Gå til innhold
Arkivverket

[#17580] Salome Meyer gift med Esten Marcussen Wang (Vingelen/Røros)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Skoginspektør ved Røros Kobberverk, Esten Marcussen Wang (ca 1704-1784), var gift to ganger, men hadde offisielt også ett - ryktet sier flere - barn 'privat' (det offisielle er min tipp-tipp...).Han var gift første gang med Salome Meyer. Er det noen som vet når de ble gift og hvem denne Salome var? Hadde de barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!For få dager siden - da jeg sjekket en av fadderne til en av mine aner på Røros - støtte jeg på Salome Margrethe Meyer som fadder på en eller annen jeg ikke husker navner på, og tenkte hvem er hun? Jeg tok henne for å være en av de 'kondisjonerte' faddere som dukker opp en sjelden gang. Jeg er ikke i stand til å finne tilbake dessverre.Nok om det. Under Berget i Ålbyggboka (den gamle)står det at Salome døde i 1755, 50 år, ble begravd under koret i kirken i Ålen, og at det ikke var barn i ekteskapet. Skiftet etter Esten Marcussen Wang i 1784 er nøye referert, og det ikke ut til å være nevnt noen barn fra første ekteskap som var i live på det tidspunkt.Det står heller ingenting om hvorvidt Esten var gift eller ikke før han kom til Ålen sammen med sin bror Erik, Esten kom i 1737 står det under Berget. Salome er et heller sjeldent fornavn i 1801, 19 i alt, og ved søk der dukket hans datter fra andre ekteskap opp i Trondheim (Salome Wang).Ved søk på GOOGLE fant jeg en prestedatter Margrethe Salome Meyer i Veøy i Romsdal (hos Per Nermo), født ca 1702, det kunne kanskje være noe å se nærmere på?MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk, Astrid, for disse opplysningene! Det kan synes rimelig at dette er den rette Salome (skal undersøke nærmere). Det var videre fint å få vite at ekteskapet var barnløst (jeg holder på med å legge inn gamle notater i mitt nye TMG).Esten var en luring, for jeg har funnet at han giftet seg 1. mars 1754 med Magdalene Marie Larsdtr Møller (FS). At første kone så døde året etter, får jeg nok bare akseptere!!Det hører vel med til historien at boet etter han hadde en gjeld på 825 rdlr. Det var ikke småpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Iflg. Emilie Bernhoft: Stamtavle over slægten Bernhoft, Chra. 1885, var Esten Wangs første hustru Salome Margareta Offesdatter [Nettelhorst], døpt i Domkirken i Trondheim 30.9.1705 som datter av kjøpmann i Trondheim Offe Gjerlofsen [Nettelhorst] og hustru Salome Pedersdatter Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.