Gå til innhold
Arkivverket

[#17633] Sørreisa


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Viser til 16142. Pauline Ingebrigtsdatter f 1867 i Målselv, hadde to søstre som slo seg ned i Sørreisa; Kjerstine f 1855 gift med Rønning Hanssen f 1859, og Johanna f 1865 gift med Andreas Bersvendsen f 1863. Kjerstine var trolig barnløs, men Johanna hadde tre barn i FT 1900; Bersvend og Inga f 1893, og Ingeborg f 1899 alle med Andreasen til etternavn. De var da bosatt på på Bjerklund, gardsnr 17, bruksnr 5.. Hvilken kirkebok finnes disse døpt i? Sørreisa? Denne ligger ikke på nett? Er det da mulig å få noen til å slå opp hvem som var fadderne til disse tre? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei igjen! Da jeg begynte søket etter Pauline Ingebrigtsdatter, var det en som anbefalte meg å sjekke fadderne til min mormor. Dette i håp om å finne noen av morens søsken som evt. faddere. Det gjorde jeg ikke, men nå søker jeg på Pauline`s tantebarn i håp om å finne noen spor.. Finnes det evt. noen opplysninger om Johanna og Kjerstine i bygdebøker fra Sørreisa? Vennligst, Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jarle Pedersen har laget en diger database over personer bosatt i Sørreisa gjennom tidene. Her finner du Johanna og Andreas, og deres etterkommere: [url="http://jarlegpe.crosswinds.net/d0033/g0000061.html#I7710>Lenke og her finner du Kjerstine og Rønning, og deres etterkommere: LenkeJarle Pedersens hjemmeside finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Per Helge! Tusen takk! Ja, her er de .. Jeg har ikke vært inne på noen lignende sider før, så mulig jeg gjør feil.. Når jeg trykker på navnet, så får jeg ikke noe mere info om vedkommende. Kanskje finnes ikke det som jeg leter etter, nemelig dåp på barna, evt. giftemålene på Kirstine, og Johanna. Har du tips på hva jeg skal gjøre? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei Ingeborg. Du har kanskje fått det du vil vite om Johanna og Andreas. Men jeg har sjekket hvem som var faddere på deres barn selv om det var litt utydelig å lese. Bersvend Olai f. 31.03.1893, døpt 30.07.s.å. Fadderne var: Erlandsen ? og kone, pike Kari Johnsdtr. Kari Krogsten?, Ole Andersen og Simen Johnsen. Foreldre: Andreas Bersvendsen f. 1860 og Johanna Ingebrigtsdtr. f. 1862.Inga Serine f. 31.03.1893 døpt 30.07.s.å. Fadderne var: Bersvend Olsen og kone, Simen Kristiansen, Nils Johnsen, pike Anne Johnsen og Kristian Olsen.Ingeborg Elise f. 06.03.1899, døpt 16.07.Foreldre Anders Bersvendsen f. 1860 og Johanne Johnsdtr. f. 1867. Ja det er rett det står Johnsdtr, men i folketellingen står det at han enda er gift med Johanne Ingebrigtsdtr. Fadderne på Ingeborg er: Rønning Hansen og kone, Johan Edvardsen og Kristine Olsen. Når de to første barna blir døpt står det at de bor på Finset (Finnset) når Ingeborg blir døpt står det Aasmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Ella! Tusen takk!! Da, kan jeg utelukke flere ting; Min olemor Pauline sto ikke som fadder på noen av Johannas barn..Du nevner også Johnsdatter, mener du de ble skilt eller? Johannas far het Ingebrikt Johnsen, og den søstra som reiste til USA i 1902 het Johnsen..Men dette har vel ingen sammenheng..? Så dumt man ikke kan lete lengere enn 1900 på FT. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hva med de 2 yngste barna? Agnes Olea f 1902, og Ester Josefine f 1906? Finnes det faddere oppgitt på dem? