Gå til innhold
Arkivverket

[#17578] Margrethe Gertdz(datter) gift med Johan Seehuusen i Bergen mellom 1681-89.


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Kjenner noen til far eller mor til Margrethe (Grethe) Gertdz(datter)? Margrethe som jeg velger å bruke som navn - ble gift med Johan Seehuusen i hans andre ekteskap, etter at Dirichia Engelmans døde i 1681. Jeg har ikke funnet henne under skatten i 1683 men i 1689 er hun gift med Johan og de har da 3 barn sammen og bor i 12 rode. I følge skiftet etter henne får de sammens minst 10 barn, Johan hadde fra før 6 barn før de giftet seg (Med Dirichia Engelmans). Margrethe har jeg funnet med etternavn Giertsdatter og Giertds. og Gertdz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Har du noen lenker til det du har funnet på DA?Jeg fant vielsen mellom JS og DE [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&variabel=0&postnr=17077&fulle=true&spraak=n>Lenke , men ingen barn døpt og heller ikke vielse med MG. Det er kanskje ikke så rart for i skattelisten står hun som kjæresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kan først og fremst si at det dreier seg om felles barn, det viser skiftet etter henne. Kieresten er etter det jeg kjenner til det samme som hustru på den tiden. Jeg har ikke funnet ekteskap mellom Margrethe og Johan, men det må ha skjedd mellom 1681 og 1689, man må også ta i betrkning at de har 3 barn sammen i 1689, noe som tilsier at de ble gift noen år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Vet du det, eller tror du? I skattelisten er det 28 kjærester og 503 koner så jeg synes ikke det underbygger teorien. D.E. blir jo omtalt som kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kan nevne i forhold til spørsmål om kiereste/hustru, så har jeg eksempelvis L. Skjerve som kilde til forklaringen at på den tiden var dette to ord med samme betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg får bare feilmelding når jeg prøver å lese tråden nå, sender derfor inn enda et innlegg for å se om det 'løser' problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Inntil vielsen er funnet ville jeg ikke lagt vekt på det, men jeg har heller ikke noe belegg for at det ikke er riktig det du sier.Har du funnet noen av barna døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har lett mye for å finne vielsen, men den har jeg ikke funnet. Kan bare si at i skiftet så omtales de som Johan og Margrethe Seehuusen. Hvis du ser på døpte i Bergen vil du også finne henne som Margrethe sal. Johan Seehuusen. Så det er etter min mening ingen tvil om at de var gift selv om vielsen ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder døpte så har jeg ikke funnet noen av barna som døpte i kildene som er tilgjengelige på nettet. Dette kan skyldes at kilder ikke finnes der hendelsen har funnet sted. Mye tyder på at de har bodd i Bergen på denne tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis Johan Seehuusen bodde i Nykirkens menighet, så er det ikke så rart at det er vanskelig å finne vielsen (m. Margrete Gjertsdatter) og dåpen av barna. Kirkebøkene for Nykirken ser ut til å mangle for perioden 1677-1699, - i alle fall gjelder dette vielse og dåp. Når vi da vet at vielsen mellom Johan og Dirichia skjedde i Nykirken (1670), er det rimelig å tro at forklaringen ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg tok noen stikkprøver basert på skatten i 1689 og fant et par eksempler på at mannen og kjæresten var viet. Så det underbygger at kjæreste kan bety hustru. Det var også en overvekt av 'menn med tittel' så det er en mulig forklaring der. Men det var så mange som jeg ikke fant at jeg ikke vil utelukke at dagens betydning også kan forekomme.Johan får borgerskap i 1665? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600&variabel=0&postnr=3940&fulle=true&spraak=n>LenkeJohan finnes også i LenkeNå kan det se ut som dette er to personer (far/sønn?)I panteregisteret finnes flere innføringer og på en står det en tredje kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Den Johan du har funnet her er nok etter min mening en og samme person. Skal forklare hvorfor jeg mener det. Johan var født Holstein og etter min mening kom han sammen med sin bror Morten til Stavanger før Johan kom til Bergen. Dette tror jeg er årskaken til at det ett sted står at han er født i Stavanger. Når det gjelder ekteskapet med Ahl Crometie så er nok det hans brorsønn Severin eller Søren som han også heter i enkelte kilder. Jeg tror ikke det skal være noen tvil ( I alle fall har ikke jeg sett noen) på at det var Severin som var gift med Ahl. Jeg tror at Johan og Severin hadde nokså nær tilknytning til hverandre. Severin blir senere adlet og tar navnet De Svanenhielm. Så her tror jeg det må være en 'sammenblanding' av Johan og Severin når det gjelder Ahl Crometie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Wenche Østen

At Johan og Margrethe Seehuusen var gift er det ingen tvil om. Begges levninger ligger ved Eidsvold bygningen ved siden av Peter Wilhelm Anker og Anne Chatrine Anker.mvh Wenche Østen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Wenche! Får jeg spørre om hvilken Eidsvold bygning det her siktes til? Jeg regner med at det ikke kan være den som befinner seg på Eidsvold. Dersom du har sett gravstedene så lurer jeg på om du vet hva som står på gravstedene?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Svarholt

Ved Eidsvollbygningen er det minneplate for Owe Sehested og kone, ikke Johan Seehusen...Med vennlig hilsenStian Svarholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.