Gå til innhold
Arkivverket

[#17600] Ekteskap i Bergen 1819.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 21.02.1819 giftet Ole Cornelius Tonning seg i Nykirken i Bergen med Inger Maria Abelsdtr.Jeg skulle gjerne ha visst hva som står i kirkeboka vedr. forlovere , evt. fødested og fedrene om de er oppgitt.Jeg har rimelig kontroll på Inger Maria , men er mer usikker på Ole Cornelius(oså skrevet Ole Cortelius) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ungkarl og Tjeneste Dreng Ole Cornelius Tonning og Pigen Inger Maria AbelsDatter - forlovere Kjøbmændene Erenst Hadeler og Lyder W. Nicolaysen. Det er ikke gitt opplysninger om fødested eller om fedres navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for raskt svar.Jeg tror kanskje det er han som er sønn av Hans Nielsen Tonning og Sophie Olsdtr. Widsteen fra Bryggja i Nordfjord.Det er en Ole Widsteen Tonning som er utlært gesell 31.10.1821.Der står det at faren var Hans Tonning Bryggja i Nordfjord. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Yngve.Da må det enten være to med navn Ole Tonning og nesten samme alder , eller så er det feil ved ekteskapet i 1837.Da må han i så fall være enkemann og ikke ungkar.Det siste barnet jeg har funnet mellom Ole og Inger Marie ble døpt i 1836. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ganske overbevist om det var to. Da gesell Ole Hansen 'Windsteen' Tonning døde i 1849 ble det holdt registrering 11. juni, og der opplyste enken Anne Karine at avdøde kun etterlot seg en bror Nils Hansen Tonning, som formodentlig var i England, men de hadde ikke hørt fra ham på 9 år.Kanskje var den andre Ole Cornelius/Cortelius Tonning Ole, sønn av Casper Reinholdsen på Øvre Tonnning?, se 1801: LenkeI hvert fall fikk Casper Reinholdsens sønn Reinholdt en sønn Ole Cornelius i Volda i 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok neppe Casper Reinholdsen som er faren.I følge døpte i Innvik 1750-1815 her på Digitalarkivet ble sønnen kun døpt Ole den 20.10.1791.Morens navn var Gjertrud Andersdtr. og han ble døpt på Tonningsøren i Innvik.Min Ole bruker Ole Cornelius/Cortelius både ved ekteskapet og barnefødslene.Dette ble en aldri så liten nøtt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

I ”Tonningboken” er det også nevnt to ved navn Ole Widsteen Tonning. Ole (Henriksen) Widsteen Tonning, var født 1772 i Ulstein, og gift med Anne Marie Ludt. Ole Hansen Widsteen Tonning født 1797 og som allerede nevnt gift med Anne Karine Stamann i 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Tor.Da 'min' Ole Tonning døde i 1865 er det oppgitt at han var 74år.Det er fastslått at det ikke var ham som ble født i 1797 , og det blir for stort avvik i alder med den andre som var født i 1772.Der er en Ole Cornelius som ble født i Bergen i 1796.Hans far var Niels Hansen , forpagter på Møllendahl.Kanskje det kan være en løsning ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.