Gå til innhold
Arkivverket

[#17684] Slekten Tamnes på Håneset Søndre, Røros


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har notert følgende:Gruvearbeider Peder Jacobsen Tamnes (1736-1772) var gift med Kirsti Olsdatter Haugen f 1732 Dalsbygda?, død 1812. Er det noen som vet mere om Kirsti?Far til Peder, Jacob Pedersen Tamnes (1700-1753) var gift med Inger Olsdatter (1703-1768). Er det noen som vet noe mer om Inger?Far til Jacob var Peder Jacobsen Tamnes (1663-1726) gift med Kirsten Olsdatter (1674-1740). Noen som vet noe mer om Kirsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når man ser på fadderne til Jacob Pedersens og Inger Olsdatter barn, ser det ut til at Inger kunne være av slekten Grind. (Michel Olsen Grind, Karen Olsd. Grind, Lars Grind). De første av denne slekten ser ut til å ha bodd på Grind - an på Stormoen (bind 4, side 477).Det er opplyst at Ole Michelsen Grind døde i 1714. Fant skiftet på Eirik Strøms nettside. Enken var Beritte Jonsdatter og etterlatte barn Michel 9, Karen 14, Inger 11. (alderen passer)Oluf Michelsens første kone var Karen Olsdatter. Barn: Maritte 21 i Dalsbygda og Lisbet 17 i Storelvdalen.Enken Beritte J. skulle gifte seg om igjen med Anders Iversen Hånesset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Astrid - jeg er kommet i stor takknemlighetsgjeld til deg!Du skriver at 'Enken Beritte J. skulle gifte seg om igjen med Anders Iversen Hånesset'. Betyr det at det ikke ble noe av giftemålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Akkurat i dag er det jo mulig å forflytte seg i slektstrær i DIS-treff for gud og hvermann. Jeg finner Kirsten Olsdtr Haugen der. Hun skal være datter av Ole Christensen og Marit Olsdtr (Røros/Os), og Ole var i henhold til DIS-treff sønn av Christen Svendsen død 1723 på Røros.Dette ligner jo på den smelter Christen Svendsen som brukte Haanæsset i 1728 og som ganske riktig benyttet Haugen, og som vi var innom i debatten om Rise, men han er jo i henhold til dette død i 1728! Og Astrid mente vel at sønnen Ole var gift med Lucia Rise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg svarer deg nå på innlegg 3:Det skal stå i skiftet at Anders Iversen var hennes festmann. Berit Joensdatter døde som enke i 1744 75 år (Forsørger: Anders Iversen Haanesset), altså født ca 1669.Jeg mener at Anders Iversen er denne i 1701 Lenke . Colben Olsen hadde to 'sønner' som Knut Bryn i merknader sier må være stesønner.Min ane Colben Olsen innvandret fra Nordfjord (brødre Harald Gullikstad og Olle Olsen Nordfjord, død før 1701) bodde på Håneset vestre (bind 4, side 537). Olle Iversen Haanesset døde i i 1728 40 år. Dette stemmer med alderen i 1701. Anders må være død før 1727, og Berit J. var vel såpass gammel at det neppe kom noen barn utav det ektekapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har sikkert det samme som meg: Jacob Pedersen og Inger Olsdatter hadde to døtre Kirsten og OLAVA, altså ingen Beritte. Beritte Joensdatter finnes heller ikke i fadderrekken. Dermed er vi ikke ferdig med dette.Men det MÅ være en eller annen forbindelse til Grind. Mange av fadderne er beslektet eller besvogret med en eller annen Grind. (har sjekket noen av fadderne). Noe kommer bestemt ut av dette, men kanskje noe helt annet enn man først trodde.Siden det var meg som brakte dette på bane, så føler jeg meg noe ansvarlig for at resultatet blir som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I fadderrekken finnes søsken av Jacob P. som kalles seg Tamnes eller Hånesset. En sannsynlig søster er Kirsten Pedersdatter Haanes, gift 1733 med Ander Joensen Størdal. Ved deres datters (Inger) dåp i 1736 er en av fadderne Inger Olsdatter GRIND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant at Jacob Pedersen Tamnæs og Inger Olsdtr ble trolovet 04.03.1731 og copulered 26.03.1731. Det synes kanskje litt rart at hun i tilfelle blir kalt GRIND som fadder i 1736 - så lenge etter giftemålet. Eller var det vanlig? Ble det gamle familienavnet hengende ved en? Det var jo ellers vanlig å 'skifte' navn etter hvert som man flyttet - eller hur? Dersom Inger Grind var gift med Jacob Tamnes, ville ikke også HAN (som regel) ha vært fadder samtidg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Forholdene på Røros: Kvinner (som menn) kunne opptre uten slektsnavn, og om kvinner opptrer med