Gå til innhold
Arkivverket

[#17589] Anfind Olsen Klæboplass og hustru Ragnil Andersdatter


Gjest Marit Bergsrønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Bergsrønning

Søker opplysninger om fødselsdato til Ragnil Andersdatter. Gift 1. gang den 06.06.1777 med Christopher Klæboplassen. De fikk datteren Olava f. 06.03.1792. Gift 2. gang den 13.10.1797 med Anfind Olsen (Klæbo). Barn: Caren (Kassi)f. 20.03.1799. I en slektsbok for Stod er en datter Olava f. 1802 nevnt. Ragnil Andersdatter døde 27.04.1803 på Klæboplass. Søker også fødselsdato og foreldre til Anfind Olsen. Han døde 19.12.1813, 57 år gml. Deres datter Kassi ble gift med Peter Jacobsen Bergsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Dette må være Ragnhild Andersdatter Moe, født 02.04.1755. Jeg er ikke helt sikker på hvem hennes foreldre er, bortsett fra at de heter Anders og Guru i 1762, og er husmenn på Moe sammen med Beret, som sannsynligvis er en datter over 12 år. De får også barna Siri i 1757 og Aarsel i 1764.Jeg klarer ikke å finne ut hvem Anfind Olsen er. Det ser ikke ut til at han er født i Stod. De fadderne som er nevnt først i datteren Karens dåp, er Ole Tiltnes og hans qv., dvs. Karen Nilsdatter. Ole og Karen får en rekke barn rundt tiden for Anfinds fødsel, men ingen av dem heter Anfind, og det er heller ikke noen 'åpne' perioder.Olava som er født i 1802 er datter av Anfind Olsen Ramstad.Jeg skal komme tilbake dersom jeg finner mer ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Korreksjon: Anders og Guru Moe er IKKE foreldrene til Ragnhild og Siri. De er identifisert og gifter seg ikke før i 1758. Imidlertid dør Anders Henriksen Moe-ounet, 46 år gammel, den 30.03.1760. Beret kan muligens være hans enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Bergsrønning

Tusen takk for svarene.Kan Anders og Karen Moe (gift 1737) være Ragnil Andersdatters foreldre? Har ikke funnet noen flere barn i tidsrommet 1737 - 1754. Deres forlovere var Iver og Ole Ounom.Har funnet i en slektsbok for Stoed at Ole Staalsen og Anna Arntsdt. er foreldrene til Anfind Olsen. Hans far het Staal Mikkelsen og hans far Mikkel Staalsen Kvam. Har siden lett i kirkebok på mikrofilm og nett uten å kunne bekrefte disse opplysninger. Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Foreldrene til Ragnhild Andersdatter må være Anders Henriksen Moeaunet og Berit Larsdatter. Anders Henriksen dør på Moe 30.03.1760. De ser ut til å få 3 barn på Moe, Ragnhild i 1755, Siri i 1757 og Birgitte i 1760. Det er ved den siste fødselen at morens navn er oppgitt. Og dette er nok den Beret som er oppgitt som husmann i 1762.Anders Henriksen må være født ca. 1714. Jeg finner ham ikke blant fødte. Fødslene for årene 1713 og 1714 er ført inn samlet i kirkeboken, og det ser ut til å være noen mangler i disse årene. Han kan også være døpt i en av nabobygdene. Men det er ikke så vanskelig å lokalisere opphavet hans: Henrik Arntsen Aunet og Ragnhild Atlefsdatter Tiltnes som giftet seg 07.02.1712.Jeg finner ikke bryllupet mellom Anders og Beret, og heller ikke Berets fødsel. Det kan godt tenkes at Beret er fra en av nabokommunene, og at de har giftet seg der.Den slektsboken tror jeg du skal se helt bort fra. Anfind Olsen er 47 år i 1801, og må være født ca. 1754. Ole Stålsen er født på Marken i 1726 (han dør 69 år gammel i 1796), og er forsåvidt gammel nok til å være Anfinds far. Imidlertid er han ungkar da han gifter seg med Anne i 1769. Anne er født på Følling i 1746, og altså bare 8 år eldre enn Anfind. Du finner henne forøvrig som enke på Klæboe i 1801.De 2 Anfind Olsen som ligger nærmest i fødselsår er Anfind Olsen Guin, f. 1752 (men død i 1778 og uaktuell) og Anfind Olsen Legran, f. 1758. Men her skiller det tross alt noen år på alderen som er oppgitt i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det bor en Ole i Klæboedalen i 1762 som ser ut til å komme utenfra eller ihvertfall ha fått barna et annet sted enn på Klæboe. Skal se hva jeg kan finne om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sissil Bruun Sørensen

