Gå til innhold
Arkivverket

[#17677] Møde i Santos, 1890


Gjest Gudrun Wallengren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gudrun Wallengren

Jeg fik den idé at man måske kunne lægge et billede ind i indlægget - det kan man så ikke, ved jeg nu.Det drejer sig om et billede der har tilhørt min mands oldefar, søkaptajn Adolf Marthin Smith. Billedet er taget i Santos august 1890. Det forestiller syv norske skibsførere.Langs kanten af billedet er der skrevet:1. Rasmussen, 'N.S. Hansen', Lillesand. 2. Olsen, 'Mathilde', Tønsberg. 3. Smith, 'Inheritance', Christiania. 4. Eriksen, 'Guldregn', Kragerø. 5. Natvig, 'Helene', Christiansand. 6. Jensen, 'Ofir', Risør. 7. Christiansen, Expedit', Kragerø.På selve billedet er der sat numre på de enkelte personer.Billedet kan ses på det svenske Rötter http://www.genealogi.se/ under Porträttfynd, #24016 og #24017.Jeg beklager meget, at indlægget fra igår først nu bliver meningsfuldt. Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du kan leggja inn bilete, men berre i første innlegg. Men om du sender det til meg, oldervoll@hi.uib.no, skal eg leggja det på plass for deg.Litt seinar: Det er sjølvsagt unødvendig å senda dei; eg fann dei sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nr.5 kan være Jacob Andreas Natvig (1823-1891). Han var skipsfører fra Kristiansand. I 1890 gikk han ut til sjøs for siste gang, og døde i 1891 av gul feber i Rio de Janeiro.Jeg har i farten ikke funnet ut noe om skipet Helene, om det var en seilskute eller dampskip eller om nevnte Natvig var skipper på det. Han ville iallfall ikke føre dampskip, som han kalte blikkspann, da han var en gammel oseanseiler. Så det er stor mulighet for at det var en seilskute.Ellers har jeg forstått det slik at mange norske seilskuter gikk i fruktfart på Sydhavsøyene, men i slutten av 1870-årene ble damskipene satt inn i den farten istedet, og seilskutene ble slått ut. Disse ble så anbrakt i kystfarten på Brasil og La Platafloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet hvor jeg kan finne opplysninger om skipet Helene av Kristiansand på nettet? Mener jeg har sett et slikt sted før, men finner det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har en mulig 'Mathilde' av Tønsberg, men får det ikke til å rime med skipper Olsen. Skipper og reder Peder Hansen Egeness (1834-1927) fra Nøtterøy registrerte i 1875 i Tønsberg barken 'Mathilde' på 248 kommerselester som hadde blitt bygd i Nord-Amerika i 1862 (kona hans het Mathilde). Det heter om ham: 'Helt til opp imot 70 års alder alder pløyde Egeness sjøen, de fleste år som fører av eget skip. Den siste skute han hadde var barken 'Mathilde''. Selv om han stort sett selv var skipper på den, KAN den jo ha seilt med en annen skipper i 1890?. Det er bilde av den på side 152 i Lorens Bergs 'Nøtterø'.På side 140 er det bilde av en annen 'Mathilde', som er en større fullrigger. Det står at den tilhørte brødrene Poulsen (Magnus [1829-1898] og Henrik Mathias [1836-1905] Andersen Poulsen) fra Movik på Nøtterøy, og ble ført av skipper Ole Mikkelsen Gram. En tid tilhørte den også familien Gram. Den forliste ca. 1890 og ble da ført av skipper Hans Gram. Skipper Ole Mikkelsen Gram (1837-1918) hadde en sønn Hans, men han døde 14 år gammel i 1882, og jeg vet ikke hvem denne Hans Gram var. De andre sønnene til Ole Gram var for unge til å være skippere i 1890 (født 1870 og 1875).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Adolf Marthin Smith var født 16. sept 1853 i Rakkestad. Han var søn af propriotær Hans Emanuel Smith og hustru Juliane Georgine Langtheim.Han blev i den norske kirke i London, 17. juni 1889, gift med Anna Antonette Aamodt, også norsk.Det fortælles, at hun de første år af ægteskabet ofte var med på sin mands rejser. - Parrets ældste datter, Signe Smith, (1890-1972), huskede også, at hun som lille havde været med på nogle skibsrejser.- Vi har nogle papirer vedrørende Marthin Smiths rejser. Der er indenrigsrejser, en del rejser til England, Frankrig og Tyskland. Desuden er der rejser til Amerika, og andre rejser til Sydamerika.Marthin Smith, som styrmand:1881 skibet 'Argo'.1882-83 skibet 'Nordstjernen'.1884 skibet 'Atelia'.1884-85 skibet 'Selma'.Som skibsfører:1885-87 skibet 'Selma'.1888-92 skibet 'Inheritance'.1893-94 (ulæseligt)1895-96 skibet 'Bjarne'.- På den sidste tur blev kaptajn Smith syg i Hamburg. Han blev sendt hjem herfra.Han levede med sin familie i Kristiania til sin død 13. maj 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er lenka til Aust-Agder Arkivet (Arendal) si skuteside:LenkeDer fann eg i alle høve at skuta 'S n Hansen' var ein brigg på 150 kommerselester. Den var eigd av O&P Knudsen i Lillesand og førar var C. Rasmussen. Han står rett nok som førar 1891-96, men den førre gjekk av i 1890, så han kan nok ha tatt over då.'Ophir' ('Ofir') av Risør (Østerrisør) var ein bark, då eigd av O. Caspersen. O. Jensen førde dette skipet 1880-1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.