Gå til innhold
Arkivverket

[#17616] Hvor var Mendel?


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

21 Mars 1802 giftet Lars Persen/Pedersen, født ca. 1771, fra Garsjøen, Akershus, seg med Gunild Hansdatter, født ca. 1783, fra Mendel? Jeg har ikke vært i stand til å lokalisere Mendel verken som stedsnavn eller gårdsnavn. Håndskriften i kirkeboken er veldig klar og kan ikke mistolkes, så Mandal vil evt. være nokså (men ikke umulig) feilstavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Mendel er et slektsnavn. Gunild Margrethe Hansdatter Mendel ble døpt i Hurum (Strømmen) 26.1.1783 (du kan altså finne dåpen hennes her i Digitalarkivet). Faren var glassverksarbeideren Hans Michelsen Mendel. Moren het Anniche Erichsdatter. De giftet seg på Jevnaker i 1778. Hans Michelsen Mendel arbeidet både på Hadelands glassverk, Skatmester Schimmelmanns glassverk i Hurum og en kortere periode i Hurdal. I 1801 var han ved glassverket i Hurum (han er da bare kalt Hans Michelsen). Han døde i Hurum i 1802, alderen hans ble da oppgitt til 56 år.Hans Michelsen Mendel var sønn av den tyske glassblåseren Michel Mendel som arbeidet ved Aas grønne glasshytte i Sandsvær og så vidt jeg husker også ved Nøstetangen. Michel Mendel giftet seg i Norge. Ved det første barnets dåp i Sandsvær i 1755 er han kalt Michael Hans Jacobsen Mendel. I kirkeboka for Sandsvær er navnet også noen ganger skrevet Meidel. Michel Mendels kone het Gunhild Hansdatter. Hun er oppført som enke i ekstraskattemanntallet for Sandsvær for 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg drister meg til å komme med et spørsmål litt off-topic: hvor på Hurum var 'Skatmester Schimmelmanns glassverk'?Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg er ikke lokalkjent, men såvidt jeg har forstått, lå Skatmester Schimmelmanns glassverk ved Drammensfjorden rett over for Svelvik. Stedet heter fortsatt Verket. Glassverket var i drift fra 1779 til 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torhild Shirley

Jeg har endelig tatt meg tid til å se nærmere på informasjonen jeg fikk for en god stund siden, og min manglende lokalkunnskap ble fort avslørt. I følge Anne Minken skal jeg kunne finne Gunhild Mendels dåp i digitalarkivet, men har ikke lykkes. Jeg finner kun to Hurum: Buskerud og Oppland, men finner ingen kirkebøker for disse stedene. Vil være takknemlig for videre veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Glassverket v/ Svelvik: er det ikke det som også heter Berger Verk og ligger litt lenger ute langs fjorden, men på samme side som Svelvik, på veien mot Sande ? Det er et glass-museum der nå. Verd et besök ! Hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Verket kjenner jeg jo godt til. Verket ligger på den smale 'halvøya' som stikker inn i Drammensfjorden fra Hurum, rett ovenfor Svelvik. Denne halvøya er en del av den store morenen som går tvers over Hurum, og i dag er det et stort sandtak der. Glassproduksjonen hadde kanskje sammenheng med sandtaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torhild Shirley

Jeg har funnet Gunilds fødsel og Hans vielse. Nå prøver jeg å finne ut hvor Sandsvær er - kan ikke finne det i NAFs veibok. Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Hvis Anne MInken er inne og leser - vet du tilfeldigvis hvor Hans Mendels hustru Anniche Erichsdatter kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Nei, jeg har dessverre ingen opplysninger om Anniche Erichsdatter.Mest sannsynlig var hun vel fra Jevnaker ettersom paret giftet seg der. Nå var Anniche et sjeldent navn i det området, så hun kan vel også ha vært innflytter. Men startstedet for å finne ut noe om henne bør vel være døpte i Jevnaker.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.