Gå til innhold
Arkivverket

[#17614] Johan Martin Hansen, Mandal - udvandret ? fra Kristiansand 17. april 1903


Gjest Ulla Marie Wig
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Marie Wig

Hej, jeg trenger hjelp fra mere erfarne slektsgranskere.Min oldemors bror - smed Johan Martin Hansen (f. 1875 i Mandal - søn af smedemester John Hansen og Maren Olsdatter)Mellemgaden 6, Mandal rejste den 17. april 1903 fra Kristiansand med Beaver Line. Rejsemålet var Boston.LenkeMere ved jeg ikke.Min oldemor døde ganske ung så det er min oldefars anden kone folk husker. Og det er ikke meget de husker om hende heller.Nå, men det kunne være spændende at vide hvad der skete med Johan.Jeg finder ham ikke via Ellis Island - ej heller de andre de andre der resjse med Beaver Line den dag.Jeg er meget taknemmelig for oplysninger der kan give mig en idé om hvad der siden skete med Johan. Kan ske der er efterkommere efter ham i USA ?Jeg har ikke selv adgang til ancestry.com incl. diverse census.På forhånd tak.Ulla Marie Wigulla_rasmus@webspeed.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tja......jeg har heller ikke klart å finne han på Ellis Island - men det sier jo ikke alt.Har tatt noen raske søk i Census 1920 og -30; finner ingen i Boston; selv om jeg sjonglerer litt med for - mellom - og etternavn.Verre blir det med et så vanlig navn på mer vidtfavnende søk.Hvorfor til Boston? Hadde han familie eller venner der? Om du har mer spesifiserte opplysninger kan det kanskje la seg gjøre å lete i 1910-censusen.Forøvrig - uten at det kanskje har noen betydning: Hvorfor skrev han seg som HANSEN når farens navn var John? Var ikke patronym vanlig i Mandal på den tiden?Og: Kunne han ha brukt andre etternavn senere? (stedsnavn, gardsnavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Beaver Line gikk i rute fra Christiania (via Chr.sand), så over til England (Liverpool eller Bristol) og så over atlanteren til Quebec, St.John NB, Halifax, Montreal eller Boston og så reiste passasjerene videre med f.eks tog til endelig destinasjon. LenkeDette selskapet hadde dermed ikke autorisasjon til å dra til New York.Manifestene for Boston finnes på microfilm, tror ikke de er tilgjengelige på internett.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Til Tor, jeg ved desværre ikke noget om hvorfor han skulle ønske at dra til Boston. Jeg finder ham heller ikke i FT1900 hvor han ellers burder være i Norge.Ang. efternavnet - så var faren smedemester i Mandal og havde efter hvad jeg ved (fra Støkkan - bogen) 'J. Hansens Fabrik'. Kan ske det var derfor at børnene brugte farens efternavn.Via LDS får vi 'Johan Martin Johansen'. Min oldemors 'pike-navn' var Aase Marie Hansen. Så det var 'Hansen' de brugte.Jeg ved ikke om hvilke efternavn han ellers kunne have brugt.Johan Martin havde en bror 'Harald Emanuel' f. 1871. Jeg har søgt efter denne via Ellis Island og digitalarkivet for at se om Johan kanske skulle rejse til broren, men finder ingen oplysninger om denne heller. Heller ikke en søster: Hansine Edvine Margrete finder jeg. Hverken i Ellis Island eller FT1900.Kanske andre kan finde dem ?---Til Jan ang. Beaver Line,ja det er så anledningen til at Johan Martin ikke ankommer til USA via Ellis Island. Ind til videre - tak.Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ulla; dette har du kanskje fra før?LenkeOm denne lenken virker viser den endel kirkebøker fra Vigmostad i Vest-Agder der smeden din var født. Tror jeg fant din John Hansen der. Kanskje finner du mer stoff om du ikke har det.Men vær oppmerksom på at søkemetoden er litt spesiell for døpte - du må legge inn om det f.eks gjelder barn, far eller annet.Fant den i letingen - det er merkelig at jeg ikke finner Johan Martin, Harald Emanuel eller søsteren Hansine i folketellingene så langt.Finner smeden i Mandal i 1865 og 1900 (med annen kone)Har du sjekket Harald og Hansine som døde før 1900??Har du Hansine's fødselsdato? Om hun levde etter 1900 vil det kanskje være til hjelp å vite dette.Det finnes nemlig flere Harold Hanson og Hansiner i samme områder i USA (ikke i Boston)Og:Når du lette etter Harald (og Hansine??) som utvandrer har du sett på alle de aktuelle havnebyene i Norge?(slik at vi andre vet hva vie eventuelt skal se etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.