Gå til innhold
Arkivverket

[#17543] Berg, Fredrik Christiansen Barnholdt f. 1792 Berg gift Gunhild Olsdtr.f.1791


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg finner ikke Gunhild Olsdtr. med foreldre og søsken i FT 1801 ??Det jeg har funnet i krikebøker:Ole Svendsen og Anne Ellefsdtr. Enger viet i 9 mai 1783 i Aremark. Forlovere: Niels og Johannes Nielssønner Enger.Barn :1. Maria døpt 14 mars 1784 i Aremark.2. Ellen døpt 6 april 1787 i Berg.3. Gunhild Olsdtr. døpt 30 januar 1791 i Berg (MIN)4. Ole døpt 7 mai 1797 i Berg.I følge Lassens skulle Ole Svendsen og Anne Ellefsdtr. ha fått 8 barn, jeg har bare klart å finne 4. Lassens skriver også at de flyttet til Fredrikshald og Ole Svendsen døde lenge før sin kone som døde hos sin datter i Tistedalen.Da jeg ikke finner disse i FT 1801, så har jeg heller ikke noe alder å gå etter på foreldrene. Har ikke klart å finne foreldrene til Gunhild Olsdtr. døde. Er det noen som vet hvilket sogn Tistedalen lå under på denne tiden ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei!Glemte å ta med vielsen til Fredrik Christiansen Barnholdt og Gunhild Olsdtr. De giftet seg i Berg Kirke 22 juni 1815.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS fant jeg en Ole Svendsen Aspestrand døpt 15/9/1758 i Aremark Far : Svend Aspestrand. Batch n° C421491.Kan det være din Ole?Jeg fant og en Anne Ellevsdtr Buer Odegaarden døpt 22/11/1758 i Aremark Far : Ellev Buer Odegaarden Batch n° C421491En annen Anne Ellefsdtr Ytterbol døpt 2/8/1761 i Aremark Far : Ellef Ytterbol Mor Mari Batch n° C421502mvh Kjellaugmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Kjellaug !Takk for svar og tips!Ingen umulighet at dette er min Ole Svendsen.Anne Ellefsdatter fra Ytterbol f. 1761 er nok den Anne Ellefsdatter som finnes på gården Enger i Aremark FT 1801og gift med Nils Nilsen. Det som er litt merkelig med denne Anne her, er at det ser ut som hun er gift med forloveren til min Anne Ellefsdatter, og finnes på den gården som mine gjorde også da de giftet seg i Aremark 1783.Anne Ellefsdatter Buer Ødegården, er en god kanditat, da Ødegård er nevnt ved vielsen til Gunhild Olsdtr. Men det finnes også Ødegård i Berg, så dette må jeg få sjekket.Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå, da jeg har sett etter skifter, døde, og vielsen forteller ingen ting. Finner heller ikke de siste 4 barna som også skal være født i følge Lassens? Og ikke aller minst at jeg ikke finner familien i FT 1801.Takk igjen !!Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Nå har jeg sjekket litt, men kun foreløpig på Familys.Der fant jeg Ellef Jensen gift Anne Stenersdtr. 1747 Aremark. Som jeg ikke kan se fikk en datter Anne.Så fant jeg Ellef Erichsen gift Mari Buerogaarden som det sto i FS i 1758. Tolker dette som Buer Ødegaard. Og de kanskje flytter til Ytterbol?Om dette siste paret er riktig kan det se ut som de fikk begge Anne som er født i Aremark 1758 og 1761, og derfor finner Anne Ellevsdtr.f.1761 på Enger gård i Aremark. Dette må jeg få sjekket nærmere. Det finnes vel ikke bygdebøker for Aremark ? Jeg har selv kriker og kirkegods med gaardshistorie fra Berg, og denne kan ikke hjelpe i det hele tatt. Står veldig lite.Er det noen som vet hvilket sogn Tistedalen hørte til rundt 1820-1850 ? Om det er Idd eller Halden ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Familien