Gå til innhold
Arkivverket

[#17722] Reisende slekta Palm i Norge (Rosenberg, Børresen, Hartman)


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Nei Nina, huset er borte i dag og tomta er brukt til andre formål, det ble borte ikke så veldig lenge etter at Wilhelm døde. Men jeg ser enda for meg Wilhelm på trappa utenfor huset, det var en trivelig mann! Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tar opp igjen spørsmålet om fødselsdato og sted for Anne Marie Serine Monsdtr hvor Solfrid i inlegg (6), hadde 10.11.1846 Wisnes i Årdal.og retter det på en måte opp i innlegg (12)Lars kommenterer det og i innlegg (8) og (13), hvor han henstilte til å undersøke konfirmantlisene.Åse skriver og noen ord i innlegg (14)Inger kommer og med datoen 10.11.1846 i Innlegg (31)Jeg har ikke lest at noen har funnet den rette fødselsprotokollen. Går vi inn på skannede Kirkebøker i Sogn og Fjordane, Årdal, 1863-1886 Minesterialbok og slår opp på konfirmerte s.152,Finner vi henne som konfirmant nr.16 i 1864. født 22.11.1848 på Vestnes, døpt 1.1.1849 og vaksinert 3.8.1851, Jeg har sett i skannede kirkebøker for både Innvik, Stryn og Strand på den datoen. Jeg finner barn som er døpt på den dato men ingen Anne Marie.Kan hun være uteglemt eller døpt en annen plass på deres vandring tilbake til Årdal ???Ellers ser jeg at rotes litt med Fredrikke og Adolf i inlegg (19) og litt bedre besvart i inlleg (24). Jeg likte oppstillingen til Nina i innlegg 1, men savnet litt om ungene 'Pottfoten fikk med Ulrikke' viser i den forbindelse til mitt innlegg 47706 i arkivforumet LenkeHilsen Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Venter spent om noen får tilgang til kirkebøkene for Vestnes 1849 før den skannede versjonen engang blir lagt ut.Har lagt inn spørsmål i Arivforunet debatt 48169 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Venter spent om noen får tilgang til kirkebøkene for Vestnes 1849 før den skannede versjonen engang blir lagt ut.Har lagt inn spørsmål i Arivforunet debatt 48169 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI kirkeboken for Vestnes finner jeg følgende:Anne Maria Serine Monsdatter Rekdal, født 22.11.1848, døpt 01.01.1849 i Vestnes. Foreldre: Inderst og omstreifer Mons Pedersen Elvelund? og kone Inger Maria Pedersdatter. Faddere: Peder Pedersen Viig?, Erik Hansen Rekdal, Anders Knudsen Rekdal, Ragnild Larsdatter Rekdal, Beret Olsdatter Rekdal, Ingeborg Andersdatter Rekdal. Kilde NOR 1-235.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei JosteinJeg så samtidig igjennom bøkene for Vestnes og gården Rekdal for å se om det kunne stå mer om dem der. Jeg kunne ikke finne noen av dem omtalt, synes det var litt underlig siden Mons står oppført som Inderst, men kommer jeg over noe mer skal dere få beskjed.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Regner vel med at dette er kjent, men fant det nå da jeg lette etter noe annet: Gift i Molde 18. mai 1915: Vilhelm Aleksandersen Palm, reisende kobberslager m.m. Foldalen og Aleksandra Nicoline Johansen f. 1889 i Aalesund. Fedre: Ug. snekker Aleksander Johannessen Støleggen og ug. kobberslager Johan Peter Andersen bosatt i Kleive.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin Øveraas

Ref. Lindis sitt innlegg av 04.02.2006 og Hannes innlegg over av 01.04.2007. Dette er interessant også for Vestnes sin lokalhistorie i forhold til besøk av reisende, i det Jens Edvard (født på Skodje) hadde en eldre bror Peder Andreas som også var født på Rekdal, nøyaktig ett år etter Anne Marie Serina Monsdatter. Andreas er i kirkeboka (scannet nå)ført som sønn av 'Reisende Peder Pedersen Totlandshaugen' osv. To av hans faddere er Erik Hansen Rekdal og Anders Knudsen Rekdal - formodentlig de samme som er faddere på Anne Monsdatter året før. Disse måtte altså ha hatt et nært forhold til flere reisende familier. Kunne det ha vært ledige hus til vinterkvarter for flere på Rekdal? Eller at de reisende leide rom hos folket der? Slikt skriver bygdeboka dessverre ingen ting om. Men etter bygdeboka sitter det en Anders Knudsen som bruker på Rekdal brnr. 7 rundt 1850 og en Erik Hansen på Rekdal brnr. 16. Om dette er de eneste aktuelle personene bak faddernavnene i kirkeboka, har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Alander

