Gå til innhold
Arkivverket

[#17605] Når kom han tilbake til Norge


Gjest Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Heggelund

Nils Johan Johansen, f. på Manger 1882, ankom USA den 19.april 1902. I 1908 bor han trolig i Laurel, Montana da hans yngre bror Marius har oppgitt at han skal til denne byen, og til sin bror, ved ankomsten til USA den 15. april 1908. Nils Johan gifter seg med Sofie Jacobsdtr. i Bergen den 19.04.1912. Er det mulig å finne ut når han returnerte til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nei, hvis han ikke står i en folketelling 1910, da kom han jo før 1910, eller kom han tilbake før 19/4-1912. Det fantes ikke noen lister på innreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole Heggelund

Har noen mulighet til å slå opp i folketellingen for Manger i 1910 for å se om han finnes der? Korrekt fødselsdato er 09.03.1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er flere muligheter: 1) Lensmannens protokoller over inn- og utflyttede 1900-1943 2) Bergen folkeregister registrerte innflyttingsdato. Bosatte Nils Johan Johansen seg i Bergen etter tilbakevandringen? 3) Sesjonsprotokollene vil normalt gi opplysninger om tilbakeflytting for personell som var aktuelle for militærtjeneste.Dersom NJ bosatte seg i Manger etter tilbakeflyttingen kunne man tenke seg at kirkeboken der kunne gi opplysninger, men etter 1900 vil jeg tro de bare sporadisk gir slike opplysninger om innflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Heggelund

Takk til Yngve for gode råd. Jeg vet ikke om han bosatte seg i Bergen da han kom tilbake, men han giftet seg i hvertfall i Bergen i 1912. Jeg tar i første omgang kontakt med kirkekontoret på Manger. Hvor finnes evt. lensmannens protokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.