Gå til innhold
Arkivverket

[#17665] Nils Emil Aars, f. Hafslo 1857 - utvandra 1882 til Sandwich Islands - lagnad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Nils Emil Conradson Aars, son av sokneprest Conrad Aars i Hafslo og kona Petra Hofgaard, var fødd i Hafslo 20.4.1857 og flytte i 1867 med far sin til Skoger. Han vart student i 1876, men utvandra i 1882 til Sandwich Islands i Sør-Atlanteren der han etter seiande skal ha vorte gift med ei enkje frå Gudbrandsdalen.Er det nokon som har kjennskap til kjelder frå Sandwich Islands og som kan fortelja oss noko om lagnaden til denne huslyden? Og kven var kona hans?På førehand hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

Det finnes en bok av Jon Moe, utgitt på Gyldendal i 1975 - 'AKAMAI - sagen om den norske utvandringen til Hawaii'. Det er en dokumentarroman. I appendikset kan man lese: 'Makawa gamle kirkegård gjemmer mange pionerer. En kan gå fra grav til grav og lese norske navn: Nils E. Aars, Hans P. Johnsen, Ole Steen.' Så han døde altså på Hawaii, men det visste du kanskje. Som kilder oppgir Moe en menge artikler og bøker som kom ut i USA, og disse tror jeg det kan bli vanskelig å få tak. Følgende skulle det være mulig å få ta på et bibliotek: L'Orange,Johan I. K.: Slekten Lorange, L'orange, L'Orange - Oslo 1942. Semmingsen Ingrid: Veien mot vest. Annen del. Utvandringen fra Norge 1865-1915 - Oslo 1950. Steffens,Haagen Krag: Noske Slægter II. - Kristiania 1915. Han henviser også til State Archives of Hawaii, Honolulu, som har (hadde?) passasjerlistene fra Barken Beta og barken Musca som bragte utvandrerne fra Drammen til Hawaii i februar og mai 1881.Hilsen Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, i 1890 er Emil Aars nevnt i Honolulu, Hawaii Directory, 1890, HawaiianCommersial and Sucar co, som Ditch Tender, i Spreckelsville, på Maui, Hawaii.. men, Honolulu ligger da på Oahu, gjør det ikke?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1900 bor han i Wailuku, Maui hawaiiAars, N. E. Head, enkemann, f. 1847, i Norge, Aars, Emily, datter, f. 1885 på Hawaii, foreldre norske Aars, Katy, datter, f. 1889 på Hawaii, foreldre norske.Dessverre var altså kona allerede død. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Kirsten og Laila for interessante opplysningar. Nok ein gong har gamle Lampe lurt oss, for det var der eg fann opplysningane om at Nils utvandra til Sandwich Islands...No veit me altso ikkje kven Nils gifte seg med, men han hadde i alle fall to døtrer hjå seg i 1900. Men du, Laila, har 1900-teljingi opplysningar om yrke til Nils og nøyaktige fødselsmånader til døtrene? Eg har ikkje tilgang til registeret til 1900-teljingi, og det er seks ulike Enumeration Districts å bla igjennom...Har du forresten tilgang til 1910-teljingi for Hawaii? Nils må vera avliden før 1920!Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell D. Josefsen

Bare en liten opplysning. Sandwich Islands er et gammelt navn på Hawaii. Det var det James Cook kalte øyene da han 'oppdaget' dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg trur kanskje at Lars her kom i skade for å forveksla øygruppa Sandwich Islands med ei heilt anna, nemleg South Sandwich Islands.Den sistnemnde forblésne - og folketome -øygruppa tilhøyrer Storbritannia og ligg svært isolert til i Sør-Atlanteren. På ei anna vérhard øy litt vest for Sør-Sandwichøyane, Sør-Georgia; var det elles i mange år ein større norsk kvalfangststasjon, Grytviken. Altså ein norsk stasjon på elles folketomt britisk land.Der òg finst det framleis nokre graver etter norske sjøfolk- og kvalfangarar, men neppe mange. For South Sandwich Islands var/er vel knappast ein attraktiv stad å emigrera til - om ein ikkje er pingvin, då. Då trur eg heller at Hawaii var (og er) mykje gjevare ...Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg takkar Kjell og Terje for oppklarande opplysningar. Eg gjekk berre utifrå at Sandwich Islands måtte vera nær South Sandwich Islands då eg ikkje fann referanse til noko anna. Men eg må seia eg hadde problem med å forstå at nokon kunne bu på ein slik stad so langt mot sør... Vel, so er det i alle fall oppklart!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Aloha, Lars! Jeg finner dem ikke i 1910, ikke jentene heller. De har nok giftet seg.1900-census sier at N. E. Aars var.. vondt å lese, men jeg tror faktisk det står Fence Keeper. (gjerdesmutt :)Det står kun fødselsår i denne tellingen for Hawaii.Men, Lars, send en forespørsel hit: Maui Historical Society Museum Bailey House 2375-A Main Street PO Box 1018 Wailuku, HI 96793 (808) 244-3326kanskje de har vielses-lister slik at du finner frua? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ellers har du også county clerken på Maui Maui County Maui County Office of the County Clerk 200 S. High St. Wailuku, HI 96793-2155 Telephone: (808) 243-7825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten M. Holterud

