Gå til innhold
Arkivverket

[#17635] Fra Møre til Amerika: Jessy Severine Magdalene Jensen, f. 9.3.1897, Øre


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg prøver å hjelpe noen bekjente med å spore opp en nær slektning i Amerika. Jessy reiste til USA sammen med en sjømann, visstnok stuert. De reiste visst i 1919. Siste gang Jessy skrev til sin mor var i 1928, like før moren døde. Jessy bodde da i Brooklyn, New York, hadde 2 små barn, en gutt, John og en pike, Jenny. Brevet eksisterer dessverre ikke, da alle papirene etter Jessys mor ble ødelagt.Jessy var født i Øre prestegjeld, Møre og Romsdal, 9.3. 1897.Tror kanskje det kan være henne vi har funnet på Ellis Island: LenkeHar ikke klart å finne henne i emigrantprotokollene, men kanskje det kan være mulighet å finne henne i folketellingen for 1930 i Brooklyn, New York ?Håper noen har anledning til å hjelpe meg med dette.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Det er nok sikkert ikke en enkel oppgave å spore opp disse. Glemte å fortelle at hun muligens skrev seg for Jessy Jensen. Problemet er bare at vi ikke vet om hun ble gift eller ikke. Det hadde vært så mye enklere om det hadde eksistert et brev med hennes adresse på. Vel, vel, det gjør det nå ikke, så da må man førsøke andre veier.Er det noen som har tips om hvordan jeg best kan gå frem for å spore opp disse ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest INger Bjørnaas

Vi har funnet en familie som vi prøver å sjekke ut. En dame i Amerika har lovet å sjekke noen vielsesattester ved anledning.For ordens skyld legger jeg ut opplysningene her, og skulle noen vite noe om denne familien, setter jeg pris på å få høre om det.--------- the Williams family was located at 459 61st St. in Brooklyn, Kings County, NY when enumerate on 12 April 1930.William Williams , age 36 in 1930, was born about 1894 in Norway., he was married at age 25 (about 1919), immigrated in 1914, still an alien in 1930, a tinsmith.Wife Jessie was 33 in 1930, married at age 22 (abt 1919), born in Norway, immigrated in 1918, an alien, no occupation.Jennie, daughter, age 10 in 1930 (born abt 1920) , born in New York state.John, son, age 8 in 1930 (born about 1922), born in New York state.-----Kanskje noen har kjennskap til William Williamsen også ? Han er oppgitt å være fra Nore, f. ca. 1894, og dro til Amerika 1914.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest nils tore leivdal

Folketeljinga frå Øre 1900 fortel under Haneset at Jessy Severine Jensen f. 1897 var pleiebarn på plassen,'sjømannsdatter og fattiglem.' Om heimen ho budde i,sjå Gjemnesboka bind 1.s.650. Kveldro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk skal du ha for henvisninga. Står det noe som kan gi hentydninger til hennes opphav der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

På denne Lenke kan du se at ministerialboka for Øre bare er innlevert fram til 1894. Klokkerboka finnes og disse mikrokortene kan nok fjernlånes til ditt lokale bibliotek eller de finnes sikkert på Statsarkivet i Trondheim. Det er nok det enkleste å gå til denne kilden for å finne faren til Jessy. Alternativt er bidragsprotokollene til amtsmannen, men de finnes bare på SAT, så hvis du ikke har anledning til en tur til SAT, er det enkleste at du sjekker klokkerbøkene. Ble hun konfirmert i Øre også? Sjekk evt. konfirmasjon også i Øre i klokkerboka fra 1912.Hun kan også stå nevnt i adressebøkene, men der har de en nedre grense for skatteinntekt, så hun må ha hatt litt inntekt for å komme med. Adressebøker finnes det mange av, også for Møre og Romsdal, på Gunnerusbiblioteket i Trondhjem. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk for nyttige innspill. Skal se om jeg ikke får sjekket disse bøkene. Vet ikke om hun ble konfirmert i Øre. Har sjekket kirkebøkene for Tingvoll som ligger på nettet, og der er enkelte konfirmasjoner fra Øre nevnt, men de øvrige er vel sikker i egen bok.Det skal bli spennende å se hva man kan finne. Det er i alle fall veldig verdifullt å få hjelp av folk med lokalkunnskap. Igjen tusen takk for hjelpa.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.