Fant dette temaet med slektsnavnet Palm, og finner de personene Aleksandersen Palm som bodde i Folldal nevnt, og ser at sambygding Reidar har lagt inn noe.Jeg kan jo for det første bekrefte det Reidar sier om omdømmet til disse i Folldal. Aleksander vart omtalt som en ærlig tater. Jeg må også nevne at Wilhelm Aleksandersen reiste et veldig stort of flott gravminne på sine foreldres grav.Som den som stod for revideringa av bygdebøkene våre for noen få år sia, ser jeg at det vart importert feil farsnavn på både Aleksander Wilheilm og Berthe Helene Palm. Jeg har i hvert fall notert meg de riktige opplysningene.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Du skal få et bedre bilde av huset til Lina og Wilhelm Palm som bodde her i Folldal Nina, bilde-utsnittet i innlegg 74 er ikke godt. dette bildet er nok tatt rundt 1960 og det er det vesle kvite over bilene. Det tyder på at de er hjemme også for døra står åpen hos dem :-), mvh Reidar

bilete2713.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for flere inntressnte innlegg om Palm. Dette bildet var kjempebra Reidar. Tusen takk.Nå mangler bare hovedpersonene....))Artig med de gamle bilmodellene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Anne Marie Serine Monsd. vart konfirmert i Årdal 26 juni 1864 då er ho nemnd fødd i Vestnes 22 november 1848Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Takk Terje,Det var den opplysningen jeg referete til i innlegg 77, men jeg glemte å legge inn datoen.Og som igjen gjorde at Hanne kunne bekrefte dåpen i innlegg 80.Problemet var at det i Folket.1900 var referert til Wisnes som fødested. Noe som ledet oss til Nordfjord. Men nå er det ikke lenger tvil.mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Nina Lenge sidan eg har vore her inne no, og har då ikkje sett ditt svar før nå (sjå innlegg 51) Veit ikkje så mykje ennå om denne familia, men ringde ei gammal dame som kjende til dei. Ho sa dei heitte Rosenborg og ikkje Rosenberg. Ho kom og med navn, Laurits (Klokke-Laurits), Kristine, Elias og ei dei kalla 'Splinte-Johanne'. Ho var en del eldre enn dei andre. Ho gjekk alltid i ein rød sid stakk med band. Årvist kom dei til Stadlandet på vårparten. Fylget delte seg opp i fleire smågrupper som var i kvar sitt område. Dei var berre nokre dagar i kvar bygd. I fylget til Laurits var dei som oftast 7-8 voksne + nokre barn. Dette må ha vore rundt 1920. Har prøvd å gå inn i kyrkjeboka for å finne ut når Laurits døde og om det sto noko meir om han. Skal prøve å komme tilbake om dette. Ellers spurde eg henne om ho hadde hørt om Karl-Fant, og det bekrefta ho. Men det var noko eldre. Han var ikkje i fylget til Laurits, men det hadde vore i eldre dagar ein Karl-Fant som spelte på fele. Dette var litt vagt for ho. Ho nemde først munnspel, så fele. Håpar dette kan vere litt intressant. Skal som sagt prøve via kyrkjeboka å få årstal på Laurits og då vil eg tru ein kan plassere han meir i riktig familie. Ellers har vi og ei Hartmann familie i kommuna vår. Julius Cæsar Hartmann, kunstmalar. Reknar med du har høyrt om han. Veit ikkje så mykje om han. Stammar han og frå dei reisande skal tru??Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

I 1911 finn vi at fylget til Blikkenslager Karl Fredrik Magnusson f.1868, var på Stadlandet. I kyrkjeboka for fødde finn vi at Karl med kone Juliane Johane Johannesd. f.1867 fødde ei dotter som dei kalla Kristine Vilhelmine. Ho vart fødd 30/8 -1911 på garden Sjåstad på Stadlandet, og vart døypt 6/9. Fylget var då definert som omreisande. Faddere til barnet var gardfolk frå Sjåstad. Vidare står de at Karl og Julianne var vigde i Hafslo 6/4 -1898.I kyrkjeboka for døde for Selje kommune finn vi igjen Kristine Vilhelmine fødd Rosenborg f.30.08.1911 i Selje kommune. Ho døde som enkje busatt i Kjøde 10 Desember 1969 og vart gravlagd ved Selje kyrkjegard 17/12-1911. Ho var gift Lindberg.I kyrkjeboka for fødde 1909 finn vi at pike og omreisende Mina Kristine Johannesd. og ungkar Fredrik Alexandersen Palm fødde eit gutebarn, Johan Nikolai f.16/2 1909 på Stadlandet. Han vart døypt 13/3 1909 og faddere var presten med hustru, samt ei Frøken Signe Hartmann og ungkar Saron Hartmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

