Gå til innhold
Arkivverket

[#17643] Immigranter til Kristiania ca. 1900?


Gjest Mette Gunnari
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gunnari

Hei, er det noen som kan fortelle meg om det finnes lister over immigranter til Kristiania rundt 1900. Jeg leter etter min oldefar Waldemar Erwin Obermann som kom hit fra Danmark eller Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ved 'Reichskommissariat für die besetzen norwegischen Gebiete' var det en avdeling 'Hauptabteilung Volksaufklärung und Propaganda', men underavdeling 'Abt. Schul- og Bildungswesen', som 1940-44 drev et prosjekt 'Gruppe 8. Studien zur deutschen Einwanderung in Norwegen'. Deler av det bevarte kildematerialet ligger i Riksarkivets privatarkiv nr. 926. Se f eks nr. 0010, som inneholder personsedler for tyske innvandrere til Oslo (Christiania) ca 1500-1944, herunder ganske godt dekket for tiden ca 1880-1940 (den sivile tyske innvandringen; den militære er selvsagt ikke med i materialet). Registermaterialet skulle anvendes til bokutgivelser. Den eneste boka som ble utgitt av Reichkommissariatet, var over den tyske innvandringen til Kongsberg. Så gikk prosjektet mer eller mindre i oppløsning ved nyttår 44/45, antar jeg. Oslo-stoffet inneholder ca 2000 personer (minst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.