Gå til innhold
Arkivverket

[#17613] Tidsangivelse av bilde-del 2.


Gjest Geir Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Jeg gir ikke opp, og prøver igjen.Se brukerforum 17601.Jeg hadde en formening om hvem som var avbildet her. Men min kone gir, ut fra sine kunnskaper om klær og tid, en annen tidsangivelse. Det er altså drakten som endrer 'bildet'. Kan dette bildet være tatt så tidlig som i 1912? Det er med stor sannsynlighet tatt på Store-Midttun i Fana, Hordaland.bilete0035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan like godt være senere. Jeg har sett bilder fra 40 tallet med eldre folk som såg mer eller mindre slik ut.Dessuten virker ikke fotografiet så gammelt.Men det er ikke så lett å si da ettersom koner på bygdene ikke fulgte den siste mote...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har, ut fra forskjellige elimineringer og muntlige kilder, antatt at dette er min tippoldemor Synneva Rasmusdtr. Årland f. 1828 i Samnanger død 1912 på Store Midttun i Fana. Men, denne kjolen/ drakten som hun er ikledd mener min kone ikke var på 'moten' før tidligst 1920. Det er kjolen/drakten som jeg håper kan være med,på å gi en tidsramme. Ihvertfall tidligste årstall.Mvh. Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei. Dette bilder ser ut til å være et rent 'svart-hvitt' bilde. Hvis det er en original (ikke opp fotagrafert) mener jeg bilde ville gå mere i brunt (sepia) hvis det var tatt før 1912. Jeg har også en masse gamle bilder fra rundt 1900 og alle er på stiv papp. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Tusen for bildene, Kjellaug. De forsterker, desverre, sannsynligheten for at dette er tatt noen år etter 1912.Takk for opplysningene, Lars: Jeg har scannet bildet i 'grayscale'. Bildet er bruntonet, og ikke på papp. Jeg vil anta at det er en kopi/ avfotografering. Men det er jeg ikke sikker på.Pappbildene hadde ofte navnet på fotografen nede på bildet. Dette er altså hele bildet som er limt inn i et album. Jeg løsnet litt på bildet. På baksiden er det stemplet -' Utført av Einar Helgesen, Bergen-'. Kan det tyde på at det er en kopi ?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Som du da såg var moten høye, tettsittende krager, mens på ditt bilde er det 'liggende' krage.Kanskje det er mulig å finne ut når Helgesen var fotograf i Bergen og på den måten få tidfestet bildet?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Helgesen, Einar (1893-1975)Kommentar: Født i Bodø, d. i Bergen. Sønn av fotograf Nicolai Marcelius H. og Gunda Jensine Juliane Thoresen. Opplært av faren, og kom til Bergen i 1918, hvor han startet forretning. Han ble mest opptatt med amatørarbeide og ble etterhvert leverandør til fagfotografene i Bergen. Ble i 1968 utnevnt til æresmedlem av Bergen Fotograflaug. Han hadde bevart en god del av farens gamle fotografutstyr, og dette forærte han sammen med meget annet til Fotografatelieret på Gamle Bergen Museum, som han var en av initiativtagerne til.Virkesteder: 1918-1975: BergenHilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Jeg bør vel opplyse om at jeg fant overnevnte opplysninger på hjemmesiden til 'ABM- UTVIKLING/fOTOSEKretariatet'MVH Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.