etter Ole Andersen, født ca 1818. Han blir gift i Land med Johanne Hansdatter født 1828. Hvem er Ole? Ved vielsen er hans far oppgitt som Andreas Dagesen. Jeg kan ikke finne Ole døpt i Land eller nærområdene. I 1801 finner jeg en Anders Dagsen på Kogsrud i Hole, Buskerud, som er i rett alder til å ha en sønn Ole i 1818. Er det noen som kan hjelpe meg med denne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen tusen takk!! Denne karen har jeg lett etter lenge, og hadde en mistanke om at han kom fra Hadeland, men kunne ikke finne ham. Nå har jeg plutselig kommet et hakk lenger i letinga mi. Men er det noen som vet noe om foreldrene? Hvorfor er Anders Dagsen oppført som slave? Betyr det at han soner en eller anne forbrytelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormonerdatabasen sier at ANDERS DAGSSEN var 42 år og sønn av Dag Haavelsen og at han ble gift i Hole 28 april 1835 med 35 år gamle Marthe Maria Taraldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Waagaard

SonjaDu finner mer om forfedre og familie til Anders Dagsen Kogsrud i følgende thema nr her på Diagital arkivet. Se thema 12085, 12090 og 15674.Jeg har også skrevet en artikkel i heftet Hringariki Nr 1 13 årgang, April 2003 med tittel 'Hovld Gulbrandsen Sørum og Anne Hansdatter Aaslund - deres anaer av Lunderætt og etterkommere på Ringerike'.som omhandler denne familien.Heftet Hringariki utgis av Ringerike Slektshistorilag ved Thorleif Solberg, tel 321 31130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk for all hjelpen. Jeg hadde aldri trodd at jeg kulle få så mye nytt. Jeg har stanget mot veggen med denne her i flere år, så det er helt herlig å få plassert ham! Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Har fått avskrift fra flere rettsaker mot Anders, på Toten og Land 1818, og Hedmark 1814. Fins det noen flere, rotet han seg opp i mer trøbbel? Har han flere uekte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gilhuus

Har sjekket hva som er registrert i kirkebøkene for Hole. Her har jeg funnet noe, men jeg finner ingern Anders Dagsen som er født der. Hvis han hadde søsken kan det kanskje være disse: Er dette foreldre og bror til Anders?Døpt i Hole kirke 1785NAVN: Harald KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 1785 FAR: Dag Haralson Koxrud FaddereSiri Guribye, Mari Marthe Halvors D: Wiig Gulbrand Haraldson, Anders Iverson Wiigs Eje Merknader: K: 11. S: p: Trin: 18. S: p: Tr: introd:Viet 1785 i Hole kirkeDATO VIET: 26/07-1785 BRUDGOM: Dag Hovoldson Koxrud BRUD: Guri Mads Datter Sørum SIVILSTAND:PigeBegravet 1792 i HoleBEGRAVET: 15/01-1792 AVDØDE: Anne ALDER: 4 aar FAR/MANN: Dag Koxrud FAMILIEFORHOLD: FarDøpt i Hole kirke 1790NAVN: Ole KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 1790 FAR: Dag Haavels: Koxrud FaddereMarie 'Knud Assbiørns:Kirstie 'Lars Gulbrands:Kirsti Lars D: Koxrud ,Johannes Peders: Steens E:Knud Assles: Sørums Ejet Merknader: K: Den 1ste Søndag i Faste. Dom: Palmar: Introd:Døpt i Hole kirke 1798NAVN: Mads KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 1798 FAR: Dag Koxrud MOR: Guri Madsd. Faddere Mari Koxrud Dorthe Steen Niels Steen Ejet Niels Claus. Koxrud Knut Sørens. Berget Merknader: K: Nyt Aarsdag. Guri Mads. introd.Innflyttet til Norderhov 1830NAVN: Gudbran Dagsen Blegen YRKE: Selveier SIVILSTAND: Enkemand KJØNN: M FRAFLYTTET: Koxrud i Hole TILFLYTTET: Blegen pladz til Tveten HENSIKT: Selveier ATTESTER: Daabsattest datert 27.september 1830 MERKNADER: Døbd i Hole okt.1800Døpt i Hole kirke 1798NAVN: Mads KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 1798 FAR: Dag Koxrud MOR: Guri Madsd. Faddere Mari Koxrud Dorthe Steen Niels Steen Ejet Niels Claus. Koxrud Knut Sørens. Berget Merknader: K: Nyt Aarsdag. Guri Mads. introd.Døpt i Hole kirke 1804NAVN: Lisbet KJØNN: K EKTE/UEKTE: E DØPT: 1804 FAR: Dag Hovoldsen Kogsrud MOR: Guri Madsd: Faddere Anne Rui Anne Simensd: Rui Hovold Ødegaarden Anders Hans: WiigsEjet Anders Olsen WiigEjet Merknader: K: 3die Søndag Trinitatis. Guri Madsd: introd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.