Gå til innhold
Arkivverket

[#17596] Ukjent onkel i Amerika...

Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Gjest Jan Peter Wiborg

Den 29.05.1907 emmigrerer Bernt Ingvald Fredriks. (født 5-Jan-1887) fra Trondheim, destinasjon Minnesota. Han ankommer Ellis Island den 12. juni 1907, med skipet Carmania fra Liverpool. (I manifestet står han listet som 'Ingvold Vinerbokken, Skagn, Norway'.Men så kommer mysteriet: I manifestet står det at destination er 'uncle Johan Olsen, Brandon, Minnesota'. Denne onkelen har jeg ikke hørt om...Er det noen som kan gjøre et oppslag i census-1910 for Brandon, Douglas County, Minnesota, og sjekke hvem denne Johan Olsen kan være, evt hvem han bor sammen med? Vil tro at han må være fra Nord Trøndelag (Skogn/Levanger) men... Har ikke noen alder på denne Johan, så det gjør det vanskelig hvis det finns mange med samme navn.Kan han bo sammen med noen av disse 2? Jensine Rebekka Christiansdatter (f.1867) eller (Nikoline) Marie Nilsdtr Winnabak (f.1863) De er søstre, og emmigrerte i 1887 (JRC) og 1888 (NMN) til Kasson. Nikoline Marie er Ingvalds mor, så det er vel ikke usannsynlig at han ville oppsøke henne, 20 år etter at hun drog fra sine små gutter...Har ikke tilgang til censusen, men Ingvald Viborg (som han kalte seg fra ca 1909) skal bo i Kasson city, Dodge County, Minnesota i 1910, trolig sammen med sin bror John M. Johnsen Viborg (f.24-Jan-1884) og muligens Kristine Buland (f.02-Mar-1884).Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan, du er gammel i tralten, jeg har en del kilder.. 'gidder ikke' å bruke tid.. Det du har funne på nett.. legg linker!!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Laila, hmmm, syntes jeg ga bra informasjon jeg! Men takk for at du bryr deg ihvertfall :-)Jeg har endel datoer hva gjelder denne Ingvald (f.5-Jan-1887, emgr 29-Mai-1907, d.18-Jan-1967 etc), men har ikke tilgang til census'ene... Han gifter seg forøvrig senere med denne Kristine, og de får 3 sønner (1911-1918).Og denne Johan Olsen vet jeg absolutt ingenting om, bortsett fra det som står i Ellis-manifestet til Ingvald: [url="http://www.ellisislandrecords.org/search/passRecord.asp?FNM=INGVOLD&LNM=VINERBOKKEN&PLNM=VINERBOKKEN&RF=1&ALTS=90%7Cvaneerbeke&ALTS=89%7Cvinardelle&pID=101998060272&MID=20926753680063986848&>LenkeSå det er det jeg er ute etter. Hvem er han, hvor kom han fra, og hvem er han gift med! Så langt et mysterium... Om du ser noen Johan Olsen i Brandon, skulle jeg gjerne likt å visst hvem han bor sammen med..John emmigr. i 1909, og der står det at han skal til sin bror Ingvald i Kasson: Lenke Han emmigrerer forøvrig med en slektning Mikas Sneve, som jeg i et annet manifest Lenke bor i R 3 B 28 Kasson Dodge Minn.Så det jeg var ute etter i første omgang er hva som står om disse personene i census-1910, enten i Dodge eller Douglas county, derfra har jeg absolutt zero.Om du vil se Ingvald i FT-1900, så bor han her: Lenke Men det er egentlig ikke så interessant, det kan ikke være noen Johan Olsen som kommer fra den gården..., men han kan være 'inngiftet' men noen av de eldste som emmigrerte tidlig: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

