Gå til innhold
Arkivverket

[#17583] Utvandring til Minnesota


Gjest Ragnhild Brandt Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Min farfars yngste bror, Martinius Berntsen(Bernhardsen ved fødsel), f.2.6.1881 i Lier, Buskerud, utvandret til USA på begynnelsen av 1900-tallet. Han slo seg ned som farmer i Minnesota, i nærheten av Luverne i Rock county . En annen slektning, Olava..., hadde reist tidligere,og drev også gård i dette området sammen med sin mann Mathias... Vet for lite om henne foreløpig.Foreldrene til Martinius var Maren Andersdatter,f. i Lier og Bernhard Andreassen, f. 1856 i Asker. Moren døde da Martinius var baby, og farmor Dorthea Olsdatter som var ugift, overtok omsorgen for tre småbrødre, i Lier. Ved folketellingen 1900 bor Martinius sammen med farmoren, eldstebror Andreas og en yngre halvbror(?), Alfred Kristiansen, i Stenstrupsgt. i Oslo. Andreas og Martinius jobber ved Seilduksfabrikken. Dorthea er nå enke og har dermed vært gift etter 1865. Jeg vil anta at Olava er hennes datter fra denne perioden og at hun utvandret før 1900.Har søkt en del på Martinius i USA-databaser og i norske utvandringslister, uten særlig hell. Han har antagelig skiftet fornavn til Martin og etternavn til Benson e. l. Har funnet på Ellis Islands-linken en Martin Benson, 26 år som ankom med 'Hellig Olav' fra Kr.sand til New York 5.5.1908. Alder og ankomstår kan stemme, men det virker usannsynlig at han reiste fra Kr.sand,-kan han ha reist fra København?Det jeg videre vet om Martinius, er at han giftet seg med Hulda og hadde 3 eller 4 barn. Benhard (Benny) ble konfirmert 11.10.1925. Stella ble konfirmert 17.10.1917, gift med Kenneth og fikk bl.a. datteren Corrine. Myrthel, yngste datter, giftet seg med Jerome...Er det noen som kan slå opp i USA census'ene fra 1900-tallet for meg og finne ut noe mer om grandonkel Martinius og hans familie, er jeg veldig takknemlig. Er også interessert i andre tips for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Familien er å finne i Mound township, Rock co. i 1920, og i Wang township, Renville co. i 1930. Han heter Martin Benson (Bensen i 1920). Hans alder er oppgitt til 37 i 1920 og 49 å 1930. Huldas er henholdsvis 42 og 52.Barnas navn og alder i 1920: Ben, 9 1/12 år, Stella, 7 1/12 (litt usikker på antall måneder her), Myrtle, 4 1/12.1930: Bernie, 19, Stella T, 17, Myrtle B, 16.I begge censusene står det at Martin kom til USA i 1902, Hulda i 1901. Hulda er svensk. De giftet seg da de var 29 og 32 år gamle, iflg 1930-censusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Rettelse: På Ellis Island - linken fant jeg 'Martin Berntsen' som ankom New York fra Kr.sand 5.5.1908 med 'Hellig Olav', ikke 'Martin Benson'. Mvh Ragnhild B. Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Hei Ragnhild, og takk for sist til deg også!Utreisen tror jeg du har her, fra Oslo (Kristiania) i 1902: LenkeOg jeg glemte visst å si det, men han bruker fornavnet Martin i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.