Gå til innhold
Arkivverket

[#17581] Christian Christensen fra Hibuholen. Hvem hva hvor. Aasnes, Våler eller Hof ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

I Bind 1 av Hof Bygdebok fortelles at datter av Herman Knutsen og Helena Knutsdotter bosatt på Nordre Bjertnes får datteren Mari født 1789. Hun gifter seg med Christian Christensen (CC)Hibuholen.Jeg kan ikke finne Hibuholen igjen andre steder. Jeg mener at denne CC i Aasnesboka ble koblet til gården Telle uten at jeg har denne boka hånden nå .Christian og Mari skulle også ha en datter Ragnhild født 1821.Men hvor finnes mer om Hibuholen. Noen ideer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 har du Hiboe grd. i Hoff H. På gården bor Christian Christiansen 36 og kone Ragnil Olsdt. 52. Kan det kanskje være en enkemann Mari blir gift med. Legge merke til gjentagelsen av nanvet Ragnil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Hibuholen kan ikke ligge noe annet sted enn i Hof i Solør. Ved søk på gårdsnavn i FT 1865 finner en Hibøholen; i FT 1900 står det Hiboholen (Bjertnes). Sannsynligvis var dette en husmannsplass. Hibu er et gårdsnavn i Hof. Ikke uventet mangler navnet ved søk under FT 1801, neppe fordi plassen ikke fantes, men fordi 1801-tellingen er ordnet på en annen måte, fordelt på gårder uten å dele inn i hver enkelt plass. Jeg vil anta at bygdeboka for Hof i Solør kan være til hjelp i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg ser at mitt foregående innlegg ble litt uheldig formulert. Jeg mente at plassen Hibuholen, ikke gården Hibu (Hiboe) mangler i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei alleHof stemmer nok, men Hibu og Hibuholen er meget sparsomt omtalt i boka.Når det gjelder Christian skulle han være født i 1787, så jeg vil tro at det er han som i FT 1801 er ført opp under Telle. Samtidig skulle opplysningen i Hof Bygdebok tyde på at det var CC fra Hibu ( FT 1801) som var faren.?? Christian og Mari giftet seg og fikk barn i 1821, så det ser greit ut. Enten giftet CC fra Hibu seg omatt eller så er CC fra Telle og født 1787 og ekteskap med Mari hans første.Forvirret ?? Hvordan er forbindelsen mellom Hibuholen og Telle ??mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Må uttrykke litt forundring: Hva er egentlig utgangspunktet her - en Christian født 1787, eller Christian gift med Mari Hermannsdatter?Og hvorfor ikke gå til kildene? - det er der svarene finnes.Christian Christiansen Hiboholen, enkemann, 56 år blir 05.04.1821 gift med Mari Hermansdatter Bjertnæs, 32 år.Første kone Ragnhild Olsdatter Hiboholen død 20.12.1820 - 75 år gammel.Christian og Mari får dattera Ragnhild f. 17.11.1821 Bjertnesmoen.Mari Hermansdatter Bjertnes død 19.03.1824.Christian Christiansen Hibuholen, enkemann, 61 år gift 28.12.1825 med enka Kari Olsdatter Hibuholen, 42 år. Hans far: Christian Christiansen. Hennes far Ole Olsen. (Kilde: Kirkebok for Hof)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Er det ikke fint at vår hobby av og til fyller oss med forundring... Beklager et noe forvirret siste innlegg, som var forfattet i raskeste laget og uten helt presis problemstilling.Men iallefall har jeg fått vite:-at Hibuholen er knyttet mot Bjertnes. Sannsynnligvis er Hibuholen er husmannsplass under Hibu gard. Christian C var kanskje opphavsmann til Hibuholen ??-at jeg har operert med feil Christian Christensen. Kobling mot Telle var feil... Cristians fars tilhørighet til hvilken gard må nå oppspores.?-at Arild Kompelien imponerer med sine detaljrike svar, og det raskt.... Har du alle kirkebøkene hjemme??? I allefall tusen takk. Selv bruker jeg det jeg kan av bygdebøker, Digitalarkivet og oppslagsverk, men den kirkeboka jeg trenger er alltid noen uker unna... Og da kan jeg ikke styre meg for å lage et innlegg her.!!-at jeg undres på om det er høvelig å spørre om Arild kan se hvem som ble Ragnhild Christiansdatters ektemann ??Med vennlig hilsenTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det var nok ingen som ble Ragnhild Kristiansdatters ektemann - hun døde 08.11.1823 - 2 år gammel. Bosted: Hiboholen (Kb Hof).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.