Gå til innhold
Arkivverket

[#17667] Tollev Lambrightsen f. 1851 Leknes (Leiknæs) Skånevik i Hordaland


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Tollev ble far til en datter Martha f. 1881 i Bergen iflg. ft-1900.Moren var Anne Jacobsdtr. f. 1854 Kjørum i Nord-Fron, Gudbrandsdalen.Er det noen som kjenner til om Tollev og Anne ble gift? Med hverandre eller på hver sin kant? Om Martha hadde søsken/halvsøsken?Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ved søk på Tolleiv Lambrigtsen på Family Search finn eg at ein Tolleif Lambrigtsen vert gift med ei Anna Jacobsen 21. mai 1880 i Skånevik, Hordaland.Finn også dette: Tollev LAMBRIGTSENEvent(s): Birth: 13 Aug 1851 Place: Christening: 24 Aug 1851 Place: Skaanevik, Hordaland, NorwayParents: Father: Lambrigt LARSEN Mother: Martha TOLLEVSDR mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk, Helga. Da fikk jeg visshet vedr. ekteskap mellom Tollev og Anne, og nøyaktig fødselsdato på Tollev også. Kjempefint.Da skal jeg forsøke selv og finne evnt. søsken til Martha på FS.Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Tolleiv Lambrigtsson Leknes (1851-93) g. m. ei jente frå Nord Fron i Gudbrandsdalen: Anna Jakobsdtr. Sigstad f. 1854. Dei budde i Bergen til 1885. Då tok dei heimegarden hans att på odel og flytta hit. Tolleiv segla i utanriksfart, som skippar. Han fekk tidleg øydelagt eine handa, etter å ha fått henne inn i blokka då dei heiste masta på ”Lekna”. Seinare reiste han i kaffifart på Brasil. Der enda han dagane, i hamnebyen Paranagua. Han hadde gått i land utpå kvelden, visstnok åleine. Men kom ikkje tilbake i avtalt tid. Seinare fann dei han død inne i byen, snikmyrda. Anna vart sitjande med garden til 1908. Då selde ho og flytte tilbake til Gudbrandsdalen. Born:1. Marta Andrea f. 1881, g. m. 1899 med Hans Olson frå Kjørum i Nord Fron.2. Astrid Teodora f. 1884, reiste med mora til Gudbrandsdalen.3. Lovise f. 1886, reiste med mora til Gudbrandsdalen.4. Lambrigt f. 1888, omkom under ei reise til sjøs.5. Alf Joakim f. 1892, d. 1893.Frå Skåneviksoga IV s. 66 under Leknes.Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk, Trygve, dette var til god hjelp, for jeg fant bare Lovise på FS. Så kom jeg på å sjekke på Leknes i 1900 bare for å ha gjort det, og fant også Lambright. Astrid Teodora og Alf Joakim kjente jeg ikke til.Så fint at du tok med så mye fra Skåneviksoga vedr. livsløpet til Tolleiv og delvis Anna, skjønte jo av ft-1900 at hun var blitt enke tidlig, men ikke at det var under så tragiske omstendigheter. Takk igjen!Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.