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei igjen. Det er sikkert etternavnet til faren hun bruker når Ingeborg Elise blir døpt i 1899. Rundt 1900 begynte jo mange å bruke etternavnet istedet for, som her Ingebrigtsdt. Ellers... så kan jeg se etter hvem som er fadder på Agnes og Ester når jeg går på Statsarkivet igjen, mulig en av de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei. Kjempefint om du kan slå opp om fadderne til de to yngste, takk for hjelpa! Når det gjelder dette med etternavn på døtre, er det en stor jobb å finne ut hvilke navn de bruker; ..datter, stedsnavn, eller som oss andre etternavn. I slektsbok etter min far heter faktisk jeg Ingeborg Kristin Torleifsdatter Støwer!! Min oldemor kan jo ha brukt opptil 5 navn da hun emigrerte.. Sliter med å finne hvilket...-/ Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei igjen. Det var lite å hente på fadderne til Agnes Olea f. 29.05.1903 døpt 09.08.Uklart var det og, men John.... og kone, tror det sto Erik Eriksen og kone, Ole Kongsli og en til som var ulæselig.Så var det Ester Josefine f. 06.05.1907, døpt 04.08 s.å. fadderne var: Simon Kristiansen og kone, Hans Friborg, Sigrid Erlandsen og Ragna Bersvendsen.Ingen Pauline hvis hun da ikke er gift med en av mennene. Pauline ble konfirmert 18.08.1883, 'N. meget bra kundskap'. Det står Pauline Ingebrigtsdtr. Uleberg, født på Lillevann. av foreldre: Ingebrigt Johnsen og Ingeborg Olsdtr. Hvor kommer Uleberg fra?? Hun må jo har bodd der da hun ble konfirmert? Fant og Johanna Ingebrigtsdtr. Lillevann f. 1861 utflyttet til Sørreisa i 1891. Søsteren Oleanna Embretsdtr. Lillevannet f. 1871. 'Ved offentlig ekteskabsløfte, ikke bundet.' Hun reiste til Amerika i 1901. Har du forresten sjekket med etterkommerne etter Johanna, Agnes Olea eller Ester Josefine, om de vet noe. De sendte jo ofte brev og bilder hjem til søskene i 'gammel landet'. Agnes Olea ble gift med Sigurd Jarl Simonsen, Bjørklund. Bosatt på Finnset i Sørreisa. Ester ble gift med Selmer Kristiansen, bosted Bodin. En sønn bor i dag på Finnset. En datter bor på Finnsnes. Ja det var det jeg hadde. Det er vel tvilsomt du kommer lenger, men en skal aldri gi opp. Kanskje dukker det opp noe når du minst venter det. Ha en fin dag. Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Ella! Du er en knupp!! Tusen takk! Nei, jeg har ikke vært i kontakt med noen av Johannas, Agnes Olea eller Ester Josefines etterkommere da jeg ikke har hatt kjennskap til de før nå..Men jeg skal forsøke å ta noen telefoner. Takk for tips. Skrev en mail til han som det er lenker til, og fikk tilsendt info om Ingebrigt Johnsen med fam.! Takk Jarle! Nei, gir meg ikke, men strever med Paulines 'forsvinning'.. :-) Ha en deilig dag videre! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei igjen. Vil bare gi deg et tips til. Hvis du går inn på http://www.troms-slekt.com så kan du legge inn spørsmål der på Query Forum. Kanskje noen kan hjelpe deg der, eller kanskje Tami Jenson kan hjelpe. Hun bor i Amerika, men har norske aner. Var på et slektskurs i 2002 hvor hun var med. Hun er veldig flink, å hjelper deg sikkert om hun kan. Hilsen fra nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Jeg har lagt inn spørsmål her.. 22.september i år. Jeg har nettopp snakket med barnebarn og oldebarn av Johanna Ingebrigtsdatter! Det var spesielt..dattersønnen husker det ble fortalt om et besøk fra Amerika; to gammeltanter var på besøk i 1920-1930 årene. De skulle ha vært i landet ei stund, men husker ikke hvor lenge, eller når. Noen gamle blader på engelsk ble funnet i en vegg da det ble foretatt oppussing av huset! Disse var nok fra da..Jeg lurer på om ikke det ble registrert noe sted feks FT hvor disse kan være nevnt? Tror Oleanna kan ha vært den ene.. Takk Ella for god hjelp! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

God formiddag! Ble litt rotete det siste innlegget mitt. Det jeg lurte på er om det finnes noen oversikt over 'besøkende' fra Amerika i noen register tilsvarende emigrantlister? Ha en fin dag! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.