De norske innvandrerne hadde skrevet kontrakt om å arbeide på sukkerplantasjene på Hawaii. De måtte binde seg for tre år for å betale for overfarten. Mange levde under svært usle kår, og enkelte klarte å rømme. San Francisco Chronicle hadde flere intervjuer med rømlinger. (Kilde: Jon Moe.)Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg takkar Laila og Kirsten for nye gode innlegg.Eg lyt tydeleg ta kontakt med dei ulike ''autoritetane'' på Hawaii, men kanskje ein ting til som kan prøvast ut, før eg set meg på telefonen:Nils Emil Aars var STUDENT i 1876, og då bør det vel vera opplysningar om han i studentjubileumsbøkene? Kanskje einkvan har høve til å sjå etter? So synd eg ikkje bur på Riksarkivet...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Studentene fra 1876 gir en del svar: Nils Emil Aars ble gift 'i slutten af 80aarene med Petra Berg fra Østerdalen (død 23. mai 1895)'. N.E. var 'først almindelig arbeider paa en plantage paa Hawai, fikk senere ved hjælp af en slegtning en bedre stilling, opgav denne post nogen tid efter, var i 1896 formand ved en af sukkerkongen Claus Spreckles plantager paa Maui, men forlod denne stilling og reiste til Honululu' (utgaven i 1901).I 1926-utgaven: 'Aars, Nils Emil fortsatte som inspektør paa mr. Baldwins sukkerplantage i Honolulu til 1914. Sykelighet tvang ham da til at ta ophold i 'Fred. Baldwin Memorial House', hvor han hadde det godt i sine sidste aar. Døde 22/9 1921 paa Paia Hospital, Hawaii. Nekrolog i Morgenbladet 27/10 1921.2 døtre: 1) Emilie, f. 18/11 1884, gift med en skotte Mac Donald, døde 5/12 1907. Ingen barn. 2) Ragna Fredrikke, f. 23/11 1889, gift 1906 med maskiningeniør Frank Thompson Crawford, lever paa en sukkerplantage paa øen Oahu. 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Yngve; dette var eit glimrande innlegg! No har eg funne Frank og Ragna Crawford både i 1920 og i 1930. Frank Crawford var fødd på New Zealand i 1884, so her vert det nye utfordringar...Ei anna utfordring vert Petra Berg frå Austerdalen, som eg vil ta opp i eit nytt tema!Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Erik Noer

Beklager sent svar, men har først nå kikket på dette. Ifølge boken Slekten Aars i Norge, utgitt av en redaksjonskomite i 1950 så er Nils Emil født i Hafslo 20/4 1857 og døde på Hawai 22/9 1921. Han giftet seg på Maui, Sandwichøyene i 1885 med Petra Berg, født i Elverum 9/8 1853 og død på Maui 23/5 1895. Hun var datter av gårdbruker Anders Pedersen Rynberget og Oleana Johnsdatter. Om døtrene står det: Emilie født på Haiku, Maui i 1887, og død samme sted 15/12 1907. Gift med en skotte ved navn MacDonald, ingen barn. Ragna Fredrikke Aars født på Haiku, Maui 23/11 1889, død på Wailuku, Maui i 1938. Gift på Wailuku, Maui 24/11 1906 med ing. Crawford født på New Zealand 26/12 1885. Jeg har boken om flere oppslags trengsHilsen Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.