Gå til innhold
Arkivverket

[#17564] Trenger hjelp til oppslag i kjerkebok for Våler i Hoff, Hedmark!


Gjest Tore Øverby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Øverby

En dame i Danmark har søkt mye etter sine forfedre fra Norge, men har ikke klart å oppspore dem, og trenger hjelp.Jeg kopierer inn hennes etterlysning som jeg har sakset frå DIS Nord-Trøndelags etterlysningssider (Kopien er med bred marg):Fra: Inge Berger Eiris Kristensen Bosted: Helsingør Danmark Sendt: 16.09 - 1/10 2003Det handler om min 4tipoldefar,han tog til København i 1801 den 8 okt.og han hedder Berger NIelsen Stræt.17 år gl.Sådan lod han sig indskrive i Holmens.2 divisions mønsterskriver 3 departements kontor Søetaten.Han kom hertil med sine brødre Niels Nielsen Stræt 16 år gl. og Ivert Nielsen Stræt 10 år. Jeg tror det er hans brødre men intet er jo sikkert.Hvis der er nogle som ved noget om dem vil jeg blive glad.Han er efter hvad jeg kan regne ud født ca. 1784 og navnet Stræt kan være et gårdnavn.Jeg vil også gerne vide hvem hans forældre er.På forhånd tusinde tak. Venlig Hilsen Inge Berger Eiris Kristensen(Sitat slutt)I FT 1801 er det en Niels Nielsen, 17 år (nr 5174), og dennes bror Iver Nielsen, 11 år (nr5175), på garden Strætte Østre i Våler. Men hovedpersonen i denne saken, Berger Nielsen, finner jeg ikke noen spor etter. Kan han være utreist før FT 1801? I såfall må vel Niels og Iver ha reist på et senere tidspunkt.På en annen av Strætte Østre gardene er det en Berger Olsen (nr5142), 17 år. Kan det tenkes at navnet Olsen av en eller annen grunn har blitt forandret til Nielsen?Lenke til FT 1801 Strætte Østre:LenkeKan det av kjerkeboka for Våler/Hoff dokumenteres at det på Strætte Østre er en Berger Nielsen, f. ca 1784? Foreldre er da sannsynligvis Niels Nielsen og Olea Andersdatter.Og i så fall, hvor blei det av ham senere?- Kom han til Danmark?Dersom Berger Nielsen ikke er å finne, kan det kanskje være grunn til å spørre: Hvor blei det av Berger Olsen (nr5142), f. på nabogarden ca 1784? Var det han som reiste til Danmark, og der blitt registrert som Berger Nielsen Stræt?Hvad sier Kjerkebøkene?Håper på en løsning ! Mvh ToreDen brede margen blei nok borte da jeg kopierte dette over på etterlysningssida, men det får så være-. D.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har sett på dette, og er redd det ikke er så lett å løse. 1782,83,84,85 blir det ikke døpt en eneste Berger Nilsen i Hof prestegjeld. Og i folketellinga 1801, nevnes det bare en Berger Nilsen i prestegjeldet - han er 2 år. En dåp kan alltids være uteglemt, men at samme person også skal bli uteglemt fra folketellinga er mindre sannsynlig.Berger Olsen er heller ikke så lett å følge, men jeg har en mistanke om at han er den Berger Olsen Gisti som gifter seg i 1816. Alder eller foreldre ikke oppgitt ved vielsen. Denne Berger får blant annet barna Ole og Berte som kan tolkes som oppattkalling av hans eventuelle foreldre Ole Bergersen og Berte Hansdatter.Mer inngående undersøkelser i blant annet skifter kan kanskje gi noen holdepunkter. I håp om å finne mer om dette seinere, ønsker jeg kontakt med hun som spør. Adresse kan sendes til min e-postadresse: akom@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.