To find out the Douglas county information (Brandon, MN) the email for the historical society there is historic@rea-alp.comI wonder if this might be the John Olson family? The historical society in Douglas County put together a history book in about 1980, and I found this about John A. Olson from Brandon.' . . . John A. Olson was born in Skogn Norway in 1838. At the age of 27 in 1865 he immigrated to the United States and came to Minneapolis where he found employment with a lumber company for a number of years . . . He married Sophie, b. 1847, daughter of Halvor and Siselie Tomte from Nordre Lands prestegjeld, Norway. She came to America in 1869 arriving in Decorah, Iowa. They married in 1871. In 1875 they moved to Douglas County about 1 1/2 miles south of Brandon.That information was on p. 186 of the Douglas County Album of the Ages, under the Bergh and Olson families' historyThe history was written by John Olson's granddaughter Lila Olson, and she says her brother Harvey Olson owned the farm in Brandon (at least he did in 1980 when the book was written.)Here is the family in 1880Lenke16211 John A Olson m 41 f N N N 428 Chippewa Douglas Minnesota 16212 Sophia Olson f 31 N N N 428 Chippewa Douglas Minnesota 16213 Henry O Olson m 5 Mn N N 428 Chippewa Douglas Minnesota 16214 Jensena S Olson f 4 Mn N N 428 Chippewa Douglas Minnesota 16215 Ludwick M Olson m 2 Mn N N 428 Chippewa Douglas Minnesota good luck with Douglas county, they have great records there at the historical society, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Thank you so much for that information, Taryn!But this is quite a mystery! I can not understand how Ingvald got an uncle called John Olsen... :-) The one you mention is from the same hometown (Skogn), but I've never heard of him. (I'm from the same town myself, and I thought I knew all about this family...)Ingvalds parents was not married, and his mother (Nicoline Marie Nilsdtr) left him at the age of 1. She emmigrated to Kasson, Dodge county in 1888, the same place her sister Jensine Rebekka settled a year earlier. His father was one 'Fredrik Isaksen' from Steinkjer, but I have no info that he had any relations to him or his family.Thus Ingvald was raised by his grandparents (Nicoline Marie's parents).I wonder if someone could look up the churchbooks for Skogn (Alstadhaug church) in 1838, and locate the parents for John A. Olsen...? The LDS looks to cover up to 1836... :-( LenkeBtw, Karyn: Do you have access to the 1890/1900/1910 US census for Dodge or Douglas county? I'm curious about these two persons: (Nicoline) Marie Nilsdatter born 1863, emmigrated 1888, and (Jensine) Rebekka Christiansdatter, born 1867, emmigrated 1887. They might have changed last name due to marriage, but I have no info about these two girls after they left the Trondheim harbour... They where both headed for Kasson, Dodge county.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Therese Brennesvik

Kan det tenkes at onkel John ikke er Ingvalds onkel i det hele tatt? Denne onkelen kan ha vært en fjern slektning, men også reell onkel til et evt. reisefølge. Jeg har vært borti eksempler på at fjerne slektninger blir omtalt som 'onkel'. For den del kan onkel John også ha vært en tidl. nabo, som har villet ha ham over. Har du sjekket opp disse mulighetene?Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Nina, jo, jeg holder alle muligheter åpne her. Denne saken er såpass ny, det var først i forrige uke jeg fant Ellis Island manifestet og såg hans destinasjon. Jeg viste at han bosatte seg i Kasson, men trodde at han drog over til noen av sine eldre søstre/brødre. Slektsforholdet blir jo litt komplisert når han blir oppvokst hos sine besteforeldre. Det gjør jo att hva som egentlig er hans onkler/tanter, kan bli omtalt som eldre søsken... Det skal forøvrig være en bror/onkel Rasmus (1869-1945) i Kasson også. Alle tok senere navnet Viborg / Wiborg.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

