Gå til innhold
Arkivverket

[#17606] Alf Gulbrandsen, Gran på Hadeland


Gjest Ole Øystein Nybø
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Nybø

Alf Gulbrandsen gifta seg 14.01.1750 i Gran på Hadeland med Ingerie Arnesdtr. Ho var f. 1713 på Gran, av foreldre Arne Hansen og Gubiør Iversdtr.Er det nokon som veit meir om denne Alf (event. Alv) Gulbrandsen.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Takk for svaret Hans.Eg går ut frå at Gulbrand Ellingsen var husmann på Egge. Men veit nokon kvar han kom frå, og finst der bygdebøker for området.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nei, det finnes ikke bygdebøker. Han var nok fra Gran, ser ut til at han var gift 1720. Kirkebøker før 1707 er borte men der er likevel mulig å finne ut mer om ham og kona. 62352285/48102860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Guldbrand Ellingsen, soldat, gift 12/11-1720 Gran med Marj Jensdatter eller Joensdatter.Barn: Alf 1721, Ragnil 1723, Karen 1725, Jens 1728, Peder 1830 og Elling 1733. Alle på Eggeeie. Plassen het forøvrig Eggehagen. Noe mer finner jeg ikke. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

HeiJeg har en Marit Ellingsdatter som skal være født ca. 1735 og gift med Peder Joensen Egge.Kan dette være en søster av barna som du har listet opp, Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det skjønner du vel at hun ikke kan være.Hun er jo datter av Elling, derav Ellingsdatter. De barna jeg listet opp er barn av Guldbrand og har dermed Guldbrandsen/Guldbrandsdatter dom patronymikon. Denne Marit Ellingsdatter er født 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er det noe feil. Peder Joensen Egge, soldat, ble gift med Marthe Ellingsdatter 3/2-1743 så hun kan ikke være den Marit f.ca.1735 eller Marit f.1732. Det er en Martha Elingsdatter f. 1719 og en f.|721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei HansJa, beklager den mailen om Ellingsdatteren. Selvsagt kan hun ikke være datteren til Gulbrand.Men uten tilgang til kirkebøkene akkurat her har jeg notert at Peder Joensen og Marit Ellingsdtr. er født 1735 begge to og fikk en sønn Elling i 1755, men jeg er usikker på kildene til dette.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hva er kilden til at de er født 1735? Se innlegg nr. 9 vedr. ekteskap i 1743.Det sier seg selv at ingen av dem kan være født i 1735. Dessuten heter hun Marthe ved ekteskap, men det står Marit, Marith, Marthe og Mari når barna ble født. Den Elling i 1755 tror jeg du kan glemme fordi det kom en Eling til i 1761 så den første er nok død. De fikk 6 barn. Det er mange Peder JOensen å velge mellom fra 1718 til 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Takk igjen HansDette paret har jeg ikke noe mer informasjon om selv, det er bare ett foreløpig notat angående MULIGE foreldre til Elling Pedersen Dæhlieneie født ca. 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er 3 Elling Perdersen i 1801 som kan passe med alder,en på Dælen østre, en på Dælen nordre og en på Raae. Ingen av dem er født på Dæhlieeie! Så spørs det da hva du har av opplysninger om den Elling Pedersen f. ca. 1755 . Hvem var han gift med? Hva het barna?Trenger litt mer fakts hvis jeg skal hjelpe deg videre eller blir det bare gjetting. Du er vel etterkommer her antar jeg og da vil jeg begynne med dem og nøste bakover derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Krøger

På Hadeland folkemuseum har de nedtegnelse over alle slekter på Gran/Jevnaker. Jeg har funnet hele min slekt som er fra distriktet der og jeg har kommet tilbake til 1500-tallet. Ta å prøv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.