din er vanskelig å finne igjen i folketellingen 1801, skulle nesten tro den var utenlands ved tellingstidspunktet. Jeg har imidlertid ikke lett særlig grundig.Når det gjelder Tistedalen er det ikke et presist definert område men brukes om området på begge sider av Tista fra utløpet fra Femsjøen til nedenfor Tistedalsfossen. I dag tilhører hele området Halden kommune, tidligere utgjorde elva grensa mellom kommunene Berg og Idd. Den delen av Tistedal som ligger nord for elva sokner til Berg prestegjeld. I 1801 Asak anneks, i 1865 kaltes sognet Berg,Rokke og Asak sogn. Området på sydsiden av elva sokner til Idd prestegjeld og sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Marie StephensenJeg glemte noe i mitt forrige innlegg. Du spør om bygdebøker for Aremark. Det er for tiden en bygdebok under arbeid, men den omfatter ikke gårds- og slektshistorien. Imidlertid finnes et par andre publikasjoner som muligens kan være til hjelp: - Per Fredrik Dahl: Østkroken i Aremark, historien, stedene og menneskene - Gudbrand Mellbye: Boplassregistrering i Aremark 1991-2000Så vidt jeg vet er ikke dette publikasjoner som er til salgs på vanlig måte gjennom bokhandlene, men jeg tror bibliotekene kan skaffe dem. Jeg har mest tro pa at du kan finne noe av interesse i den første, Østkroken er nettopp den delen av Aremark hvor gården Enger ligger. Jeg kjenner imidlertid bare boka av omtale så jeg vet ikke hvor langt bakover i tid forfatteren går. Mellbyes registreringer går mer på stedet(husmannsplassen) enn beboerne, men han har med noen personopplysninger. Dessverre har jeg ikke boken så jeg kan ikke slå opp for deg.Mh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Tusen takk for svar og tips.Ja, disse folkene er veldig vanskelig å finne, tror jeg har prøvd i alle varieanter med søk i FT 1801.Det høres veldig sansynelig ut det du sier om at de kanskje er utenlands, og da nærliggende og tro at de er i Sverige ved tellingen, siden Berg ligger omtrent ved grensen. Det kan godt hende de også kanskje ikke har blitt telt med også. ??Bra å få vite at det finnes noe fra Aremark. Jeg skal få bestilt boka for Aremark på Biblioteket, den kanskje finnes på Statsarkivet også. Da er det en liten mulighet i hvertfall til å kanskje komme litt videre !Takk igjen !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Kanskje litt på siden av hva jeg spør om i utgangspunktet, men prøver.Et av barna til Fredrik Christiansen Barnholdt og Gunhild Olsdtr. Christian Bærnholdt f. 1816 som han kaller seg i FT 1900. Han har sin datter og sønn Carl Emil Bærnholdt boende hos seg. Carl Emil Bærnholdt er gift og har 2 barn. LenkeSpørsmålet er, jeg synes det er merkelige etternavn på barna, og var ikke von lite brukt på denne tiden ? Kan ikke helt se hvorfor de bruker dette ? Er det noen som vet hva B-N eventuelt står for?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er meget godt mulig at Gunhild Olsd. med foreldre og søsken befinner seg i Sverige i 1801. Dersom vi tar en titt på geografien i det langstrakte 0118 Aremarch (inkl. Ødemarch sogn), finner vi litt senere på 1800-tallet Buerødegaarder både i Aremark og Ødemark sogn. I Aremark ligger stedet i ”Østkroken” ved Enger. I Øymark ligger stedet øst for Buer (søndre), kloss inntil riksgrensen mot Väng og Västra Fågelvik i Töcksmark. Nettopp på denne tiden (omkr.1801) var