Gå til innhold
Arkivverket

[#17636] Navn forandring


Gjest Bjørg Little
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Little

Først og fremst,tusen takk til alle som hjalp til med 'Jessen i Finmark'. Datoene fra Frode passer nok best med det jeg har funnet. Nå leter jeg efter min Farfar! Jeg forstår at han forandret etternavnet sitt--hvordan kan jeg finne ut hva han het før? Takk igjen. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet du hvor i landet han kom fra? Jeg går ut i fra at det nye navnet var 'Little'?Der finnes hundrevis av gårdsnavn som begynner med Lille..., andre navn som fonetisk sett kan ligne på 'Little' er Litun i Haus, Hordaland eller Liden i Meråker N-Trøndelag.Det var vel ofte slik at det nye navnet fonetisk lignet på det gamle.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Little

Takk for raskt svar.Jeg hvar nokk ikke helt klart med hva jeg skrev.Jeg er gift og bor her i Statene, så Little er mitt navn!! Jer lurer på om det er et sted hvor jeg kan undersøke navn forandring! Takk Igjen. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom jeg da skjønner deg rett var din farfar en immigrant? Tror ikke du vil finne noe sted i Norge dersom han da ikke skiftet navnet offentlig før han dro.De fleste fikk skiftet navnet sitt på Ellis Island eller oppgav et patronymikon som virket lettere for Amerikanere å forstå.Jeg kan gi deg et eksempel på min tippoldefar, han het Anders Larson Utåker. 'Over there' ble han bare Anders Larson og alle barna hans ble kalt Anderson. Men hans opprinnelige gårdsnavn står ikke nevnt i noen papirer.Dersom han virkelig skiftet navn før han reiste, må du nok henvende deg til andre myndigheter vil jeg tro.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Little

Takk igjen, men nei, min Farfar hvar født i Norge, og bodde der. Jeg er den eneste som er her! Som jeg forsår, når han hvar en ungdom, forandret han navnet sitt! Derfor trenger jeg litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Hvis du forteller det du vet om din far og farfar, slikt som født/eventuelt død og hvor i landet, samt navn, så kan vi kanskje hjelpe deg å lete. Men opprett et nytt tema med mer beskrivende overskrift.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.