Gå til innhold
Arkivverket

[#17717] Omreisende Petter Malmberg - Kirstine Eliasdtr. Hamre i Sund, Hordaland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Petter Malmberg og Kirstine Eliasdtr. døpte sønnen Jacob 28.07.1810 på Hamre gård i Sund , Hordaland.Petter er også omtalt Peder Molberg ved Jacobs ekteskap.Har noen kjennskap til disse personene? Har noen vært borti disse navnene i forbindelse med de omreisende.Se forøvrig debatt nr. 17499Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter fram igjen dene fire år gamle debatten, i håp om at nye brukere av Digitalarkivet kanskje sitter med opplysninger om denne Petter/Peder Molberg/Malmberg. Jeg vet ikke mye om mannen. Han fikk altså sønnen Jacob som ble født i 1810 i Sund i Hordaland. Barnets mor var Kristine Eliasdtr.1789-1878.Da Kristine giftet seg i 1838 med Daniel Danielsen Dørhella, står det at hun hadde vært enke i 13 år.Jeg vet ikke om Kristina og Peder var gift, og om så var, hvor de giftet seg. Her er det nok en del omreisende personer i familien, så det er ikke helt enkelt å følge dem.Så dersom noen drar kjensel på dette folket, er jeg takknemlig for all hjelp.Sønnen Jacob Pedersen ble forøvrig gift første gang i 1831 med Sara Amalie Danielsdtr. Halbrend (Førde i Sunnfjord), og andre gang i 1838 med Margrethe Marie Jensdtr, fra Askvoll. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanksje helt ute på viddene, men en Carl Malberg ser ut til å få en sönn Petter i 1775, det er jo lagt inn av privatpersoner da: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

I min database har jeg registrert en omreisende kvinne ved navn Kristine Eliasdatter av Palm-slekten. Hun skal være født ca.1793 og var datter av Elias Johannessen Palm (ca.1761-etter 1819) og Christiane Børresdatter (1768-).Jeg har også notert at dette Kristine muligens skal ha vært i sammen med en Johan Fredrik Andersen. Men, dette er svært usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fine innspill både til Kjellaug og Kai-Samuel.Når det gjelder denne musikanten i Bergen, så har jeg vært innom ham tidligere. Men jeg har ikke klart å finne noen forbindelse melom ham og Peder. Den Petter som det vises til i innlegg nr.4, er vel heller usikker. For det første er det jo informasjon som andre har lagt inn, og dessuten sier jo lenken at han døde året etter.Nå er jo de reisende ikke alltid så lett å holde oversikten over, både fødselsår, fødested og sågar navn forandres jo stadig vekk. Men når det gjelder Kristina Eliasdtr. så sier kirkeboken ved vielsen hennes i 1838 at faren var Elias Knudsen Selvig. Jeg har registrert at foreldrene hennes var Elias Knudsen Holset/Ribenes (Volda/Davik/Fjaler og Daniella Danielsdtr. Nore/Ribenes ( Davik/Fjaler). Dette paret fikk minst seks barn ulike steder i Fjaler.De ble trolovet i Davik 1776 og gift i Fjaler 1777.Så jeg tror kanskje det må være snakk om to personer som begge het Kristine Eliasdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan forøvrig legge til , at Elias og Danielle har jeg ikke funnet igjen i 1801-tellingen.De forsvinner for meg etter Kristines fødsel ca. 1789. Den eneste av familens totalt 9 personer som jeg finner i nevnte tellingen er datteren Anne Berthe som ble døpt på Hylleset i 1786. Hun er tjenestejente på gården Frods i Ytre Holmedal. Men så mister jeg også henne av syne.Kristine som jeg ikke finner i 1801 dukker altså opp på Hamre i Sund i 1810. Dette er nesten som å lete etter en nål i en høystakke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Har ikkje vært borti denne familien, men her er dåpen til Jacob på Hamre i 1810. Nr. 5 fra toppen venstre side. Det ser ikkje ut til at han blir konfirmert her, de har trulig flyktig vært innom. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Oddvar for innlegget ditt. Ja, det er jo dette som er problemet med de reisende. De ble sjelden lenge på samme sted. Jeg finner de ikke igjen før Jacob gifter seg i 1831 og mora giftet seg på nytt i 1838. Men hvor de oppholdt seg i mellomtiden er ikke lett å bli klok på.Jacob får bl.a. barn på Hellevik i Fjaler i 1832 med første kona og på Erdal i Askøy i 1840 med andre kona. Så her trengs det både kart og kompass for å følge med. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne debatten frem igjen, i håp om at noen med god kunnskap om de reisende vet noe om denne Petter/Peder Malmberg/Molberg.. Se forøvrig også debatt nr. 80259 her i debattforumet. Jeg har ikke vært i stand til å finne noe mer om ham enn det jeg vet fra Jacobs fødsel i Sund i 1810, samt det lille som har fremkommet i forbindelse med sønnen Jacob Pedersens 2 ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.