disse relativt tynt befolkede grendene på langs grensen belastet med konflikter (og herjinger med brann, drap og ødeleggelser), særlig som følge av militær inngripen for lovlig og ulovlig tømmertransport fra Sverige til Norge gjennom Dalslandsvassdrager og over til Haldensvassdraget. Det lå ikke så rent lite pengeøkonomi i denne virksomheten som også dryppet på allmuen i form av fløterjobber etc. Denne lokale næringen ble til dels samordnet på begge sider av grensen, og det kan godt tenkes at Gunhild Olsd. m. familie deltok i denne virksomheten som foregikk langs de to nevnte vassdragene på begge sider av grensen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Iver !Takk for svar !Ja, jeg må nok gå ut fra at Gunhild Olsdtr. med foreldre var i Sverige da FT 1801 var. Det jeg ikke helt forstår er at jeg ikke finner de 4 siste barna, men de kan jo være født i Sverige. Da må i såfall Ole Svendsen og Anne Ellefsdtr. fått barn i langt over 20 år, for det første er født 1784 i Aremark.Jeg tror jeg skal gå over kirkebøkene om igjen for området Halden, Idd, og Berg. Se om det er noe jeg har oversett.Marie Stephesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Jeg er enig i at de mest sannsynlig har oppholdt seg i Sverige en periode omkring 1800. På tross av mye krig og ufred på 16-1700-tallet har det til alle tider vært endel flytting fram og tilbake over grensa i dette området. Men å lete i svenske kirkebøker blir som å lete etter den berømmelige nåla når vi ikke aner hvilket sogn de har oppholdt seg i. Tilbake til FT 1801 - det er en liten pussighet mht. Aremark, så vidt jeg kan se mangler gården Lekserød/Lexerød i tellingen. Dette er nabogården til Enger, gården er såpass stor at jeg vanskelig kan tenke meg at den ikke var bebodd i 1801. Man gikk jo ofte ikke så langt etter ektefeller i denne tiden. Hvis Anna kom fra Enger kunne jo Ole komme fra Lexerød.Mh. Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En lite innspill relatert til innlegg nr. 9 ovenfor: Den relativt mektige Barnholdt-familien i Skien brukte tidvis å skrive seg som von Barnholdt. Og det fantes faktisk en Christian von Barnholdt, som levde fra 1692 til 1774. Han døde i Skien 16. november dette året. Han var gift med Susanne Anne von Cappelen (1695-1752). Kanskje er det en sammenheng her med den Fredrik Christiansen Barnholdt du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans !Takk for svar !Det er riktig at det er en sammenheng.Fredrik Christiansen Barnholdt f. 1792 Berg er oldebarnet til Christian von Barnholdt og Susanne Anne von Cappelen.Og igjen barnebarnet til Fredrik Christiansen Barnholdt, Carl Emil Barnholdt som bruker von Lenke. Jeg er mest nysgjerrig på hvorfor de brukte denne tittelen da det ser ut til at det var flere genrasjoner siden tittelen var brukt, ut i fra hva jeg har funnet.Kanskje det også var store sosiale forskjeller på søsken også på den tiden ?Med det mener jeg, siden (min) Marthe Fredriksdtr. Barnholdt gift med Gulbran Olsen virker som helt vanlige folk, og broren Christian Bærnholdt`s sønn Carl Emil har tittelen von.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Takk for svar !Måtte finne frem noen notater før jeg fikk svart, måtte lete litt, men fant til slutt.Ser av fadderne på Mari f. 1784 Aremark, heter den ene Kari Lexerød. Siden Lexerød ikke er med i FT 1801, så kan det hende de også var der, og derfor ikke er med i FT 1801. Jeg skal prøve så godt jeg kan å gå gjennom kirkebøkene en gang til, og prøve å få tak i de bøkene jeg har fått tips om.