Gå til innhold
Arkivverket

[#17545] Jon Grav Iversen og Elen Bergitte Eliasdatter, nord-trøndelag.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Jon Grav Iversen, f. 1786 på Skaftnes i Folla, gift 1817 med Elen B. Eliasdatter, f. 1796 på Krekling i Nærøy. Jons mor og far:Iver Isaksen og Elisabeth Pedersdatter.Bosatt på bruk 1.Krekling. Elens mor og far: Elias Tomasen og Anne Larsdatter, bosatt på bruk 7. Skaftnes. Det er det jeg vet, er det noen som vet mer om disse? Hvem var aner, barn og foreldre? Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Elias Hoier Tomassen er født ca 1767, Beitstad, Nord-Trøndelag - far Tomas Ramberg. Elias ble gift med Anne 11.9.1790 (alt iflg. Family search). Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det må være disse du finner her i 1801: LenkeGården Ramberg lå i Beitstad på dette tidspunktet, men ligger sannsynligvis i Namdalseid i dag. Den er ihvertfall ikke med i bygdebøkene for Beitstad. Kanskje du finner mer informasjon i bygdebøkene for Namdalseid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har Malmboka, der gården Ramberg er omtalt. Der finnes en Elias: '..... Han brukte gården til 1755, da kjøpte Tomas Andersen gården og fikk 'Kongeskjøte'. Han var f. i 1729, gift med Eli Jonsdatter, f. 1723 - det kan være en datter av Joen Olsen. Deres barn: Aren f. 1758, Jon f. 1760, d. 1763, Beritte f. 1763, Elias f. 1766 og Ole f. 1769. De hadde eiendommen til 1778, solgte da til Jon Larsen, f. 1733, g.m. Ragnille Olsdtr. f. 1711. ... '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Joen Olsen fikk bygsel på Ramberg i 1698, sannsynligvis gift med enken etter Arn Iversen Ramberg som døde i 1697. Jeg tror nok jeg ville holdt andre muligheter åpne for foreldre til Eli Jonsdatter.Men det bør vel også sjekkes opp om Elias Ramberg er den rette Elias. Både alderen og bosted i 1801 kan tyde på at det er en annen Elias du skal fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Når jeg ser på lenken så stemmer det med datteren Ellen. Rambergnavnet vet jeg ikke tilknytter den Elias jeg søker. Til Eldbjørg, jeg blir litt forvirret her, hva het denne Elias du skriver om, og hvem var født i 1729? Elias eller Tomas Andersen?.Kanskje det står noe i Nærøy bygdebok om Ellen Elias dtr. opphav?Men eller tusen takk alle som svarer på mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Ja, jeg ser at det kunne være litt uklart. Jeg siterte fra Malmboka. Det første ordet 'han' viser til forrige eier av Ramberg. Så kjøpte Tomas Andersen, og han var født 1729.Jeg vet ingen ting om denne familien, men siden Ramberg var nevnt i innlegg 2, tenkte jeg dette kunne være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

