Gå til innhold
Arkivverket

[#17607] Kilderegistrering – hvem gjør hva?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Den beste dokumentasjonen på at man kan lese korrektur og fortsatt slippe gjennom feil, er mine innlegg i denne debatten. Jeg leste faktisk korrektur før jeg trykket på knappen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis folk registrerer kilder som de er *i ferd med* å digitalisere, slik at andre leser om det, kan det (uheldigvis) få andre til å avstå fra det samme, selv om det kan drøye lenge og vel før arbeidet er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg klarer ikke å se hva som er problemet med det? Registreringen gir informasjon om hvem som sitter med registreringen - og dermed også med originalkilden og mulighet for oppslag. Dersom man absolutt skulle ha registrert kilden i en fart, går det jo an å kontakte vedkommende, og forhøre seg om fremdrift. Dessuten legger jo ikke en slik registrering ned forbud mot at andre registrerer samme kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg håper bare at de som registrerer kilder i egen, privat regi, får andre til å hjelpe med korrekturlesing, og etterpå legger materialet tilgjengelig på nett.Vi får tilgjengelig kirkebøkene fra Hurdal, en dame i Amerika! har registrert disse. KROA (DIS-O/A) har fått filene. DIsse skal korrekturleses, samt at vi skal få lagt til faddere, noe som mangler, og legge dette ut på nett. Jeg synes det er kjempeflott! (Ingen språkproblemer, æøå er helt korrekt skrevet osv.). Om noen har lyst til å være med på korrekturlesing osv. er det bare å rope!DISnorges DISreg er dessverre ikke oppe og går enda.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har oppnådd akkurat det jeg ville med å lage dette dabatt-temaet. De som er interessert kan se tema 17608.Ideen er i all fall lansert, hvis noen har lyst til å gjøre noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Til orientering: Hedmark Slektshistorielag registrerer: Nes, Ringsaker, Vang, Furnes,Hamar, Stange,Romedal og Løten (herunder også anneksene som har egne bøker fra 1880), ektraskatten 1762/64, emigrasjonsprotokoll Oslo, Gjelder Nes/Ringsaker. har også registrert noen kirkebøker fra USA. Også noe fra Tolga. Mye er ferdig regstrert men korrekturlesing gjenstår på noe av materialet. Oversikt kan sendes til interesserte. hedslekt@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kirkebøkene for Vinger sogn m. Midtskog annex/Eidskog 1689-1813 er utgitt i trykt form. Ikke på nett eller CD. For Solør er det gjort det samme i noen sogn, andre er under arbeide. Hilsen Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.