Gå til innhold
Arkivverket

[#17669] Ingvald Andreas Lund/Lind Andreassen f. 1878-04-21, Namsos.


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Søker opplysninger om Ingvald Andreas Lund/Lind Andreassen, f. 1878-04-21. Utgangspunktet var navn og fødselsdato. Det var alt. Etter hvert har det blitt litt mer kjøtt på benet: Ingvald Andreas Lund/Lind Andreassen ble født i Namsos 21. april 1878 og døbt 9. juni av foreldrene Mons Andreassen, f. 1842 og hustru Theodora Andreassen f. Lind 1851. Ingvald hadde to søsken: Thoralf Andreassen, f. 1882 og Alfrida Andreassen, f. 1886. Disse fire har jeg funnet i FT 1900 for Kabelvåg. Faren som kjøbmann og moren som som driver av en pensjonatforretning. Finnes det noen etterkommere her? Foreldrene ble gift 1876-09-16 i Namsos. Faren var født 1841 i Leksviken, og moren 1851 i Trondhjem i følge KB Namsos, Nor 00001-284, folio 306, nr 30. Ingvald mistet jeg sporet av i forbindelse med at han 7/5/1914 ”emigrerte” fra Bergen til Amerika for å gå ombord i D/S ANNA av Bergen. Han skulle til Norfolk i Wirginia som forhyret 2de styrmann og biletten var betalt av rederiet. Han skal ha vært gift i Bergen ved avreise. Kan ikke finne han der. Han hadde et sted Godøy som ”etternavn”, så alle bygdebøker ang noe Godøy er sjekket. Likeså kirkebøker for Bodø, Giske og Trondhjem(som han var innom i forbindelse med styrmannskolen i 1900). Han seilte en stund i Nordenfjeldske som styrmann, men det var før 1914. Men som sagt jeg har mistet han. Hvor ble han av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet ikke om dette har noe med denne saken å gjøre, men søkte på Ingvald Andreasen og fant to. En i 1914 som jeg antar at du har funnet ettersom du har de opplysningene du allerede nevnte. Den andre var 17 år i 1903, så alderen stemmer ikke helt, nei. Han skulle imidlertid til en A. Learseth (tror jeg det sto) i Galesville, Wisc.. Kjenner du noen som kan stemme med denne personen ? Ettersom du ikke har funnet giftermålet til Ingvald, kanskje kan han være gift i utlandet ? Kanskje han kan ha truffet kona på en av sine turer til sjøs ?Dette er kanskje et skudd i blinde, men syntes jeg ville nevne det likevel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Inger Takk for tipset. Jeg har hatt så mange skudd i blinde når det gjelder Ingvald at jeg har ikke tall på dem. Før jeg fant han på Emigrantlisten fra Bergen visste jeg ikke engang hvor han var født, bare når. Hvis du har funnet Ingvald utvandret fra Bergen i 1914, så er det nok den samme som jeg har. Har du funnet han ankommet i statene? Den andre fra 1903 er nok for ung siden Ingvald iflg FT 1900 for Trondhjem da 'frekventerte' styrmannsskolen i byen. Jeg kjenner ingen navn som kan være aktuelle i statene. I flg. Y. Nedrebø, SAB/DA hendte det at sjøfolk som skulle til utlandet for å mønster ut stod i emigrantprotokollene, men det var ikke noen fast praksis. Det jeg hadde håpet på var eventuellt å finne noen etterkommere etter han. Kanskje hans kone evt ble igjen i Bergen. Kanskje de hadde barn. Jeg får vel gå på mikrofilm for KB Bergen. Eller kanskje det finnes etterkommere etter hans bror eller søster. Har i dag gjennomgått kirkebok for Vågan/Kabelvåg NOR 00001 934/935 frem til 1920 for gifte og 1925 for fødte for å lete etter hans søsken der. Kanskje de hadde giftet seg der eller hadde fått barn der. Men,ingen spor. Men igjen takk for tipset. Beste hilsner Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Ingvald Andreasen, 35 år fra Namsos, ankom Ellis Island den 20 mai 1914 med skipet 'Oceanic' fra Southampton, England.I manifestet står det videre at han er en 'non-immigrant alien', og at han sammen med 7 andre sjømenn skulle til 'Norwegian S.S. Anna, Norfolk, Va.'Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Jan. Takk for infoen. Dette skulle jeg jo ha funnet selv, men nå vet jeg iallefall at han ankom statene.Har prøvd å ta kontakt med sjøfartsmuseet for å høre om de har noe om denne båten eller rederiet, men har foreløbig ikke fått noe svar.Får gå løs på kirkebøkene for Bergen i det aktuelle tidsrommet for eventuellt å finne giftermål. Det er vel ca 10 stk. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.