...og jeg fulgte opp. På grunn av navnene er det kanskje ikke så rart at noen har koblet disse personene, men det var en del ting som skurret. Det viser kanskje at man bør være litt forsiktig med Family search?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg prøver meg igjen: Jeg forstår det slik at det som taler mest imot at dette er de riktige personene, er alderen til Elias i 1801, samt bosted. Elias Tomassen i Malmboka er oppgitt til å være født i 1766, altså skulle han ha vært 35 år i 1801, i stedet for 30, som det står ved folketellinga. Det er jo ikke uvanlig med slike unøyaktigheter. At de kan ha flyttet fra Beitstaden (Malm) til Namdalen, er ikke umulig. Det var mange fra det gamle Beitstaden som dro nordover, til Namdalskysten, til Helgeland, og lengre.Men selvsagt må en vurdere alle opplysninger kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Elias Thomassen er 30 år og bosatt på Kolvereid i 1801. Med et slikt utgangspunkt ville jeg først og fremst ha sjekket kirkeboken for Kolvereid før jeg eventuelt begynte å lete andre steder. Selv om det forekommer feil i tellingen for 1801, stemmer tross alt de aller fleste aldersangivelsene. For mitt vedkommende ville jeg aldri slått meg til ro med en slik uoverensstemmelse med mindre det var mange andre opplysninger som talte for at det var rette person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det står i Nærøy Bygdebok B I Foldereid under Krekling på side 48 at Elias Tomassen fra Haugen i Beitstad hadde krav i Ole Joensens bu(forrige bruker av Krekling). Han brukte en av Alte-gårdene i Namdalseid, men kjøpte Krekling med Kalvik usett. Det står videre at han var født i 1767. I 1816 kjøpte han Løding i Vikna, men det var nok for å hjelpe broren som brukte den. Anne Larsdtr står nevnt som født i 1771. Under Skaftnesmoen på side 164 i samme boka, står det at Iver Isaksen f 1756 ble gift i 1785 med enke Elisabeth Pedersdtr f 1745 (hun var gift første gang med sersjant Joen Olsen Grav). Ivers foreldre var Isak Joensen Lervig f 1710 og Elen Andersdtr f abt 1714, og Elisabeths var Peder Jacobsen Sjølstad f 1710 og Anne Jensdtr Aaarfor f 1713.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

I Beitstad bygdebok B I side 479 under Haugen Står det at Tomas Andersen Ramberg f i 1724 g med Elen Jonsdtr f 1726, ingen av dem døpt i Beitstad pr.gj. men de kan ha blitt glemt. Tomas fikk i 1755 kongeskjøte på Ramberg i Malm. Solgte denne gården og overtok Haugen. Tomas døde i 1797 og sønnen Ole fikk så odelskjøte på Haugen for 599rd og kår til mor si. Hun døde i 1807. Barna deres var Anne f 1758, Jon f 1760, Berithe f 1763, Elias f 1766 og Ole f 1769. Det sies at Tomas må være en nær slektning av Peder Johnsen f 1727 og Marit Johnsdtr f 1731 som hadde gården før han. De var begge fra Stod, og døde i 1777, og Tomas var en av formynderene for barna deres.Nå står det riktignok under Løding i Vikna at han som overtok der i 1816 het Jon Thomassen Grønvold f 1789 og var fra Sparbu, så dette stemmer vel ikke helt med hva som sto i Nærøy bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Et sammentreff: Elias Tomassens søster, Anne Tomasdtr., er min tipptippoldemor. Jeg har henne notert som Anne Tomasdtr. Haugen, og forbandt ikke Rambergnavnet med henne.Jeg fant ikke Elias under Altegårdene på Namdalseid. Ellers var det visstnok en hel 'Namdalseid-koloni' i Foldereid på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

De personene du Anne henviser til i innlegg nr. 13 må være Thomas Andersen Kivoldaunet, f. 01.08.1725, sønn av Anders Anfindsen Kivoldaunet og Guri Olsdatter Guin, og Elen Jonsdatter Klingen, f. 04.12.1724, datter av Jon Pedersen Klingen og hans kone Marit. Tomas og Elen flyttet fra Stod til Beitstad 13.05.1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei !Har jeg nå fått svar på det jeg spurte om øverst her eller er noen på vilspor?Hvem var foreldre til de jeg søkte på? og barn og aner????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du har fått svar på hvem Elen B. Eliasdatters aner på farsiden er. Hennes far er altså Elias Thomassen Haugen født i Beitstad i 1766. Hans foreldre er igjen Thomas Andersen Kivoldaunet og Elen Jonsdatter Klingen, begge fra Stod. Hvis du legger ut e-mail adressen din, kan jeg sende deg enda flere aner på disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er kanskje ikke god skikk og bruk å henge seg på andres tema, men her fant jeg underveis ut at dette er mine aner også. Sissil, kan du også sende disse opplysningene til meg? eldlyng@vktv.no På forhånd takk! Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg skjønte at du også hadde funnet noen aner i denne debatten Eldbjørg. Ofte er det rart hvordan løsninger på 'problemer' plutselig kan dukke opp når man minst venter det.Filer med oversikt over aner er på vei til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.