Gå til innhold
Arkivverket

[#17631] Når tid ble barna til Engel og Marie Abrahamson født?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut når tid barna til Engel og Marie Arbahamson ble født? Marie selv ble født den 2. okt. 1852 i Manger og Engel ble født i Sund i 1859. Begge utvandret til USA 1. mai 1878. Ved hjelp av dere på brukerforum har jeg funnet ut veldig mye om Marie og Engel og vet at Marie døde i 1933 og at Engel døde i 1951. Da Engel Abrahamson døde i 1951 (juni) hadde han fire barn:Ingeborg Larson som bodde i Alberta i CanadaLudwig og Alfred Abrahamson som bodde i Montana og Elmer som bodde i Nord Dakota.Elmer ble gift med Jennie og de fikk to barn Vivian Eleanor Frieburg og Marvin Abrahamson. Sannsynligvis bodde familien i Fergus Falls, Otter Tail county, Minnesota ved folketellingen for 1920.Det er mulig at Engel og Marie bodde i Nord Dakota da de giftet seg rundt 1881? Marie døde i Fergus Falls i 1933, mens Engel sannsynligvis bodde hos sønnen Elmer da han døde i 1951. Da de utvandret til USA antar jeg at de bodde en tid i Wisconsin før de drog videre til Nord Dakota for så siden å slå seg ned for godt i Fergus Falls i MN. Håper at det er mulig å finne ut når til Marie og Engel ble født sånn ca. Jeg antar at barna må ha blitt født i perioden 1881-1900 så i folketellingen for 1900 i Nord Dakota eller Minnesota må det finnes opplysninger om når disse ble født.Dersom jeg kan få slike opplysninger så vil det være mye lettere å finne hvor det ble av Alfred og Ludwig og vite hvem som er hvem i div. reg. Kanskje dette kan føre meg videre på leit etter hvor det ble av slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Det er ikke helt enkelt å ha oversikt over alle oppplysninger om denne familien som du har spredt utover en rekke ulike temaer! Tydeligvis har du ikke helt oversikten over det du har lagt ut selv heller, Terje! Ifølge obituarien for Engel som du selv siterer under tema 12780, var alle barna bortsett fra Ingeborg døde da Engel døde i 1951, og Ingeborg bodde på det tidspunktet i Blue River, Wisconsin. Det var i 1933, da Marie døde, hun bodde i Alberta, Canada.Det betyr at den Alfred du henviser til i et annet innlegg (17584) ikke kan være sønn til Marie og Engel. Jeg finner ingen andre som passer i 1920 og 1930. Ludwig bor i Montana og er ugift i 1930.Ludvigs alder har du allerede fått (38 år i 1920, 47 i 1930), og Elmer var født rundt 1893, ifølge alder i 1920 og 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er bra at du hjelper meg med å finne de opplysningene som jeg mangler eller som jeg har oversett i de innleggene som jeg har hatt. Dersom Alfred ikke var sønnen hvorfor står han da som sønn da faren dør i 1951? Kan det tenkes at Ingeborg bodde hos noen av barna sine i 1951?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Da faren døde i 1951 står det, ifølge det du selv har lagt ut: 'He was the father of a large family of children, and all but one, Mrs. L.J.R. Larson (Ingborg) of Blue River, Wis., have preceded him in death.'Derimot ser det ut til at alle barna levde i 1933, da Marie døde. Sjekk ditt eget innlegg 35 under tema 12780!Jeg har funnet en Alfred Abrahamson i 1920 og 1930, og det er sikkert han som døde i 1965. Om han står det at faren var svensk og moren født i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mine språkkunnskaper er dessverre ikke gode nok og det er nok det som er årsaken til at jeg ikke har fått med meg det som du skriver i ditt innlegg, med henvisning til mitt innlegg 35 under tema 12780. Tror du at Alfred var fosterbarnet til Marie og Engel? Jeg tror at bror til Engel Abrahamson Ole bodde i Wisconsin, kan Ingeborg ha flyttet til slekten der? Jeg vet ikke om Ole også kalte seg for Abrahamson. Det kan vere mulig at Ole kalte seg for Ingebrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Mannen til Ingeborg var prest; i minneordene over Marie i 1933 omtales han som 'Rev. L.J.R. Larson', og betegnelsen 'rev.' (reverend) viser at han var prest. Han var tydeligvis prest i Enchant, Alberta i 1933. Det er jo ikke så uvanlig at prester flytter litt på seg.Og for å gjøre det helt klart hva som sies i minneordet over Engel i 1951: 'Han var far til en stor barnefamilie, og alle, bortsett fra én, fru L.J.R. Larson (Ingborg) i Blue River, Wisconsin, er døde før ham.'Sønnen Elmer har mellomnavn som begynner på M ifølge folketellingen i 1920. Elmer Melvin Abrahamson som dør i Otter Tail, Minnesota 31. juli 1950 kan være ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, oversatt til norsk så blir ditt innlegg #35 under tema 12780 slik:Engel var far til en stor familie med barn, og alle untatt en (Fru. L.J.R. Larson (Ingborg) fra Blue River, Wisconsin) har gått foran ham i døden. Andre overlevende er 12 barnebarn og et antall av barnebarns-barn. Et barnebarn, fru Marvin Frieburg (Vivian(?), min note), bor i Fergus Falls.Begravelse vil bli holdt ved Pioneer Memorial Home fredag klokken 14:00 hvor presten H.I.Muus vil forrette, hvoretter levningene vil bli bragt til Delamere, Nord Dakota for jordfestelse. 'The body will lie in state' ved Glende-Miller begr.hjem til ettermiddagen begravelsesdagen. 'Lie in state' betyr antakelig likskue.Fra avisen Fergus Falls Daily Journal, 8. juli 1933, side 7: DØD PÅ ALDERSHJEM: Fru. Engel Abrahamson (altså Marie, min note) døde sist fredag i en alder av 80 år. Fru Engel Abrahamson, som har vært en innbygger av denne byen de siste 14 år, døde ved Pioneer Memorial Home klokken 17:30 fredag, etter komplikasjoner relatert til alderdom. Fru Abrahamson var født i Manger, Norge, og var 80 år i oktober. Hun kom til dette landet for svært mange år siden, og har vært høyt respektert blandt alle i sin bekjentskapskrets. Hennes hjem var i krysset av Vine og Spruce street nord. Hun etterlater seg en ektemann, som også er på hjemmet, og 4 barn; Ludwig og Alfred i Montana, Elmer i Delaware Nord Dakota, og fru Rev. L.J.R. Larson i Enchant, Alberta, Canada. Min note: Rev er forkortelse for Reverend (prest), så denne 'fru prest L.J.R Larson' er Ingeborg. Begravelsen vil finne sted mandag ved Pioneer Memorial Home klokken 13:00, og fra Betlehjemskirken klokken 13:30, presten Mr. Quello forretter. Jordfestelsen vil finne sted i Delamare, Nord Dakota, hvor familien bodde før de kom til Fergus Falls.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvordan er mulighetene til å lete videre i Wis. etter Ingborg Larson og henns familie. Jeg antar at Ingborg må ha vert ganske opp i årene i 1951 da faren døde. Kanskje herr og fru Larson var pensjonister på den tiden, eller at han var i sin prestetjeneste i Blue River. Jeg er veldig takknemlig for den hjelpen jeg har fått hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Bare for å klare opp i ting som er sagt tidligere: De 3 sønnene Ludwig, Alfred og Elmer må ha dødd mellom 1933 og 1951. Ingeborg døde etter 1950.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.