slektsnavn, så er det nesten alltid deres eget, enten de nå er gift eller ikke. Hvis du går inn i FT 1801 for Røros, så kommer du først til 'På Haugen', altså inne i selve Bergstaden. Der vil se du at de fleste har et slektsnavn, ektefeller har hvert sitt. Barna har stort sett farens, men de stod fritt til å velge morens. Det samme ser du i Hyttgata og Kjerkgata.På gårdene rundt omkting har ikke alle slektsnavn, men det forekommer også. To av mine aner som er gift på Kurås, har sitt eget slektsnavn (Ingeborg Hansdatter Kok og Kirsten Larsdatter Sydal).Mann og kone opptrer slett ikke alltid sammen som faddere. Håper dette var svar på ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når du skal finne alle barna til Jacob og Inger, så kaller han seg Jacob Pedersen Tamnes en gang, ellers Jacob Tamnes. Av fadderne er det noen Fastesen, Fastesdatter. Disse er (ifølge Roger de Robelin) barn av Faste Gundersen og Maren Michelsdatter Grind (1678 - 1766).Manntallet for 1701 har en Michel Grind 68 med en sønn Lars 19 boende hjemme, og sannsynligvis er vel Olle Michelsen Grind 34 også hans sønn, og Maren Michelsd. hans datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg synes dette er som en spennende roman! Jeg blir nok litt for oppslukt. Jeg føler at det har noe med samlemani å gjøre (samle på aner). Nå har jeg laget god mat til Tamnes-etterkommeren, drukket rødvin, sett på 'Nytt på nytt' og Skavland, men også sett på giftemål på Røros i perioden 1731-1766 og notert 41 interessante giftemål, bl.a. Ole Larsen Størdal og Giertrud Larsdtr Tamnæs 17.06.1731. Steffen Lasses og Karen Pedersd Haanæs 11.11.1735. Ole Peders Tamnæs og Cathrine Olsd 30.05.1738. Michel Ols Grind og Kirsten Knudsd Rytter 03.05.1739. Ole Anders Haanæs og Malene Jacobsd 21.04.1743. Lars Ols Tamnæs og Anne Pedersd Ødegaard gift på Kongsberg (trolovet Røros 12.01.1744). Ole Lars Grind og Marit Olsd 23.05.1748. Ole Peders Tamnæs og Benedicta Bentsd 27.09.1750. Peter Larsen Grind og Karen Larsd Aalen 23.05.1754. Michel Raadløs og Kirsten Jacobsd Tamnæs 04.07.1757. Peder Jacobs Tamnæs og Kirsten Olsd Hougen Vare trolovede i Ous Kirke, bleve copulerede i Røraas kirke 11.04.1761. Claus Christophers og Anne Olsd Hougen 17.07.1763. Christen Olsen Hougen og Ildri Rasmusd 30.06.1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tenkte jeg skulle prøve å gi deg litt hjelp igjen som takk for din interesse og hjelp. Hvis du ikke har fra før sett hjemmesiden til Svein Wilford Pettersen , kan jeg fortelle at han har mye om TAMNES-slekta på Håneset fra Røros i sine anelister. Svein er gift med en slektning av meg, og du finner mye av min slekt her under Jørgensennavn. (Mitt pikenavn) Du finner Svein Wilford Pettersens hjemmeside lett hvis du søker på hans navn. Hvis ikke skal jeg sende adressen til deg. Jeg har også bygdebøker for Stange og kan slå opp din slekt fra Vethammereie, som jeg ser du har etterlyst i debatten her før. Hilsen Sandefjord Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! Det ser i hvertfall ut til å være noe felles på Røros når det gjelder Knoph/Knob.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder Vethammereie, så har jeg ikke mer enn det som står i tema 10949, så jeg mottar gjerne mer om disse, dersom du har bøker fra området (barnebarna mine sine aner)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Arnstein! Jeg har kopiert en del sider om Vethammer. Vet ikke om du vil finne så mange opplysninger om din familie her. Kopiene er fra Stange Bygdebok II gårds og slektshistorie av M. Veflingstad. Her er tatt lite med om husmenn under gårdene. Men jeg trenger din e-mail for å sende kopiene.'Min er: ghug@frisurf.no Hvis dere vil lese mer om livet i Stangebygdene rundt 1860-1880 årene, Kan du gå inn på biblioteket ved Høyskolen i Vestfold. Der finner du Min Farfars, Haakon Alexander Jørgensens: Barne og Ungdomsminder fra Christiania og Hedemarken, lagt inn under skjønnlitteratur, digitale tekster. Her finner du også oldefar;(sønn av Ole Voldsen,) Marinemusiker Hans Peder Olsens gamle Annotasjonsbog. Digetalisert , under skjønnlitteratur, fulltekst. Flere av farfars barndomsvenner er omtalt på sidene jeg har kopiert til deg. Lykke til med din leting. Har tatt ditt råd om å legge flere direkte ettelysninger alvorlig. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.