Gå til innhold
Arkivverket

[#17590] Var Johan Ernst Brede, f. 1844 gift to ganger?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner en Johan Ernst Brede som gifter seg i AA-kirken i Bergen med Josephine Maximiliane Muller den 25.10.1866. Da er han 22 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&brukar=&loc=0&spraak=n&postnr=13166&next=10&skrivar=true>LenkeMitt spørsmål er: Var han gift to ganger?Min G. tante, Lise Fredrike Anker Olsdatter, f. 1871 var jo gift med Johan Ernst Brede da de bodde på Evanger i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Evangerboka, bind 2, side 78-79, forteller at Johan Ernst Brede fikk kjøpe gnr. 41/20 i 1897, at han fikk en sønn utenfor ekteskap i 1899, og at eiendommen ble solgt ved auksjon i 1906. Det er ikke noe der som tyder på at ekteskapet mellom Johan Ernst Brede og Lisa F. A. Olsdatter fant sted der. De var trolig gift før de kom til Evanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Yngve for et klargjørende og raskt svar! Da er nok Alfred J. hans sønn. Men jeg undres på om de var gift? Men de må nok ha vært det siden hun selv sa det. Lise reiste jo til Evanger i 1892 og spørsmålet er hvor de var før de kom til Evanger?Men denne Josephine Maximiliane Muller som han giftet seg med, hvor ble det av henne? Døde hun før han dro til Kristiania i 1867 eller?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Jeg kan ikke hjelpe deg meg Alfred, men Johan Ernst er en yngre bror av min oldefar Marthinus Brede f.1839 - bosatt i Ulvik. Familienavnet er egentlig BREDER - og vil du vite mer om denne, kan du kontakte meg på e-post odd.brede@c2i.net . Det er utgitt flere slektsbøker om familien. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Johan Ernst og Lise var nok gift, men hvor? Er der noen som har tilgang til kirkebøkene for Voss som kunne se etter om det var der de giftet seg? I Rødøy, hvor Lise kom fra, giftet de seg ikke. De må ha giftet seg mellom 1898 0g 1900.Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.