Gå til innhold
Arkivverket

[#17706] Søren Syversen f.ca.1875/80 ? på Syrinengen i Elverum,


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut av Søren Syversen fra Elverum,f. ca.1875/80 ?.Foreldre er:( ihvertfall en av de),Syver Martinus Oset f.1851 i Våler,og Marthea Knudsdatter f.1843 i Våler.De bodde seinere på Syrinengen i Elverum,med 3 døtre.Bl.a. Marie Syversdatter f.1883.Denne Søren skal ha utvandret til USA/Canada en gang,han døde ca.1950?.Jeg finner ikke han noe sted,er det noen som kan hjelpe til? Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Anne BeritI Elverum Bygdebok (bind 1 side 50) er Syver Oset med kone omtalt. Der heter det seg at det var 3 døtre: Marte , Maria og Olea.Her er ingen Søren Syversen omtalt. Hvilken kilde har du ??vennlig hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei Trond. Mine kilder er slekta mi. De vet at disse tre døtrene hadde en bror Søren.Min oldemor Marie var søstra hans, og pratet ofte om han.Min avdøde tante hadde kontakt med frelsesarmen ca.1948,og de sa han var død og at han ikke hadde noen etter seg.Men jeg har ikke funnet han noe sted jeg heller. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hvis fødselsår 1875-80, skulle Søren vært født utenfor ekteskap i Våler. Dattera Marta er født 1881 i Våler og det blir da opplyst at foreldrene ble gift 20.09.1881.Ingen Søren som kan passe er regsitrert som døpt i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei. Jeg er ikke sikker i det hele tatt på når Søren ble født,men antar at han ble født kanskje før foreldra da giftet seg.Ellers hadde han vel vært med i 1900 tellinga,sammen med familien sin. (Marie min oldemor finner jeg igjen på Hagen gård i Elverum i 1900.)Det er kanskje mulig at bare en av døtrene`s foreldre er Søren sine? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, løsningen var at Søren ikke er Syvers sønn, men en sønn Marthea fikk utenfor ekteskap.Søren er født 11.09.1875 av foreldre ungk. og arb. Ole Ellefsen Øskerudseie fra Helgøya og pige Marthea Knutsdatter fra Grønstøa f. 1844. Ole er 24 år. Det blir opplyst at dette er Martheas andre leiermål.Hennes første leiermål var da hun fødte jenta Eline 10.03.1868. Faren var ungkar og arbeider Even Pedersen Møystad fra Elverum. Marthea også nå ført med Grønstøa som bosted. Det var begges første leiermål.Søren var altså Søren Olsen, og det gjør det kanskje mulig å finne ham i folketelling/utvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei Arild.Tusen takk for at du fant ut alt dette.Her var det mye nytt og spennende,godt du er så flink til å svare meg hver gang jeg må ha hjelp.Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.