Gå til innhold
Arkivverket

[#17656] Mefundsbo, Lomb


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

I 'Raumadalsfolket' av Henrik O. Røvig, fremkommer det at min tippoldemor er Guri Olsdatter Mefundsbo. f. 1816 i Lomb. Hun ble gift 25.5.1840 med Jørgen Iversen Fladmark. Jeg har undersøkt i bygdebøkene for Lom av Jon Kolden, og finner en Guro, f. 1816, og hvis far er Ola Syversen. Dette finner jeg under Mork. Er det noen som kjenner dette 'Mefundsbo'. Kan Mork og Mefundsbo være det samme? Vil være takknemlig for videre hjelp ang. min slekt fra Lom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er jeg som har redigert ferdig Lomsbøkene, men navnet 'Mefundsbo' gir overhodet ingen assosiasjoner til navn i nåværende Lom. Det kan sjølsagt komme fra Skjåk, som var anneks under Lom på den tida (men som ikke inngår i bygdebokserien).Jeg vil anbefale deg å sjekke giftermålet i kirkeboka for Grytten (Kors sokn?) - trolig er navnet feiltolka av Røvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Takk for hjelpen. Skal sjekke det. Jeg har faktisk snakket med mange fra Lom. men navnet Mefundsbo har vært helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kåre J. Flatmark

Etter at jeg skrev mitt innlegg i 2003, har jeg fått tak i en utskrift av vigselattest. Kirkebok for Kors Sokn, Grytten Prestegjeld viser at 'Ung. Jorgen Iversen Fladmark, 24 aar, og Pige Guri Olsd. Anfindsboe, 24 aar fra Lomb, ble ektevigd 28. mai 1840.' Videre har jeg arvet et dokument fra Statsarkivet i Hamar (1969) hvor det fremgår at det nok er rett at den Guro jeg omtaler som datter av Ola Syversen nok kan være rett. Han var husmann under Stamstadqveen. Hans hustru var Kari Olsdatter. Så jeg er ihvertfall kommet litt lenger på disse 2 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Anfinnsbø, altså... Har eg aldri høyrt om... Stamstadkveen finn du derimot i band II av Bygdabok for Lom. Det kan ikkje vere at denne jenta budde ein stad i Grytten Prestegjeld før ho gifta seg med Jørgen Iverson, som heitte Anfindsbø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det fyrste eg tenkte på er at det kanskje kan vere ei feiltolking eller feillesing av Ofigsbø som er ein gard i Bøverdalen i Loms prestegjeld. Kan det vere noko hald i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Kanskje;'Offigsbø. Udt. åffýssbø. -- Ofexsouale (Akk.) DN. IX 253, 1437 Offixby, Offexby St. 150 b. 151 b. Ofixbøø 1578. Offixbø 1594. Offuixbø 1604.1/1. Offigsbøe 1668. 1723.Det synes at være lige til at forudsætte som opr. Form Ófeigsváll, sms. af Mandsnavnet Ófeigr (Úfeigr) og váll (Indl. S. 84). Mandsnavnet har ikke været saa meget brugt i Norge, som paa Island...' or: Oluf Rygh: Norske GaardnavneMogleiken er sjølvsagt der for at det er ei feilskriving, det _kan_ vere at Anfindsbø er feilskriving for Ofigsbø, det har ymse likskapar. Men eg avventar stadfesting frå Flatmark, om det er nokon gard som heiter Anfindsbø på vestlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Jeg synes det er flott med innleggene som er kommet. Jeg vet ikke om det er noen gard - husmannsplass på Vestlandet, dvs.Møre og Romsdal som kan hete 'Anfinnsbo' eller lignende. Tror heller ikke at den godeste Guro Olsdatter reiste så langt - til Romsdalen var greit nok, det var jo bare over fjellet - , men ikke noe særlig lenger. Jeg mener imidlertid at det nå er hevet over enhver tvil at det er Guri Olsdatter (1816) fra Mork som her er omtalt. Lenger tror jeg ikke vi kommer, og er glad for den hjelp jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.