Om man ikke alltid finner fram til hvem en person er, kan det også være greit å få eliminert bort hvem personen IKKE er.Jeg har funnet ut hvem Ole Klæboedahlen med hustru er, og alle de barna de har fått. Det er ingen Anfind blant barna, og heller ingen 'ledige' tidsperioder der de kan ha fått barn som ikke er registrert.Anfind Olsen født på Legran i 1758 er den Anfind Olsen som er ugift og bosatt på Ramstad i 1801.Dermed ser det ikke ut til at din Anfind er født i Stod. Han er ihvertfall ikke registrert blant fødte i kirkeboken. Han er 57 år gammel da han dør i 1813. Det skulle tyde på at han er født ca. 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit Bergsrønning

Tusen takk for all hjelp. Det er greit å få bekreftelser på hvem det ikke kan være også. Har søkt etter Anfind Olsen i FamilySearch, og funnet en Anphin Olesen Ovre Rosaegg f. 25.07.1756. I folketellingen 1801 for Beitstad finnes gården Røsegg øvre, men det bor ingen der som kan kobles opp mot vår Ole. Har bestilt bygdabøker for å finne flere 'tråder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg tror du har bingo! Anfind Olsen Røsegg født 1756 er sønn av Randi Størkersdatter Aunan fra Stod og Ole Anfindsen (uvisst hvilken Ole). Jeg tror Randi er født på Tiltnes, og at det er en link mellom henne og Ole Tiltnes som er fadder i Karen Anfindsdatters dåp.Randi giftet seg med soldat Christen Michelsen Røsegg i 1741. Deretter giftet hun seg med Ole Anfindsen i 1749. I Beitstadboka bind II under Røsegg øvre står det: 'Mest truleg at familien har flytta ut før 1759, for da ble det ny bygselmann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har nå funnet ut at Anfind Olsen Røsegg flyttet til Sørfjellet i Stod før 1758:Randi Størkersdatter Aunan og Christen Michelsen Røsegg fikk barna Ingeborg, f. 1742 d. 1754, Kari f. 1744 og Mikkel f. 1747. Med Ole Anfindsen fikk Randi barna Christen f. 1750, Beret f. 1752, Anfind f. og d. 1754 og Anfind f. 1756. Ny bygselmann på Øvre Røsegg var Morten Olsen Sørfjellet.På Sørfjellet i Stod står det oppgitt dødsfall på husmann Ole Anfindsen i 1758. Det skal nok være Ole Anfinsens KVINNE som er død, for i 1759 gifter enkemann Ole Anfindsen Sørfjellet seg med Barbara Andersdatter. Disse får bl.a. sønnen Anders i 1760 og datteren Randi i 1762. Alderen som er oppgitt ved dødsfallet har jeg tolket som 46 år og 15 uger i avskriften, mens Randi Størkersdatter Tiltnes ville vært 46 år og 15 dager på dødsdatoen.I 1761 konfirmeres Karen Christensdatter Sørfjellet, og i 1768 konfirmeres Christen Olsen Fieldet. Anfind Olsen (gårdsnavn ikke oppgitt for dette kullet) konfirmeres i 1774, sammen med 1756-kullet. Karen Christensdatter gifter seg med Arnt Olsen Hatling, og er 56 år i 1801 - noe som stemmer med at hun er født 1744. Foreldrene til Randi Størkersdatter er Størker Olsen Hegge og Karen Tørrisdatter Kløvgård.Jeg har ikke funnet alderen på Ole Anfindsen, men jeg har en liten mistanke om hvem han er. Enken Barbro gifter seg for andre gang i 1778, men dødsfallet på Ole står ikke oppført i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.