Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Mette Gunnari

[#17643] Immigranter til Kristiania ca. 1900?

Recommended Posts

Guest Mette Gunnari

Hei, er det noen som kan fortelle meg om det finnes lister over immigranter til Kristiania rundt 1900. Jeg leter etter min oldefar Waldemar Erwin Obermann som kom hit fra Danmark eller Tyskland.

Guest Laila N: Christiansen

Mette, siden du bor i Oslo, stikk på Oslo Byarkiv i Maridalsveien 3, der finner du 'alt'!!! Laila

Guest Tore H Vigerust

Ved 'Reichskommissariat für die besetzen norwegischen Gebiete' var det en avdeling 'Hauptabteilung Volksaufklärung und Propaganda', men underavdeling 'Abt. Schul- og Bildungswesen', som 1940-44 drev et prosjekt 'Gruppe 8. Studien zur deutschen Einwanderung in Norwegen'. Deler av det bevarte kildematerialet ligger i Riksarkivets privatarkiv nr. 926. Se f eks nr. 0010, som inneholder personsedler for tyske innvandrere til Oslo (Christiania) ca 1500-1944, herunder ganske godt dekket for tiden ca 1880-1940 (den sivile tyske innvandringen; den militære er selvsagt ikke med i materialet). Registermaterialet skulle anvendes til bokutgivelser. Den eneste boka som ble utgitt av Reichkommissariatet, var over den tyske innvandringen til Kongsberg. Så gikk prosjektet mer eller mindre i oppløsning ved nyttår 44/45, antar jeg. Oslo-stoffet inneholder ca 2000 personer (minst).

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.