I bygdebok for Vestnes, Tomrefjord er det nevnt en Nikolai Palm som kjøpte seg tomt på garden Vik i 1920. Selger var Peder Vik, høgst trolig bestefar til den Peder Pedersen Wiig nevnt som fadder i innlegg 80 og kommentarer i innlegg 84.Sitat:'Nikolai sette seg opp eit hus her som blei heitande Nikolaisstauå, men han akta nok ikkje å bli bufast. I 1923 fikk Andora Albertsdotter skøyte for kr 1600.'Forbindelsen til denne reisendefamilien og fastboende bønder i Vestnes (Rekdal, Vik) ser da ut som å ha foregått i generasjoner. Og at det var et godt forhold mellom en del reisende og de fastboende her kan jeg bekrefte vedvarte helt frem til vår tid.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Bare et lite moment rundt Nikoline(Lina) og Wilhelm Palm som bodde her i Folldal, de bodde ikke her i Folldal på vinteren, de dro vestover på senhøsten/førjuls-vinteren og kom tilbake hit til Folldal på vårparten, slik i mars-april eller rundt påsketider. Jeg vet ikke sikkert hvor de dro, men mener å huske det var til ett eller annet sted i Romsdal, kanskje det kunne være Vestnes som nevnes i innlegg 93. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Det finnes også ei Anna Kristina Palm (f. ca. 1797)i Norge. Hun var datter av Vilhelm Palm (f.1769 i Småland, Sverige) og Brita Kristina Wallmann (f. 1772), Sverige. Anna Kristina Palm skal ha hatt en sønn, Karl Gustav Faltin, med Johan Faltin, men ble senere gift med 'zigenaren' (som det står i kildene) Peter Wimmerstedt i 1820, Grue, Finnskogen. Han var født i Djursdala, Småland i Sverige i 1789. De fikk følgende barn: Johan Fredrik Peter Wimmerstedt (f. 1824-1856) myrdet i Umeå. Karl Johan Wimmerstedt (1826-1855) dømt til døden for drap. Henrettet. Anton Rikard Wimmerstedt (1833-1863).Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

I boka 'Liv og virke ved Folldal Verk' finnes dette bildet av tre ukjente reisende foran huset sitt i Folldal. Bildet er nok tatt en gang mellom 1908 og 1912. Det hadde vært artig om noen hadde hatt en formening om hvem disse tre kan være? Lurer på om de to karene kan være brødre for hårfasongen var så lik på dem. Som kuriositet kan nevnes at det på skiltet ved døra ser det ut som det står Kopper Slager & Førtening. Er usikker på hvilken debatt dette innlegget passer men prøver det i denne. mvh Reidar

bilete3700.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hanne Heen

Hei,I kirkebøkene for Kristiansund finner jeg følgende : Kobberslager Peter Hans. Palm, død 20 jan 1818, 83 år gammel, død av alderdom.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Vet ikke hvor aktuelt dette er for denne debatten, men kan opplyse om at fotograf Johan P Fiksdal har tatt en del bilder som er lagt ut på fylkesarkivet for Møre og Romsdal. Ved å søke på Vestnes Kommune, fritekst: reisende kommer det opp 25 bilder med tilknytning til reisende.LenkeDisse var fastboende i Fiksdal rundt 1940. Vestnes Sogelag sitt årskrift for 2000 har også et par artikler der de reisende er skildret av eldre personer etter eget minne og slikt de har blitt fortalt. Et lite utdrag: --dei var oftast svært barnerike. Ei yngre jente som nr 12 i barneflokken ble kalla 'Tolv-Mina' Mange av dei var svært musikalske. Eg huskar at Nikolai spelte på lirekasse utpå vegkrysset her i bygda, og det kosta 25 øre å høyre på konserten.vh Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss her var det kommet inn mye nytt siden sist.Fine greier.Ja,alle historier om reisende vil jeg gjerne ha,Får man tak i dette tidsskriftet for Vestnes Helge?Og lenka til bildene funka ikke.Kom ikke inn på søkesida.Og Reidar du finner mange fine bilder.Ønske dere alle en riktig God Jul !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.