Gå til innhold
Arkivverket

[#17708] Tynset: anene til Marit Olsdtr Holan (f. 1810)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge ''Tynset Bygdebok'' ble Marit Olsdtr Holan (f. 1810) g.m. Peder Pedersen Tuvengmoen (f. 1806) i 1838. Peder arbeidet om sommeren på Rovebruket, om vinteren drev han som bødker. Familien flyttet til Hemne i 1840. I 1865 bor de på gården Brua på Orkdalsøra. (Lenke). Da er han 'huuseier med Jord. Kopmager'. De fikk datteren Gjertrud i 1838.Sitter noen inne med informasjon om anene til Marit? Der er jeg nemlig helt blank....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Holan er jo gård på Tynset, så du bør vel kunne finne henne i bygdeboka som du nevner. I henhold til FamilySearch så er det vel de som ble gift på Tynset 27.07.1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - det var derfor jeg ble interessert, da jeg har ei av bygdebøkene som omhandler Holan i Skogn. Men så viste det seg at den bare omhandler tiden før 1801, og så oppdaget jeg Holan på Tynset...Men i 1801 var det på Holan i Skogn en Ole på 11 år med foreldre Johannes Stephensen (50) og Beret Eriksdtr (44), men det kan man jo finne ut UTEN bygdeboka.Holan finnes også i Rauma MR (postadr i 1972 var Måndalen), Vestnes MR (p.adr Tresfjord), Rissa ST (p.adr Hasselvika) og Stjørdal NT (p.adr Skatval). Kilde: Norsk stedsfortegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Både i 1865 og 1875 står det at Marit Olsdt. er født i Tønset prestegjeld, og da vil jeg tro at det stemmer. At hun skriver seg for Holan kan jo rett og slett være at hun tjente på den gården akkurat da. Hun kan jo være født på en annen gård/plass.Gjertrud ble hun født på Tynset ? Kanskje faddrene kan være til hjelp ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg støtter Inger sin teori. Datteren Gjertrud ble født 13. okt. 1838 på Tynset, døpt 25. nov. s.å. Jeg har dessverre ikke opplysninger om fadderne ved dåpen. Men det høres ut som en god ide å sjekke dette ut....Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! I en avskrift jeg har om Tuvengmoen i Tynset, om Peder Eriksen Tuvengtrøen, er hans sønn Peder nevnt gift med Marit Olsdtr. Holan, f. 1810. Tynset bygdebok har i parentes bak navn på personer fra Tynset satt opp gårdsnr. og bruksnr, slik at det skal være lett å finne hvor vedkommende kom fra. Og etter Marits navn står det 58-1, altså gnr. 58 og bnr.1. Og det er gården Holann som har dette nr. Derfor må hun ha kommet derfra. Jeg har ikke noe fra Holann på dette tidspunkt (1810), men hvis hun ikke er nevnt der i bygdeboka, må hun jo bare ha vært der i kortere tid, evt. i tjeneste, ellers var det jo rart at forfatteren har satt dette gnr. bak. Men det betyr vel ikke at hun kom fra noen annen Holan-gård i et annet fylke. Så da kan hun jo ha kommet fra hvorsomhelst! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har tilfeldigvis bygdebøkene for Tynset på lån og der fant jeg Marit Olsdt. f. 1810 på Holan (det står f. 1910, men det er feil).Her er det som står:Simen Olsen, uvisst hvor han var frå, d.i Salangen, g.m. Ingeborg Olsdt. Godtland (55-1), f. 1739. d. 4.5.1811Barn:1) Kari, f. 1764, d. 18362) Ole, d. 1767 (se nedenfor)3) Beret, f. 1770Familien reiste til Salangen i 1774, men Simen døde, og Ingeborg kom attende til Holann, g.2.g. 1786 m. Jens Olsen Røseplass, Tolga. Ingen barnOle Simensen, f. 1767, d. 9.1. 1857, god felespelar og skytter, g. 1795, m. Ane Ellefsdt. Fløtten (91-1 A), f. 1770, d. 2.2. 1865Barn:1) Simen, f. 17962) Ingeborg, f. 1798, sjå Øien (124-34)3) Anne, f. 1800, sjå Strømsengrøsten (127.2).4) Kirsti, f. 1804, konfirmert i Tolga 1820, g. 20.7. 1829 m. Hans Toresen Hansplass, Kvikne, f. 1800.5) Ole, f. 1807, sjå Dalsheim (44-23)6) Kjersti, f. 1809, sjå Holmen Nordre (45-1)7) Marit, f. 18108) Kari, f. 26.12. 1816, g. 15.7. 1847 m. gbr. Nils Larsson Bakken, KvikneSom du ser er det henvisninger til mange gårder i bygda. Hvis du vil vite mer om disse, anbefaler jeg deg å låne bygdebøkene igjen. Bøkene jeg lånte denne gangen var i 2 bind, av Ivar A. Streitlien, Gard og Ætt. Mente at jeg en gang tidligere lånte en annen bygdebok for Tynset. Tror den var i ett bind, og den var mye dårligere enne denne. Hadde lite opplysninger. Denne her ser bra ut.Det står mere skrevet under Holan om Simen Olsen, f. 1796 og etterkommerne hans.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Inger. Tusen takk for flott hjelp (som vanlig)! Jeg fjernlånte denne boka for noen år siden, men kan ikke huske om den var i flere bind. Jeg er i alle fall rimelig sikker på at denne informasjonen du kom med nå ikke stod der - men jeg kan jo ha vært ''bevisstløs i gjerningsøyeblikket'' den gangen. Man vet aldri.... Jeg skal hvertfall bestille denne utgaven du henviser til.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.