Gå til innhold
Arkivverket

[#17687] Rasmus Johns. Yttre-Eide 'blev ihielslaaet og knust af en Winne', Bergen 1822


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Post 19565 Begravde i Bergen: 'Siouer' Rasmus Johnsen Yttre-Eide døde 26.11. og ble gravlagd 30.11.1822, Korskirken menighet (bosted 22-66).Finnes det noe skifte etter Rasmus eller er han nevnt i noen dødsfallprotokoll? Jeg antar at han er fra Nordfjord.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut  Bryn

På denne adressen (22-66) bodde i 1801 en 'skoelapper' ved navn Rasmus Johannesen. Alderen er oppgitt til 22 år og han er gift med Maren Kofod.På samme adresse bodde i 1815 en 'militær' med navnet Rasmus J. Bisgaard. Alderen er oppgitt å være mellom 32 og 47 år og konas navn er (i Digitalarkivets avskrift) ført som Maren Bremes(?).Hvis ikke dette er Barbaras Rasmus Johnsen Yttre-Eide, så er det i alle fall et pussig sammentreff. Men det må jo innrømmes at dette ser ut til å være en slags bergensk Dr. Jekyll and Mr. Hyde på mer enn én måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok ingen av dei, for Rasmus får tre born mellom 1816 og 1822. Når dei to fyrste vert fødd, bur dei i Sandviken, i april 1822 i 22-94 - og kona heiter Berte/Brite Christensdtr. Sandnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I 1815-tellingen for Bergen ser jeg at Rasmus og 'Birtha' - begge to uten patronym - bodde i Sandviken (S1-23).Imens har jeg også sett på Døypte i Bergen. R & B fikk 5 barn mellom 1811 og 1822. Førstebarnet Marte Karine Ejde Yttre døde 1811 1/4 år g. Far: Rasmus Jonsen Ejde Yttre, Skarpskytter ved Stabskompagn.Nå har jeg tilstrekkelige informasjoner om stakkars Rasmus Johnsen og tror ikke lenger at han er en god kandidat.Mange takk for hjelpen! Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.