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !I Berg må vel også Alsrød mangle i FT 1801.Finner heller ikke Johannes Magnusen gift Petronelle Nielsdtr. med barna Anne Johannesdtr f 1773 i Berg, Daniel Johannesen f 1776 i Berg og Emanuel Johannesen f. ? som overtok gården etter sin far Johannes Magnusen i 1801.Johannes Magnusen er bror til Johanne Magnusdtr gift Engebret Simonsen deres datter igjen Lorentse Engebretsdtr er gift Christian Carlsen Barnholdt.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Alsrød er ikke med i 1801 tellinga for Berg, den er en av mange gårder som ikke ble tatt med, desverre.Ang. gården Lexrød i Aremark i 1801,så heter den her Sogdsvørd (?)LenkeHar du siden 2003 funnet ut av Gundild Olsdatters foreldre ?Jeg har også Barnholdt/Bærnholtz/Bærnholt gift med en brordatter av min ane. Har ikke prøvd å finne ut av hvor Barnholdt navnet stammer fra. - Kan ta med det jeg har :Marthe Kristine Nilsdatter f. 30.10 1829 i Berg - 14.9 1859 Myrevigen(Mørviken) i barselseng.(Datter av Nils Andersen f.1792 Yngerøe,Ingedal,Skjeberg og Anne Kristine Mathiasdatter) Gift 12.10 1855 i Berg med Carl Bærnholtz,fisker, Berget (f. 24.7 1824 - 2.1 1874 Myrevigen)Forlovere: Johan Larsen Sponvigen og Elias Bærnholdtz. Brudgommens far: Fredrik Bærnholdtz.Barn: 1) Anne Golette Bærnholtz f.1.3 1856 Myrevigen. Faddere : Karen Berget, Anne Nilsdatter,Sponvigen, Fredrik Bærnholtz og Elias Bærnholtz.Gift 3.4 1873 i Berg med Andreas Mathisen, Matros. Forlovere : Elias Bærnholtz og Ole Sæterhaugen Brudgommens far Mathis Asker.2) Nora Bærnholtz f. 31.12 1857 Myrevigen, Berg. Faddere : Karen Olsdatter,Berget, Kristine Bærnholt, Elias Bærnholt og Ole Andersen,Holmen.3) Fredrik Markus Bærnholt f. 4.8 1859 Mørevigen, Berg. Faddere : Kristine Fredriksdatter, Fredrikshald, Kirsten Johannesdatter, Berget, Elias Bærnholt ibid og Lauritz Fredriksen, Fredrikshald.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Rita !Takker for svar.Det var synd med FT 1801.Foreldrene til Gunhild Olsdtr. har jeg ikke klart å finne ut av, jeg har dåp til fire barn med faddere og giftermål. Jeg har lett etter begge foreldrene døde, har heller ikke til nå klart å finne disse.Jeg kjøpte Berg bygdebok, den forteller svært lite om noen.Om slekten Barnholdt har jeg funnet en del siden 2003. Den eldste Barnholdt, er Marcus Barnholdt i Skien.Ser at din Carl Barnholdt er barn av Gunhild Olsdtr.Det kommer vel noen scannede kirkebøker etterhvert også, så da får jeg tråkle disse en gang til. Har vært på RA for en tid tilbake å tråklet kirkebøker, uten å komme nærmere på hvem foreldrene til Gunhild Olsdtr. f 1791.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Kom til å tenke på noe, er det noen som vet om FT 1801 for Berg finnes i papirform på RA og ikke lagt inn her i DA, eller er disse gårdene rett og slett ikke telt??