I don't have access to the Douglas County censuses, but they have them at the historical society there (historic@rea-alp.com)You are right in thinking that John might not be his real uncle, maybe he's related to the grandparents who raised him? Later in the emigration, they limited who could come into the USA, and it's possible that he had to say he was going to his uncle, also, they couldn't come into the USA later on unless they had a guarantee of a job, probably as a farm worker. Maybe there are still descendants of John A. (what do you think the A. stands for?) Olson living on the farm? They do have a family file for this family at the historical society, that might also have his obituary and other information, possibly his naturalization papers or information that tells more about where he came from. Also they could get the death certificate for John, which might tell the names of his parents?I'm sorry I don't have any more information, but I hope that I have pointed you in a good direction, and not on a wild goose chase. Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! 1910 Dodge COunty, Canisteo twp. May 2. 1910Ingvald Wiborg, 23 år, g. m Kitiane 25 år, ingen barn. Begge f. i Norge. begge imm. i 1907. Han jobbet på 'dairy farm'. ------------Pussig i grunnen... Jeg finner ikke Johan/John Ols* i 1910. Tror faktisk han er død. Og, den sophie som er nevnt av Taryn som en mulig kone, er enke i 1910.Det er interessant å merke seg at den Johan og Sophis som Taryn har funnet, har en datter som heter Jensine! I 1900 bor familien John A. Olson og fruen Sophie i samme Brandon,John Olson, f. Feb(?) 1839/39 (vondt å lese), f. Norge, imm. 1865. Farmer frua, Sophie er f. 1848, Oktober, f. 6 barn 3 i live. f. i Norge, imm. 1869Barna: f. i Minnesota Henry O. f. sept. 1874 Mandy, f. Feb. 1882 Jennie f. Jan. 1880. Det er ingen annen John/Johan i Brandon... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, takk for flott arbeide, Laila! (And to you, Taryn! You have pointed me in a very good direction regarding this John A. Olsen...)Jeg syntes faktisk at denne John A. Olson var litt for gammel, men siden du ikke finner andre i Brandon så må det vel nesten være han...Jeg må bare finne hans foreldre! Veldig synd at han drog i 65, rett før folketellingen og 2 år før registreringen av emmigranter fra Trondheim startet opp... Født så tidlig som i 1839 så kan Johan ikke være søsken av Ingvalds mor, den eldste der er nettopp Nicoline, og hun er født i 1863. Jeg må undersøke muligheten for om Johan kan være en halvbror av Ingvalds morfar, (Hans) Christian Rasmussen. Hadde han vært en ekte bror, burde han ha hett Rasmussen til etternavn... Dette blir komplisert... :-)Moren til HCR het forøvrig Jodda Olsdatter, kan hun ha fått en sønn utenfor ekteskap...? Det låter veldig usannsynlig, for hun var 'godt gift' fra 1816 til utpå 60-tallet, når mannen døde...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hmmm... lurer på om dette kan være Johan Olsens emmigrasjon i 1865: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1535Det er en både på linje 20 og linje 63, men han på linje 20 er mest interessant, alle de rundt ham har kjente navn fra distriktet (Levanger, Skogn, Markabygda, Ekne).Men vi er vel ikke så mye nærmere, i tillegg så reiser han til Quebec...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jan Peter, quebec var en like mye benyttet inn-havn på den tiden som Ellis ble senere, så det må du ikke ta tungt!Sjekke bygdebøker? Utflytt i kirkebøker? Laila Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, har ikke tilgang på bygdebøkene her i sør, og heller ingen kirkebøker. Tror jeg må legge ut en ny etterlysning... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Henry Olson was John Olson's son and married a Jennie Bergh in 1899. After a brief time in North Dakota, Henry came back to Brandon and bought the John Olson farm in 1912, so I suppose John was dead by then? Henry had five boys and two girls, one included Lila Olson who wrote the article for the Douglas county Album of the ages. A son of Henry stayed on the farm, his name was Harvey Olson. Son Elroy Olson ended up on Marysville Washington, Clarence was in California, and Glenn Olson stayed in Douglas county, farming in the next town of Evansville. Here is the death information for Glenn, and I wonder if the Douglas county historical society would have an obituary for him, which would name his kids. Try asking them at historic@rea-alp.comOLSON, GLENN A. CertID# 1979-MN-010604 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: 09/16/1912 MINNESOTA BERGH Date of Death: County of Death: 05/13/1979 DOUGLASHere's Harvey's death infoOLSON, HARVEY JOHNNIE CertID# 1980-MN-016960 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: 12/30/1903 MINNESOTA BERGH Date of Death: County of Death: 06/26/1980 DOUGLASI also see in the book that one of John Olson's daughters was named Magda, who married a John Hulgrimson and lived near Brandon, and another daughter Ina, who married Peter T. Hanson and lived in Urness township in Douglas county.Ina died in 1914 HANSON, INA CertID# 1914-MN-003912 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 02/13/1914 DOUGLASI'm sorry if this has gotten off on the wrong track, but maybe there are some obituaries at Douglas County that might answer the riddle, or even at the church in Brandon. I think the name of the Norwegian church in the town of Brandon is called Grace Lutheran.But there were also two Lutheran Churches out in the country that might be a church that farmers in that area would go to. CHIPPEWA LUTHERAN CHURCH Telephone 320-834-4875 PO BOX 36, BRANDON, MN 56315GRACE LUTHERAN CHURCH telephone 320-524-2262 205 CENTRAL AVENUE, BRANDON, MN 56315MOE LUTHERAN CHURCH telephone 320-524-2210 RURAL ROUTE 1, BRANDON, MN 56315They might know of the family or the descendants, or where Lila Olson is, who wrote the history.Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hi,thank you so much for your reasearch, Taryn. I should try to get in touch with Lila Olson regarding this... I have been in touch with Ingvalds descendants (great-grandchilds) a year ago, but not regarding this. Many of them live in the Minneapolis area.In topic 17640, we found one 'Johan Andreas Olsen', born in Skogn on Feb. 08, 1839, christened March 31st. Parents was Ole Andersen Hoem and Jonette Johansdatter. It could be them living on the farm Ensomhet in 1865-census. Lenke That farm is one of the closest to the farm Ingvald grew up!Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.