Gå til innhold
Arkivverket

[#17644] Hva gjorde en STYBKNEGT?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Det finnes en eneste av slaget i MT 1701 for Røros, tydeligvis knyttet til smelthytta. I 1801 finnes en støbknegt i Kvikne. Det er alt.Er takknemlig for svar!MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tore , den tanken har jeg absolutt vært inne på. Det finnes også i MT 1701 ca 16 hyttknekter, noen færre malmknekter og et par stenknekter. Dette må ha vært helt klart definerte arbeidsoperasjoner - ettersom de er oppført som ulike yrker. Må si jeg er usikker på dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, en knekt i denne sammenhengen er ifølge bokmålsordboka en tjenestegutt, arbeider ved bergverk. Ei 'hytte' kan i samme ordboka ha betydningen smeltehytte.Så jeg vil nok si at dette dreier seg om en arbeider ved kopperverftet som drev å støpte noe...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Stybknegt / støbknegt - kan det evtl. være en merkelig stavemåte av tysk 'Stubenknecht', d.v.s. en tjener i smeltehytteeierens hus eller i et hus i Kvikne (1801)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.