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Marie !Jeg har papirutgaven av Berg 1801, gårdene er ikke her, altså ikke tellt,det står anmerkninger om dette i hefte !Jeg skal prøve og finne Gunhild Olsdatter sine foreldre i Aremark. Har du faddere til henne og søskene ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Rita !Takker for opplysningen.Takker så mye for tilbudet om å se etter foreldrene i Aremark.Jeg har fadderne, men da må jeg lete de frem først i papirhaugen, skal gjøre det med en gang. Håper da at jeg finner det tilbake, har vært så dum å ikke legge disse inn i slektsprogrammet med en gang, noe som jeg har gjort i ettertid med de jeg har funnet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Rita !Fant fadderne til Ole Svendsen og Anne Ellefsdtr.1. Maria døpt 14 mars 1784 i AremarkDorthe Andersdatter Bøen--- Kari Lexrød--- Niels Nielsen Enger--- Anders Nielsen Enger--- Brynni Hansen Enger. 2. Ellen døpt 6 april 1787 Berg ( Demme )Per Kielsen--- Amund Halvorsen--- Gunder Fjeld--- Anne Hansdatter--- Anne Andersdatter. 3. Gunhild døpt 30 januar 1791 Berg ( Brynn )Jørgen Grimsrud--- Engebret Andersen Hovol--- Marie Grimsrud--- Kristine Andersdatter 4. Svend døpt 17 november 1793 BergHan har jeg ikke skrevet av fadderne på da jeg var usikker på om han var sønnen, siden det sto Anne Andersedatter på mor. Ingen andre Ole Svendsen fikk barn i Berg den perioden, så det er nok presten som har skrevet feil i dåpen.5. Ole døpt 7 mai 1797 Berg ( Demma under Norbye )Lars Fjeld--- Hans Askildrød--- Anne Demar--- Ellen Kleven--- Maria Larsdatter.Synd det med FT, for tydeligvis er det ett område som ikke er telt, der har jeg kanksje en del mennesker.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei !Tar med noen gode kandidater som jeg ser er nevnt i innlegg før :Konfirmert i Aremark 1774 Ole Svendsen Aspestrand 16 årFødt 1758 (15 sep) Svend Aspestrands søn OLE Faddere : Olaug Aspestrand, Mari ibid, Ingeborg Glende, Niels Aspestrand, Anders ibid.Foreldre : 1752 Trolovet Enkemand Svend Halvorsen Grøtmaal som har skiftet med sin datter og tjenestepige Eli Andersdatter fra Nøssemarcken, Hr. Dahlmans pass for ækteskap. Cau : Truls Erichsen N. Bierchebæch og Anders Ougensen S. Aspestrand.Grøtmaal u /S.AspestrandKonfirmert i Aremark 1775 Anne Ellefsdatter Alergodt 16 årFødt 1758 (22 nov)Ellev Buerødegaardens datter ANNA. Faddere : Dorthe Føllingholtet, Helvig Grasholt, Peder ibid, Aslach og Niels Buer.Foreldre : Viet 1757 Ellef Erichsen og Mari Buerødegaard. Cau. Hans Buer og Hans Espelund.Død 1764 Ellef Lundalen 29 år. ( u/Bierchebæch)Enken Mari giftet seg nok på nytt, mulig at hun flyttet til Røser. - Jeg skal se om jeg kan finne ut mer.Ole Svendsen og Anne Ellefsdatter har en datter Mari(a) og en datter Elen/Eli så det passer godt med navnoppkallingen.- Bjerkebekk og Aspestrand er nabogårder.Tar med vielsen : 1783 Ole Svendsen Røser og Anne Ellefsdatter ibid. cau : Niels og Johannes Nielssønner Enger. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Rita !Tusen hjertelig takk for svar og at du ser etter.Lurer på om denne Anne Ellevsdtr. er den som er gift med Niels Nielsen Enger i FT 1801 ??Jeg er helt grønn på geografien i dette området ang. hvor gårdene ligger og hvordan grensene mellom Berg, Aremark, Halden, og Idd går, rundt 1800. Da blir det ekstra vanskelig å lete på faddere med gårdsnavn.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Konfirmert i Øymark 1776 Anne Ellefsdatter Ytterbøl 16 år. Hun er gift med Niels Nielsen !Ang. foreldrene til Ole Svendsen (23),er jeg ikke helt sikker på at de jeg har funnet er de riktige. Skal sjekke litt til.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.