Gå til innhold
Arkivverket

[#17563] ole knutsen f.1888 Hundorp s:fron .til boston 1906


Gjest Grete kjølgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete kjølgård

Ole Knutsen reiste til Boston med skipet Montebello våren 1906.(iflg. emmigrantprotokollene) Men jeg kan ikke finne han igjen i Usa. Hans bror Kristian f.1886 reiste over 1910 og han ankom new york april 1910 og han har oppgitt at han skulle til sin brot Ole i Wisconsin. Begge ble i Usa resten av sitt liv og døde der på 1970 tallet. Antagelig i området rundt Dakota statene. Har noen tips om hvor jeg kan finne flere opplysninger etter disse brødrene som er mine grand onkler og evt. deres etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche M.C.Moe

Hvis di ikke allerede har prøvet , gå til www.norwayheritage.com. Det kan være noe der som hjelper deg videre. Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Både Ole og Kristian og foreldrene pluss fem andre søsken finnes på plassen Pinvolden på Sør-Fron i folketellingen fra 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes det er greit å få vite hvilke navn jeg skal lete etter, når jeg bruker masse tid på å hjelpe Her heter de altså Pinvolden? Hvem kunne gjettet detLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei, Grete! Jeg har nå lett litt gjennom diverse, men greier ikke å finne noen kandidater som skiller seg ut.Har du sett i skifte etter foreldrene om det står noe om hvor gutta holdt til? Dette kan gjøre søket lettere....ellers kan du ta en titt på sidene mine, og se om det er noe som slår deg som lurt... http://www.lailas.net/emigrasjon/Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Hei alle sammen. Tusen takk alle sammen for hyggelig respons og ja dere er flinke for alt dere har funnet er riktig. Begge brødrene skrev seg for Knutsen/son muligens med d istedefor t etter at de kom til USA .Kristians ankomst fant jeg i registret til ellisland via en lenke her på forumet. Førvrig er det feil i folketellinga 1900,det skal være Isumvolden ikke pinvolden muligens utydelig skrift iprotokollene (kan det forekomme?). Og du hadde rett at han skulle til sin bror i Wisconsin Laila. Men så klarer jeg ikke å finne noe om Ole i de lenkenen jeg har funnet som f.eks Minnesota historical og dette dødsregistre. Dette hadde vært moro og funnet mere da Kristian vistnok skal familie der borte. Noen mener at han giftet seg med dame av norsk avstamning muligens fra Vestfold distriktet.Jeg studerer lenkene nøye som dere lagt ut, men er ganske uerfaren med dette og mottar hjelp med glede.Tusen takk ! Mvh Grete Kjølgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da fant jeg i hvertfall Christian:CHRIST KNUTSON 25 Jan 1886 Døde 1979 58833 (Ambrose, Divide, ND) 58730 (Crosby, Divide, ND) 501-38-8371 North Dakota Da skal vi se skjønner du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

fant Ole og... OLE KNUTSON 05 Jun 1888 Apr 1973 58833 (Ambrose, Divide, ND) (none specified) 501-40-5072 North Dakota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Hei hei! Her går det sannelig unna Laila. Kan du forklare meg litt mere og hvordan fant du det ut, eller er frekt å spørre sånn. Det stemmer med det lille jeg vet om mulige år for at de døde.Er Christ en ameriansk versjon eller det bare forkorting og hvor bodde de ? Kan du si om de hadde etterkommere ? Dette blir bare for mye .Jippi!! Fortell fortell jeg er så spent.Tusen takk. Mvh Grete k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Christ er nok det han kalte seg, dette er offesielle indexer..Dette er hentet i Social Security Death Index som du finner her: http://www.rootsweb.com (be om advanced search. Her kan du også les om hva SSDI er.Denne indexen forteller ikke om de hadde etterkommere.MEN! Det bor to i Ambrose, DIvide nå som heter Knutson. Søk på Knutson i Ambrose i ND på www.switchboard.com og ta en telefon! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Hei ! Nå er jeg litt forvirret. Jeg har hørt at Ole vistnok skulle ha vært hjemme en gang mellom 1920 og 1930 men ikke at Kristian skulle a vært hjemme men ole gjør det tydeligvis bra han har jo betalt billetten til dem og også denne Agnes, Men du har helt rett Laila det er disse personene og Kristian ble en gammel mann.Og hans sønn er fortsatt ilive! Men jeg fikk ikke til ssøk i ssdi det må være noe feil jeg gjør. Men jeg gir meg ikke så lett. Men her er det masse og ta tak i. Også telefoner Tusen takk igjen. Middagen kaaller. Mvh Grete k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Kjølgård

