Gå til innhold
Arkivverket

[#17611] Anne Margrethe Johnsen f.ca 1825 i Granvin Prestegjeld Hordaland


Gjest Jan frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan frode Johansen

Jeg søker etter foreldrene til Anne Margrethe Johnsen f.ca.1825 i Granvin , Hordaland. Hennes far var trolig Musketer av yrke. Hun ble gift i Bergen den 02.07.1848 i KK. med Knud Christian Bergesen hvor hun oppgis å være 23 år og 6 mnd. født i Graven. Kan noen hjelpe meg er jeg kjempetakknemlig. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg sjekket bygdeboka for Granvin i formiddag uten å finne opplysninger som kan være til særlig hjelp for deg. Boka er på godt over 400 sider. Derfor kan jeg naturligvis ha oversett Anne Margrethe Johnsdtr og hennes far.Navnet Jon synes å ha vært et lite brukt navn i Granvin. Ingen av de 'Jon-er' som er nevnt, har døtre med det aktuelle navnet på det aktuelle tidspunktet. Jeg fant en Jon (Lillegraven) som var sersjant (født i tidligste laget (1755) med to sønner og ei datte (Ingebjørg), og dessuten en Jon f. 1793 som det ikke finnes noen andre opplysninger om enn at foreldrene var fra Voss (Vossestrand) og at faren Knut Jonson skal ha vært bruker på gården Mo i Granvin i 1801 (muligens som pakter). Dette er vel i tynneste laget for å gå videre.Konklusjon: Det er kanskje tilrådelig at flere tar en sjekk av Granvins-boka......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Det hjalp heller ikke å se nærmere etter på Ystås og Folkedal. Ingen spor der heller etter Anne Margrethe, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fant dette i Family Search. Desverre har jeg ikke tilgang til kirkebøker eller bygdebøker for Granvin , Ulvik akkurat nå. Hun kan godt være født i Granvin selv om det står Ulvik hos FS. Jeg tror Granvin hørte inn under Ulvik prestegjeld.---------------- Anna Margaretha Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 12 Feb 1825 Place: Christening: 23 Feb 1825 Place: Ulvik, Hordaland, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: John GUTTORMSEN Mother: Maritha OLSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C423373 Source Dates: 1793 - 1838 Film or Fiche Number: 124782 Collection Details: Ulvik; Den Norske Kirke --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finner ingen passende John Guttormsen eller andre Guttormssønner som kunne vært brødrene hans i 1801 for Graven, ei heller noen Guttorm, som kunne vært far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men sjekk over fjorden i Ullensvang: Der har du en Jon Guttormsen 32 år på Rogdeberg, og en 12 år gammel Jon Guttormsen på Jordal. Dette i 1801.Jon på Jordal blir boende der, gifter seg i 1819 med Torbiør Larsdtr. Bakke. Dør på Jordal i 1851.Det dør også en Jon Guttormsen på Børve i 1851, han var da 81 3/4 år, og det stemmer vel bra med ham som er født på Rogdeberg?Men musketerer?Bare råtips fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er temmelig sikker på at faren hennes var musketer og hun ble født i Granvin. Jeg så nemlig dåpen hennes for mange år siden i en kirkebok-men har mistet opplysningene.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan frode Johansen

Ved Folketellingen i Bergen 1891 oppgis hun å være født i Ulvik. Noen som har Ulvik bøkene? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg har bøkene (2 tykke bind). Jeg så raskt (og overfladisk) gjennom begge tidligere i kveld, uten å finne annet enn referansen til Rogdaberg (nevnt av Slettemoen). Det er en hel jobb å gå gjennom disse bøkene - jeg anbefaler deg å låne dem på et bibliotek. Dersom du har aner i Ulvik er jo disse bøkene interessante av flere grunner enn Anne Margrethe og hennes far.Dersom du hadde hatt navnet på matrikkelgården, ville alt ha vært mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephanie Benoit

If you have no other leads, you can rule out this John Guttormson who happens to be a musk...Lenke4976 John Guttormsen Underdal uk gevorben musk 24 3m Marte Aadsdtr Opheim tjenestepige 23 Sep 19 1819 KKFHC or this transcription may have the wife's name mispelled.Regards, StephanieI thought I posted this last night...hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.