Gå til innhold
Arkivverket

[#17608] Kilderegistrering i Enebakk


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Manntallet for 1701 er innsendt til Digitalpensjonatet. Jeg har startet på begravelser fra den eldste kirkeboken som startet i 1719 og har planer om også å registrere trolovelser/vielser fra samme periode. Hensikten med disse tre filene er å få bedre oversikt over befolkningen i Enebakk som er født før kirkebøkene startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Jeg har skrevet av vielser i Enebakk fra 1719 til 1754. Jeg har også skrevet av en del begravelser, men ikke helt systematisk. Døpte har jeg alle fra 1720 til og med 1725, og ganske mye etter det også. Konfirmerte har jeg fra 1736 til 1782 og en del etter det.Dette er slikt som jeg har drevet med for meg selv, og det er ingen som har lest korrektur på det, men hvis du er interessert i et samarbeid, er det bare hyggelig.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Flott Laila! Jeg vil gjerne samarbeide med deg. God ressursutnyttelse. Send meg en mail.Nå er jeg glad for at jeg laget disse debatt-temaene.Torkel. Vil du lage et innlegg med det du holder på med er det fint.Pga datasikkerhet vil jeg helst ikke skrive epostadressen min flere steder enn nødvendig, men den er jo lett å finne på Digitalpensjonatet. Jeg ser frem til å høre fra dere begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila N: Christiansen

Hei jenter! Ville bare at dere skal vite at i løpet av noen måneder har vi fått 1875-ft komplettert, sånn at dere ikke tenker på å sette igang noe der! Laila DIS-O/A KROA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Kari og Laila K: Er dette noe dere etterhvert legger ut, f.eks. på Digitalpensjonatet? Og kan dere si noe om når - i år, neste år, 2005?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Laila: Fint at du sier fra om 1875. Personlig er jeg kun interessert i tiden før 1810, så hvis jeg skal registrere noe mer, må det ble fra den første kirkeboka som startet i 1719. Det er mye annet stoff fra rundt 1700 også. Gamle soldatlister, navnelister fra skifter ……Laila Kornstad og jeg tar begravelser og trolovelser/vielser 1719-1754. Alt skal sendes til Digitalarkivet.Manntallet 1701 har jeg bedt Digitalarkivet vente med å legge ut fordi jeg har funnet en feil, så det skal til ny runde med korrektur.Om vi rekker å få noe på nettet før årsskiftet vet jeg ikke, men i all fall tidlig neste år.Torkild: Jeg har vært på Riksarkivet i dag og kikket på manntallet 1666, og kan kanskje overta Enebakk hvis du har problemer med å få gjort det ferdig.Kilderegistrering gir kjempefin øvelse i gotisk skrift. Nå er det mye lettere med skifter og annen fritekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Må innrømme at jeg får litt dårlig samvittighet av disse innleggene, men regner samtidig realistisk med at jeg ikke er den eneste! For Manntallet for Enebakk 1701 har jeg hatt liggende i håndskreven form i omtrent 30 år (dengang var Riksarkivet nede ved Akershus festning!), og det samme i litt enklere utgave gjelder manntallet av 1666. Problemet er at disse dataene aldri har blitt kvalitetssikret på noen måte, de har vært omtrentlige, og har aldri vært ment til noe mer enn 'innvortes' bruk. Det er sikkert mange som har slike avskrifter som med litt samarbeid kunne vært videreutviklet til noe mer som kunne legges ut på nettet. Men så var det tid og anledning da... Kanskje vi burde ta et krafttak for å få ting ut av skuffer og skap, men så var det organiseringen av DET... Jaja, det var dagens hjertesukk. Men på grunn av den dårlige kvaliteten HADDE det vært ekstra fint å få lagt ut kirkebøkene for Enebakk på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis det er flere som har noe liggende eller som vil gjøre en innsats, så si fra her eller send meg en e-postmelding. De er mye som kan være av interesse utover kirkebøker, f eks transkriberte skifter, husmannskontrakter e. l. La oss samle det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er tid som er problemet. Jeg sitter med en annen korrektur, som må bli ferdig før sheriff Laila fra Vål'enga rir opp til Årvoll for å ta kål på meg. Laila NC har uansett mailadressen min. Jeg er selvsagt interessert, men det er dumt å ta på seg noe en ikke har tid til å komme i land med. Desverre har jeg slekta fra tre ulike områder: Gausdal/Fåberg/Lillehammer, Nes i Ringsaker, og Enebakk. De siste årene har jeg konsentrert meg om Gausdal. Men det hadde vært fint med kontakt. Foreslår at du sender meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tenkte du kunne fått den av Laila, men nå har jeg funnet din, så jeg sender deg en mail om et øyeblikk. pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

1701 Manntallet for Enneback Præstegield er nå sendt til Digitalarkivet. Torkel R. Bråthen har lest korrektur.Det vil ta litt tid før det blir lagt ut. Se tema 18464 i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.