Hei igjen. Det har du helt rett i. Jeg får ikke til søk i disse ssdi filene selv om jeg bruker utvidet søk. Hva kan grunnen være .Prøvde også emmigrantprotokollene for å se om jeg fant de der i 1923 men det var sålangt ikke vellykket.Er klar over at disse ikke er komplette men finnes det også egne lister for disse båtene og sist men ikke minst ,disse emmigrantene byttet vel ofte transport underveis?. Kan denne unge piken på linje 1 være ungdoms kjæresten til Ole. Er det mulig å finne ut noe mere om denne konen til Kristian sånn som ble de gift i norge eller Usa, er sønnen Kåre født her eller over there? Igjen er inntrykket at det skjedde der iflg overleverte historier fra min farmor men her er feilmarginen stor da dette er lenge siden og jeg var bare et barn. Ellers vil jeg takke for meget god hjelp og jeg må si jeg er imponert da jeg har rotet rundt på egen haånd lenge og gitt opp flere ganger for så å prøve meg igjen. Men at det er rette personer er det ingen tvil om. Har også funnet tlf.nr til hr. Knutson i ambrose. Så det må også prøves.Mvh Grete K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Grete, du finne Ole Knutson i SSDI herfra: LenkeVelg linken 'US Social Security Death Index' i margen til venstre, og søk etter Ole Knutson i staten North Dakota. Du vil få to treff på han, linje #7 og #17. SSN er 501-40-5072Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ellis Island manifestet for 1923 sier at Kristian har vært i Nord Dakota i perioden 1909-19. Men du har rett i at han kom over i 1910, nærmere bestemt den 13. april med skipet 'The Oceanic' fra Southampton. Bestemmelsested var som sagt tidligere her i debatten broren Ole i Cashton, Wis.Kaare er 1 år, og dermed mest sannsynlig født i Norge. Kona Karen er 27 år, født ca 1896. Dermed ville hun ha vært bare 14 år når Kristian drog over første gang.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

God morgen! Har du vært inne og sett på shipsmanifestene, Grete? Det er morsom lesning.Kaare er sikkert f. i S. Fron så det er jo bare å få sjekka fødselen hans i kirkeboka. Den er filmet, og da er det bare å be om å få den inn til ditt lokale bibliotek.LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kåre f. 21.08.1921 på Aspen i Sør-Fron, døpt 23.10.1921 i Sør-Fron kirke.Foreldre: arb. Kristian Knutsen Isumvolden (1886) og hustru Karen Aspen. (1896)Viet 26.07.1921, trolig på Lillehammer (utydelig skrift): Kristian Knutsen Isumvolden, f. 1886 på Bjerke (Sør-Fron) far; Knut Hansen, og Karen Johnsdtr. Aspen f. 1896, far; John Engebrethsen Aspen.Hvis det er Ragna Aspen det siktes til mtp den personen som står som nr. 1 på siden fra Ellis Island manifestet, så er dette søsteren til Karen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ellers er det å fortelle at i Divide County, Ambrose twp. i 1930 bor følgende mennesker, som ikke bekrefter at Agnes ble en del av familien:Census 1930, tatt opp 7. april 1930 av Martin T. Braatelien. http://www.lailas.net/lookup/knutson.jpg familien er på de nederste linjene. Kona til ole heter Ragna ser det ut til. Imagen er tung (800k), men jeg har ikke tid til å gjre noe med den. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.