Gå til innhold
Arkivverket

[#17689] Træ-arbejdere i Nord Norge - Finland


Gjest Bente Dyrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Dyrstad

Jeg har hørt at omkring 187X var det alm. at rejse til nordnorge som træ arbejder og senere flytte til Finland. Er der nogen der ligger inde med oplysninger om dette. Jeg kan ikke finde noget nogen steder.hilsen Bente Dyrstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Hej Tor HaugeDesværre ikke, jeg har giftet mig til navnet, så det er min mand's familie der hedder Dyrstad. Og navnet kommer fra Steinkjær ( Egge) Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Det foresvever meg at noe slikt - dvs. utvandring fra Sør-Norge til Finland - blant annet er tilfelle med opphavet til Finlands tidligere president, diplomaten Martti (Kaleva) Ahtisaari, f. 1937. Hvis jeg ikke husker feil så kom farsslekta hans fra Østfold.I forbindelse med en offisiell visitt for noen år siden (altså da Martti Ahtisaari var president i Finland; 1994 - 2000) besøkte han derfor sin norske slekt i indre Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Når jeg først skriver navnet på noen bør jeg vel også prøve å skrive det rett:Den 10. presidenten i Finland heter Martti Oiva Kalevi Ahtisaari. Faren hans var norsk ifølge diverse offisielle internettsider om mannen, politikeren, fredsmegleren og karriérediplomaten Ahtisaari. Og det omtalte besøket i Norge -inkludert Østfold - var i november 1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.