Gå til innhold
Arkivverket

[#17554] Vestfold - Ramnes Mini 5, hjelp til en stakkars amatør


Gjest mhp oslo
 Del

Recommended Posts

Jeg er helt fersk i dette med slektsgranskning og sliter fælt med å klare tyde alt som står i kirkebøkene, så jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med å tyde følgende innlegg:Ramnes M.5 F.2/10 Post.16-S.101(døpt - Johan) Ramnes M.5 F.3/10 Post.50-S.163(døpt - Olaves) Ramnes M.5 F.3/10 Post.13-S.187(døpt - Inger Mathea) Ramnes M.5 F.4/10 Post.45-S.221(døpt - Anton)Mvh mhp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er antakelig mye enkelere å få hjelp om du oppgir hva du heter. Dette da 'mhp oslo' ikke høres ut som person, men en gjenstand.Du kan jo også forsøke å formulere noen setninger rundt hva du søker etter. Det hele blir jo litt kryptisk når du kun lister hvilke poster fra en kirkebok du lurer på. Hvilket år er er det for eksmpel snakk om og hva er det egentlig på jakt etter?Du vet skal man få hjelp må man jo gjøre problemet litt mer interessant, og det er da dette med navn og årstall kommer inn. Kjøtt og blod må til.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kan gå for en gjenstand, men mhp står for Morten Håkonsen Pedersen, og hvis det mitt hele og fulle navn som skal til for å få hjelp så skal jeg begynne å bruke det fra nå av. :-)Jeg ser at jeg glemte årtallet på mitt første innlegg så her kommer det på nytt.Ramnes M.5 F.2/10 Post.16-S.101(døpt 6.5.1849 - Johan) Ramnes M.5 F.3/10 Post.50-S.163(døpt 12.11.1854 - Olaves) Ramnes M.5 F.3/10 Post.13-S.187(døpt 31.5.1857- Inger Mathea) Ramnes M.5 F.4/10 Post.45-S.221(døpt 9.12.1860- Anton)Jeg er helt fersk i dette og sliter egentlig med alle postene, spør du meg så skriver de fleste prestene som kråker :-). hadde de ikke skjønnskrift i gamledager ?????mvh MORTEN HÅKONSEN PEDERSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Iversen

Jeg kan ikke hjelpe deg med de konkrete spørsmålene dine, men gi deg et tips. Presten og klokkeren førte i mange tilfeller paralelle bøker. Får du et slikt valg, velg klokkeren, han var som regel skolelærer og skrev mye penere enn presten. Lykke til! Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har vondt for å tro at disse forkortelsene er noe du har lest uv kirkebøkene; i så fall har jeg nok misforstått deg. Dette ser nemlig ut til å være noen kildehenvisninger:Ramnes M[inisterialbok nr.] 5, [Micro]F[ichekort] 2/10 [altså nr. 2 av 10], Post [nr.] 16 S[ide] 101: Johan, døpt 6. mai 1849.Og da antar jeg at du klarer å slutte deg til resten selv.... Poenget her er at du har fått en komplett kildehenvisning som gjør det lett å gå inn i den aktuelle ministerialboka (=kirkebok ført av presten) og hente ut alle opplysningene rundt dåpene - som fødselsdato, navn på foreldre og faddere etc. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du skal frem til, men du har helt rett i at det jeg har notert ned er henvisninger til hvor jeg har funnet innføringene (alt er funnet på fischkort hos Riksarkivet i Oslo. Problemmet mitt er fortsatt at jeg er helt fersk i dette og klarer ikke å tyde hva presten skriver, det være seg foreldrenes navn, bosted, fadderenes navn og bosted. Jeg skrev inn alle henvisninger for at det skulle være lettere for noen å hjelpe meg, ikke for å bli mistenkeliggjort for ett eller annet ????mvh Morten Håkonsen Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Morten.Dette er nok noe de fleste av oss har slitt med i begynnelsen, men det går over etter en liten stund.Noen prester skriver som 'griser' som du sier, men om du tar deg god tid og konsentrerer deg om å klare 1 dåp, så skal du se at neste dåp blir atskillig lettere. Det er ikke så vansklig som det ser ut som, men man får et sjokk første gang man ser de gamle kirkebøkene.Det hjelper deg jo egentlig ikke om du får 'løsningen' på dåpen til disse barna. Hva da med resten du skal finne bakover i tid.Ta deg tid til å plundre litt i begynnelsen, og det ligger bøker i skranken på Riksarkivet som inneholder de gamle bokstavene som du kan låne for å sammenligne/tyde skriften.Ang. navnet ditt. Om du titter litt i debattene ser du at alle bruker hele navnet og ikke bare noen bokstaver. Så neste gang du svarer eller legger inn nytt innlegg vær så snill og bruk fornavn og etternavn. Det blir mere personlig. Da 'snakker' man liksom med et menneske.Lykke til videre. Det blir bare morsommere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hallo Morten,Me insisterer på at folk skal bruka fullt namn i foruma våre. Du gjer det etter innlegga dine, og det er fint. Men me vil også ha det i namnefeltet når du legg inn innlegg. Eg har retta det i første innlegget ditt, slik at det kjem fram i temalista. Men ver snill å bruk heile namnet, ikkje berre mph om du skulle leggja inn fleire innlegg/tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Morten!Nå gikk problemet ditt opp for meg, tror jeg! Jeg trodde det var forkortelsene i henvisningene du ikke skjønte, men jeg antar nå at du vil ha noen til å transkribere disse stedene i kirkebøkene for deg. Forhåpentligvis er jeg mer på rett spor nå!Hvis ingen har hjulpet deg innen mitt neste besøk på arkivet, skal jeg prøve å huske på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg tar det i omvendt rekkefølge:44. (født) 24. Oct. (1860) (døpt) 9. Dec. (1860) (navn:) Anton (om ektefødt:) æg. (foreldre:) Christian Ingebreiktsen (og) Karen Olea Olsdat. Inderster (?) Solberg (faddere:) Anne Sophie Johansd., Lovise Christiansd., Mathias Knudsen, Christian Christiansen.13. (født) 24. Apr. (1857), (døpt) 31. Mai (1857) (navn:) Inger Mathea, æg(te), (foreldre:) Christian Ingebretsen, Anne Olea Olsdatter, Inderster (?) Tuften (faddere:) Anne Helene Tollefsd., Lovise Nielsdatter, Jacob Olsen, Ole Nielsen, Reinhardt Larsen fra Tuften.50. (født) 14. Octbr. (1854), (døpt) 12. Nov. (1854), (navn:) Olaves, æg(te), (foreldre:) Christian Ingebretsen, Anne Olea Olsd., Inderster (?) Herkjæft (sistnevnte faktisk navn på en gård i Ramnes!) (faddere:) Anne Elisabet Jacobsd. Ende, Olea Larsd., Anders Mathiesen Ende, Martin Hansen Skotvedt.16. (født) 23. Marts (1849), (døpt) 6. Mai (1849) (i) Ramnes, (navn:) Johan, do. (altså ektefødt) (foreldre:) Christian Ingebretsen, Anne Olea Olsdatter, Inderster (?) Bergsbakken, (faddere:) Karen Olsdatter Nyhuus, Maren Olsdatter ibid., Christopher Amundsen, Lars Olsen Bakke, Timand Fred Nyhuus.At moren i den nyeste registreringen står oppført med navnet Karen Olea istedenfor Anne Olea, er sannsynligvis en feilskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.